رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با تاکید بر معدنی بودن این استان،گفت : تلاش سازمان صنعت معدن و تجارت کردستان کانالیزه کردن ظرفیت های معدنی به سمت فرآوری این نعمت خدادادی است.

به گزارش ایلنا، محمد دره‌وزمی با بیان این مطلب افزود: در راستای شناسایی دقیق‌تر ظرفیت‌ها و پتانسیل های معادن کردستان، مطالعات اکتشافی 8 هزار و  500 کیلومتر مربع پهنه‌های کردستان در شهرهای قروه، بیجار و سقز در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه استان کردستان یک استان معدنی محسوب می‌شود اظهار داشت: این استان دارای ظرفیت‌های شناخته شده و ویژه‌ای است که سازمان صنعت، معدن و تجارت تمام تلاش خود را برای استفاده از این ظرفیت‌های معدنی و حرکت به سمت فرآوری این معادن پیش می‌برد.

دره وزمی با اشاره به معدن سنگ تزئینی ویهج 4 تصریح کرد: یکی از معادن استان سنگ تزئینی از نوع کریستال است که این معدن یکی از معادن فعال استان است که حدود 20 نفر نیز در آن اشتغالزایی شده‌است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: ظرفیت ذخیره معدن ویهج 4 یک میلیون و 200 هزار تن است که در پروانه بهره‌برداری آن نیز قید شده و تلاش خوبی در راستای استخراج علمی و اصولی در آن صورت گرفته است.

دره وزمی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، شناخت ظرفیت‌‌ها و پتانسیل های جدید است چرا که بسیاری از ظرفیت‌های ما شناخته شده نیست و برای این کار مطالعات اکتشافی نوین را شروع کردیم و حدود 8 هزار و 500 کیلومتر مربع پهنه‌های قروه، بیجار و سقز را مورد مطالعه اکتشافات نوین  قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: هم‌اکنون در حال برگزاری مزایده و انتخاب پیمانکار این طرح هستیم و بعد از تکمیل مطالعات اکتشافی و شناخت ذخایر و زمینه های سرمایه‌گذاری در بخش معدن، می‌توانیم از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری و فرآوری مواد معدنی در استان کردستان بهتر و بیشتر دعوت بکنیم.

وی خاطر نشان ساخت: در آینده بحث زنجیره فولاد وارد عملیات اجرایی خواهد شد و دیگر شاهد خام فروشی سنگ آهن در کردستان نخواهیم بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: سال گذشته واحد تولید کنسانتره یک میلیون و 300 هزار تن سنگ آهن در بیجار به بهره‌برداری رسید که در آینده نزدیک نیز واحدهای گندله سازی، آهن اسفنجی، فولاد و نورد نیز شروع خواهد شد.

دره وزمی با اشاره به اینکه در بحث طلا هم به جد پیگیر هستیم که ظرفیت‌های را که داریم فرآوری بکنیم، گفت: در سقز ظرفیت‌های جدیدی را شناسایی کرده ایم که در فرآوری این ظرفیت ها، زمینه اشتغالزایی خوبی فرآهم خواهد شد.

وی ظرفیت اسمی اشتغال معادن استان را در حدود 4 هزار نفر اعلام کرد و افزود: اما بخش عمده‌ای از معادن استان معادنی هستند که در ارتباط با بخش مسکن هستند که از آن جمله می توان به معادن زیاد سنگ لاشه اشاره کرد که از ارزش چندانی هم برخوردار نیست و درصد بالایی از آن نیز راکد هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ظرفیت اشتغال واقعی معادن استان را یک هزار و 600 نفر اعلام کرد و بیان داشت: اگر تمامی معادن استان فعال بشود و ظرفیت‌های موجود را هم بالفعل برسانیم، میزان اشتغال بخش معادن بیشتر خواهد شد. اما برای اشتغال بیشتر باید به بحث فرآوری توجه بیشتری بنمائیم تا بخش استخراج. و ما اعتقاد داریم که اگر سنگ آهن، طلا و همه ظرفیت‌های استان کردستان را بتوانیم بالفعل نمائیم و تا مرحله محصول نهایی پیش ببریم، بالغ بر 10 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهیم کرد.

دره‌وزمی همکاری بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران را ضروری خواند و گفت: همکاری سازمان‌های دیگر همانند: سازمان حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی و منابه طبیعی هم از مولفه‌های تاثیرگذار هستند و همت خود سرمایه‌گذاران نیز برای توسعه حوزه معادن کردستان لازم است.

وی خاطر نشان ساخت با تلاش های صورت گرفته تا پایان دولت دوازدهم اتفاقات خوبی در بخش صنعت و معدن کردستان خواهد افتاد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: برای ایجاد زنجیره فولاد به میزان 4هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که این میزان سرمایه گذاری به اندازه تمام سرمایه‌گذاری بخش صنعت و معدن استان از اول تا کنون است و امیدوارم که تمام ارکان دولت و مردم کمک کنند که این اتفاق مبارک در کردستان صورت بگیرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.