به گزارش خبرنگار ایرنا، طبیعت کردستان با توجه به دارا بودن کوهستان‌های متعدد و داشتن منابع آبی و رودخانه‌ها این استان را به جاذبه‌ای طبیعی بکر و زیبا تبدیل کرده است.
دریاچه زریوار به عنوان یک قطب گردشگری کشور مطرح است، شهرستان های بانه و مریوان هر ساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر از سراسر کشور است.
استان کردستان علیرغم داشتن پتانسیل ها و قابلیت های گردشگری با مشکلات جدی در زمینه جذب گردشگر و توسعه صنعت توریسم مواجه است.
استان کردستان دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری است و به دلیل دارا بودن طبیعت منحصر بفرد و بکر مقصد مناسبی برای بوم گردی و طبیعت‌گردی به شمار ‌رود.
توسعه بوم گردی روستاهای استان و توسعه گردشگری مناطق روستایی می تواند به رونق اقتصاد روستاها کمک کند.
همچنین می‌توان با به کار گماردن جوانان کردستانی به عنوان راهنمایان گردشگری محلی و بومی، برای مردم بومی و روستایی این استان اشتغالزایی کرد.
کارشناسان معتقدند که استان کردستان دارای زیباترین مناطق طبیعی در خاورمیانه است که با توسعه طبیعت‌گردی در این استان و جذب گردشگران خارجی از کشورهای همسایه، به اقتصاد کشور نیز کمک می شود و با توجه به مرزی بودن کردستان می ‌توان با جذب گردشگر خارجی برای ایران ارزآوری داشته باشد.
جذب سرمایه گذار، توسعه زیرساخت ها و حمایت از صنعتگران مناطق هدف گردشگری، می تواند توسعه پیدا کند.
فعالان اقتصادی و صنایع دستی استان کردستان شامگاه دوشنبه با معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با دیدار و مشکلات خود را مطرح کردند.
یکی از فعالان حوزه صنایع دستی استان کردستان در این جلسه ایجاد بازارچه و فروشگاه دایمی صنایع دستی را یکی از نیازهای صنعتگران استان دانست و گفت: اولین مشکل در عرصه صنایع دستی مکان برای عرضه و فروش محصولات صنایع دستی در شهر سنندج است.
امجد مرادی افزود: ایجاد شهرک صنعتی به عرضه محصولات استان کمک می کند.
وی خواستار راه اندازی سایت فروش محصولات به خارج از کشور، افزایش اعتبارات در حوزه صنایع دستی، افزایش آموزش پیشرفته به هنرمندان و صنعتگران، استفاده از قابلیت های فارغ التحصیلان صنایع دستی، تسهیل و کمک به بیمه صنعتگران و کمک به توسعه اتحادیه های صنایع دستی استان شد.
مسئول طرح تکاپو در حوزه صنایع دستی نیز در این نشست با اشاره به اینکه سال گذشته طرح توسعه تکاپو اشتغال پایدار مطالعاتی در حوزه گردشگری انجام داده است افزود: ظرفیت های گردشگری استان کردستان می تواند منشا تحول و شکوفایی در منطقه باشد.
کریمی یکی از مشکلات صنعتگران استان را مشکلات مربوط به بازار و مشتری دانست و افزود: داشتن مشتری صنایع دستی و خرید محصولات صنایع دستی می تواند چرخه اقتصادی صنایع دستی را بچرخاند.
وی با بیان اینکه استان کردستان از قابلیت ها و مزیت هایی مانند بوم گردی، فرهنگی، پزشکی سلامت، توریسم درمانی برخوردار است اظهار کرد: جذب و هدایت سرمایه، تولید محتوای مناسب به معرفی بهتر ظرفیت های گردشگری استان کمک می کند.
وی همچنین مقوله آموزش و توانمندسازی صنعتگران استان را بسیار ضروری برشمرد.
در ادامه رییس انجمن راهنمایان استان کردستان با اشاره به اینکه ورود گرشگران به داخل استان زمینه اشتغال در استان را فراهم می کند افزود: داشتن زیرساخت های مناسب زمینه ورود گردشگر به داخل استان را فراهم می کند در همین راستا تکمیل و اتمام زیرساخت های استان باید در اولویت ویژه قرار گیرد.
پدیدار با اشاره به اینکه عمارت خسروآباد یکی از عمارت های زیبای کشور محسوب می شود خواستار تخصیص اعتبارات بیشتر بمنظور بازسازی این اثر تاریخی شد.
وی شهر بازی را یکی دیگر از زیر ساخت های استان ذکر کرد و افزود: در شهر سنندج مکان های مناسبی برای احداث شهر بازی وجود دارد.
وی اظهار کرد: بسترها و فضای جذب گردشگر به داخل استان باید فراهم شود و موانع فرار گردشگر در استان برداشته شود و همچنین نیروهای انتظامی باید با گردشگران برخور مناسب و معقولانه داشته باشند.
رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کردستان نیز بوم گردی را یکی از قابلیت ها و مزیت های استان ذکر کرد و گفت: فعال شدن بوم گردی، زمینه جذب گردشگر را از استان های کشور به داخل استان فراهم می کند.
محمد نحیب آداک اظهار کرد: کردستان جز استان های محروم و کم برخوردار کشور است و در همین راستا ضرورت دارد مسئولان دولتی توجه ویژه ای به کردستان داشته باشند.
مدیرکل طبیعت گردی و معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان کردستان، طبعیت گردی را از شاخص های گردشگری استان برشمرد و گفت: توسعه طبیعت گردی مهم ترین راه برون رفت استان از معضل بیکاری است.
فیاضی کردستان را از حیث جاذبه های گردشگری در کشور ممتاز توصیف کرد و افزود: این استان از ظرفیت توسعه پرنده نگری برخوردار است و در این راستا طرح پرنده نگری در استان باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این جلسه گفت: امروز دولت به صنعت گردشگری و توسعه توریسم توجه ویژه ای دارد و از این صنعت حمایت می کند.
زهرا احمدی پور با اشاره به اینکه کردستان از ظرفیت ها و مزیت های ویژه گردشگری برخوردار است افزود: شناسایی ظرفیت های گردشگری و معرفی جاذبه های گردشگری استان ضروری است.
وی بخش گردشگری را پیشگام توسعه دانست و گفت: رونق گردشگری را باید به عنوان یک اصل پذیرفت و فعالیت بخش خصوصی در این زمینه می تواند موفقیت آمیز باشد
وی با بیان اینکه اینکه توسعه گردشگری در مناطق روستایی مورد توجه دولت است افزود: طرح توسعه روستایی در استان های کردستان، ایلام و کرمانشاه که بالاترین آمار بیکاری را دارند انتخاب شده است.
به گفته وی فعالیت های بخش گردشگری را باید به بخش خصوصی واگذار کرد و در این راستا دولت نقش تسهیلگر و نظارتی داشته باشد.
وی در زمینه مجوز صدرو تخت نرد به خارج از کشور گفت: از آنجا که تخت نرد محصول سنتی و هنری دست صنعتگران است و می تواند برای صنعتگر ایجاد ثروت کند در راستای رفع موانع صدور آن به خارج با علما و روحانیون مذاکره خواهم کرد.
7352/6108
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.