به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالمحمد زاهدی روز پنجشنبه در همایش شهرداران استان که به مناسبت روز شهرداری ها و دهیاری ها در هتل هاله بانه برگزار شد، افزود: شهرداری ها نباید به درآمدهای دولتی متکی شوند چراکه امکان دارد قوانین تغییر کند و مجلس و دولت به دلایل مختلف و در شرایط خاص تصیمات دیگری اتخاذ کنند.
وی تاکید کرد: باید دولت به شهرداری ها کمک کند اما شهرداری ها باید به فکر خودکفایی و درآمد پایدار از منابع جدید باشند.
وی با اشاره به تحقق 82 درصدی بودجه شهرداری های استان گفت: با توجه به شرایط خاص دولت تحقق 82 درصدی بودجه شهرداری بسیار خوب بود اما سرانه 2 میلیارد و 900 هزار ریال برای مردم شهری سرانه پایینی است.
زاهدی یکی از راه های مهم خود کفایی و درآمد پایدار شهرداری ها را جذب سرمایه بخش خصوصی داخلی و خارجی عنوان کرد و ادامه داد: دولت در شرایط فعلی نمی تواند همه مشکلات شهرداری ها را حل کند و مردم در استان های محروم مانند کردستان توان حل مشکلات شهرداری ها را ندارند بنابراین باید برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی تلاش کنیم.
وی تاکید کرد: شهرداری ها برای برون رفت از مشکلات طرح های را آماده کنند و همه جوانب بویژه جوانب حقوقی طرح ها را بسنجند.
وی اضافه کرد: شهرداری ها باید اموال خود را شناسایی و مستند و مشکل اسناد و مدارک را حل و فصل کنند تا در آینده در اجرای طرح ها با مشکل مواجه نشوند.
زاهدی تاکید کرد: باید کارگاه آموزشی برای بحث سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای شهرداران برگزار شود و نکات قانونی و حقوقی جذب سرمایه گذاری در این کارگاه آموزش داده شود.
وی اظهار کرد: شهرداران در قراردادهائی که با بخش خصوصی منعقد می شود باید به گونه ای رفتار کنند که بتوانند به تعهدات خود عمل کنید.
زاهدی بر همکاری دستگاه های دولتی در جذب سرمایه گذار برای شهرداری ها تاکید کرد و گفت: همه دستگاه های دولتی موظف هستند که با شهرداری ها و شوراها در جذب سرمایه بخش خصوصی همکاری کنند.
وی به منظر بعضی از شهرهای استان اشاره کرد و افزود: منظر و سیمای بعضی از شهرهای استان هنوز روستا است که شهرداران باید به مبلمان شهری، المان های شهری، فضای سبز، پارک و سیمای شهری توجه کنند.
وی به فرهنگ غنی کردستان به عنوان یک فرهنگ دیرینه اشاره کرد و گفت: جانمایی المان های شهری به حفظ فرهنگ کمک می کند که بخشی از المان های شهری موقت است و بخشی از المان ها پایدار هستند و نشان دهنده هویت و فرهنگ یک ملت است که قرن ها ماندگار است.
استاندار کردستان یکی از مشکلات شهرداری ها را وجود نیروهای اضافی و غیر متخصص دانست و گفت: وجود نیروهای اضافی ظلم به مردم است و مسئولان نباید اجازه دهند که نیرویی به شهرداری ها تحمیل شود.
وی ارتقاء کیفیت زندگی شهری را وظیفه مهم شهرداری ها، شوراها و کارکنان دولت عنوان کرد و گفت: اگر همه به وظایف خود به خوبی عمل کنیم می توانیم با همدیگر بهتر کار کنیم و مسائل را به پیش ببریم.
زاهدی اضافه کرد: باید همه ما برنامه های خود را طوری به پیش ببریم که افزایش کیفیت زندگی شهروندان را به همراه داشته باشد.
زاهدی به رکود صنعت ساختمان به عنوان یکی از مشکلات شهرداری های کشور اشاره کرد و گفت: عمده درآمد شهرداری ها از محل صنعت ساختمان تامین می شود که رکود صنعت ساختمان سبب شد که درآمد شهرداری ها کاهش پیدا کند و شهرداری ها و شوراها دوره سختی را طی کردند.
وی ادامه داد: باوجود مشکلات و کمبودها دولت سعی کرد به شهرداری ها کمک کند و در قانون برنامه ششم پیش بینی شد که وقتی مالیات بر ارزش افزوده بر اساس سرانه کشوری تقصیم می شود سهم استان هایی که درآمد کمتری دارند نسبت به گذشته افزایش پیدا می کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سالروز عملیات مرصاد اشاره کرد و گفت: پنجم مرداد سالروز عملیات مرصاد است عملیاتی که علارغم روز بیست و هشتم تیر ماه سال 67 قطعنامه 598 از طرف ایران پذیرفته شد اما چند روز بعد جریان نفاق با حمایت صدام و رژیم حاکم بر عراق حمله سنگینی را آغاز کردند.
وی با بیان اینکه هدف این حمله تهران بود که به نظر من یک حرکت انتحاری محسوب می شد، افزود: آنها از مردم کشور ما شناخت نداشتند و مردم شهرهای مرزی با حضور خود راه های ورود را بستند و ضربه محکمی در این عملیات به نیرویهای رژیم بعثی وارد شد.
زاهدی خاطر نشان کرد: جریان نفاق حدود 17 هزار نفر از مردم کشور ما را به شهادت رساند اما همکاری جدی منافقین در سرکوب کُردهای اقلیم کردستان در دوران صدام جنایت عمده ای در کارنامه منافقین است.
استاندار کردستان با اشاره به 2 انتخابات مهم و سرنوشت ساز 29 اردیبهشت سال جاری گفت: انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا که هر 2 جایگاه ویژه ای در مدیریت کلان کشور و مدیریت منطقه ای که یکی از ارکان مدیریت کشور است، دارند.
وی اظهار کرد: مردم کردستان با رای 73 درصدی به دولت تدبیر و امید بار دیگر این بار بیش از میزان رای سال 92 اعتماد خود را به این دولت اعلام کردند.
وی ادامه داد: این انتخابات در بحث ریاست جمهوری و شوراها انتظاراتی را برای مردم از دولت و شوراها به وجود آورده و وظیفه اصلی ما پاسخگویی به انتظارات مردم است.
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم که امید مردم از دولت و شوراها سلب نشود و از تصمیمی که گرفتند پشیمان نشود و برای دوره های بعد هم احساس کنند که رای آنها سرنوشت ساز است.
استاندار کردستان به حفظ انسجام شوراها در تعامل با همدیگر در بحث برخورد با مسائل اشاره کرد و گفت: اعضای شوراها باید حرف خود را در صحن شورا بزنند و مدافع رای اکثریت باشند.
وی افزود: اعضای شوراها باید تجربه دوره های قبلی شورا را در اتخاذ تصمیمات در نظر داشته باشند و هر اشتباهی که در انتخاب شهردار یا در تصمیمات شوراها در دوره های گذشته بوده نباید در این دوره تکرار شود.
وی به ویژگی های مهم شهرداران اشاره و عنوان کرد: شهرداران ما باید مدیر باشند تجربه و تخصص داشته باشند، ریسک پذیر باشند، برنامه داشته باشند، فضای فکری را برای پذیرش مشورت آماده کنند و خارج از محدوده شهر را بشناسند.
بانه با 116 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار:زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.