به گزارش خبرنگار ایرنا استعداد هنری در بخش های مختلف از عنایت های حق تعالی و علاقه و تلاش مستمری است که هر روز در میان جوانان این دیار بروز پیدا می کند و بحق سزاوار سپاسگزاری بدرگاه الهی و تشکر از تلاش و پایداری مردم هنرمند و هنر دوست دارد و باید شکرانه این موهبت الهی را به جای آورد.
دیارکهن گروس با داشتن بیشترین و گران قمیت ترین صبغه تاریخی هشت هزار ساله با داشتن آثار باستانی، صاحب منصبان، دولتمردان لایق و کاردان در طول تاریخ درخشان خود، آثار هنری و تاریخی، باستانی و معماری در بخش های مختلف از طریق تلاش و کوشش مستمر مردان، زنان و جوانان خود اکنون در سطح کشور و حتی جهان شهره خاص و طبقه فعال درعرصه های فرهنگی، هنری، دینی، اجتماعی و رسانه ای شده است.
وجود هنرمندان شاخص و نامی در سطح جهان و کشور، صاحب منصبان و فرماندهان خوش نام و در عین حال گمنام از ادوار گذشته تا عصر حاضر و رشادات های مدافعان شهید چند دهه اخیر همه مصداق عینی و مشهود و مشهور بر خواسته از این دیار مغفول مانده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بیجار در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و اداره شهرستان بیجار با استفاده از همه امکانات و ظرفیت های موجود، تعاملی سازنده با هنرمندان خوش نام و گمنام، توانسته است که زمان، مکان و فرصت مناسب را برای شکوفایی هنر و استعدادهای هنری در این شهرستان، فراهم کند.
مهدی سلطانی با اشاره به تحول خدمات اداره ارشاد اسلامی شهرستان بیجار در طول چند سال اخیر افزود: مجموعه این اداره در راستای وظایف اصلی و اهداف سازمانی، هنرمندان شهرستان را شناسایی و با همکاری و تعامل، امروزه توانسته است به خانه دوم هنرمندان تبدیل گردد.
وی درخصوص وضعیت فرهنگ و آداب هنری بومی شهرستان نیز با بیان اینکه در حال حاضر ادبیات بومی شهرستان حال و روز مناسبی در میان خانواده های بیجاری ندارد ادامه داد: فرهنگ غنی گروس، لهجه و زبان گروسی، زبان مادری در چندین سال اخیر به فراموشی رفته است، راه اندازی و فعال نمودن انجمن ادبی کُردی گروسی (ویرا) اتفاقی بزرگ برای احیای دوباره زبان مادری در فضای خانواده های بیجاری خواهد بود.
سلطانی اظهار کرد: بسیاری از مردمان گروس، از فرهنگ غنی گروس غافل هستند و متأسفانه بسیاری از فرزندان منطقه گروس تنها به زبان ملی مسلط و از گویش زبان گروس ناتوان هستند.
وی افزود: فرهنگ کُردی گروسی نیازمند همیاری همه مردم و بویژه خانواده ها و بزرگان خانواده می باشد.
وی ادامه داد: زبان گروس و گویش گروسی، باید در قالب مراسمات مذهبی بصورت مداحی و مولودی گروسی به جامعه ارائه شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بیجار گفت: در نظر است با همکاری هنرمندان مداح و با استفاده از تکنولوژی های روز، به منظور غنی سازی برنامه های فرهنگی و مذهبی، لوح های صوتی و تصویری تدوین و تولید شود تا مردم در منزل، خودروهای شخصی و اماکن عمومی، از تولیدات غنی گروسی استفاده نمایند و وقت فراغت خود را با بهترین ها سپری نمایند.
او اظهار کرد: هنر تئاتر با جهاد هنری فرزندان این شهرستان، در حال شکوفایی است و کسب مقام اول استان، راه یابی به جشنواره فجر و اظهار نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد تئاتر بیجار، نشان از پناسیل هنرمندی همه مردمان گروس است.
سلطانی گفت: هنرمندان خوش نام گروسی که اکنون در کشور و جهان صاحب اثر و افتخار هستند، الگویی مناسب، غنی و کم نظیری می باشند و با حضور خود در صحنه های تمرین و اجرای برنامه های تئاتر نوجوانان و جوانان شهرستان بیجار، حمایت های مالی و معنویی بسیار مناسبی را از هنر شهرستان داشته اند.
**جشنواره تئاتر عروسکی آیین های سنتی
او از برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی آیین سنتی، با حمایت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان خبر داد و اظهار امیداواری کرد که بار دیگر آوازه هنر و هنرمندان بیجاری، در کشور طنیین انداز شود.
وی افزود: اقدامات حمایتی از هنرمندان در سال های سخت اقتصادی، تنها با تعامل سازنده و جهاد فرهنگی و هنری هنرمندان شهرستان بیجار صورت گرفت و در این میان نقش مردم در پویایی هنر و موفقیت هنری جوانان هنرمند بسیار راهگشا و راهبردی بود.
سلطانی گفت: یکی از هدف برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی آیین های سنتی، آشنایی با ظرفیت ها و امکانات مدیریت هنری و فرهنگی و معرفی هنرمندان فعال و کوشا به جامعه هنری کشور است.
وی همچنین از برگزاری کنسرت های بومی، سینمای دیجیتال با نمایش فیلم های روز دنیا، برگزاری کلاس های هنری گوناگون در برنامه های آینده خبرداد.
وی به موضوع عکس و عکاسی و هنرمندان شاخص دیار کهن گروس نیز اشاره کرد و افزود: جنبش عکاسی، یک پناسیل و قلب تپنده ایی است که نوجوانان و جوانان هنرمند می توانند از این ظرفیت بومی و ناب استفاده کنند.
سلطانی از حضور عکاس برتر کشوری استاد جمشید فرجوند فردا بعنوان یک ذخیره و مایه افتخار دیارگروس یاد و خاطرنشان کرد: این پتانسیل مهم و مغفول باید بیشتر مورد توجه و حمایت باشد.
وی با اشاره به اینکه وجود فرجوند و شاگردان فعال وی برای هنر عکاسی بیجار یک غنیمت است اظهار کرد: استعداد و تجربه کاری استاد فرجوند که از ظرفیت کشوری و استانی به منظور تربیت نسل های آینده برخورد دار است، مورد غفلت جامعه هنری و خانه عکاسان کشور قرار دارد.
شهرستان بیجار با داشتن جمعیتی حدود 90 هزار نفر با جوانان و نوجوانانی هنرمند و صاحب آثار هنری شاخص کشوری و حتی جهانی در شرق استان کردستان واقع شده است.
7350/6108

خبرنگار: سید باقر سبحانی
• برای آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان به کانال زیر بپیوندید:
• @IRNASANANDAJ
• https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.