مدیرکل راه و شهرسازی استان‌کردستان گفت:51 درصد جمعیت شهری کردستان در بافت ناکارآمد شهری (بافت فرسوده، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی) زندگی می‌کنند.

به گزارش ایلنا، شهرام ملکی با بیان این مطلب افزود: در بین شهرهای استان 58.6 درصد جمعیت سقز، 58.2 درصد جمعیت بانه و 56.9 درصد جمعیت کامیاران در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند و از مجموع کل 12 هزار و 672 هکتار مساحت شهرهای استان، 3262 هکتار معادل 25.7 درصد آن بافت‌های ناکارآمد است که در بین شهرهای استان از لحاظ مساحت بانه با 46.4 درصد و سنندج با 46.1 درصد سطح شهر به مراتب وضعیت بدتری دارند.

 وی اظهار داشت: از مهم‌ترین چالش‌های استان نرخ بالای مهاجرت در استان (سطح بالای مهاجرفرستی و سطح پایین مهاجرپذیری)، تهدید جمعیتی استان به عنوان یک استان مرزی و پیشی گرفتن گسترش سکونتگاه‌ها بر مدیریت (عدالت فضایی و سطح برخورداری از خدمات و زیرساخت‌ها) و نابرابری فضایی و عدم تعادل در شهرستان‌های استان، عدم عدالت فضایی و چندپارگی در ساختار فضایی شهر است.

ملکی با بیان اینکه 1904 هکتار از مساحت این استان به مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دارد، گفت: در 12 محله درچهار شهر سنندج، سقز، قروه و مریوان پروژه‌های پنج ساله بازآفرینی تعریف شده که درحال اجرا هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: 17 محله درشهر سنندج شامل حاجی‌آباد، فرجه، غفور، شهدا، پیرمحمد و بهارمست، گلشن، چم حاجی نسه(دره بیان)، تپه شیخ محمدصادق، گردی‌گرول، تقتقان، اسلام‌آباد، کمربندی، عباس‌آباد، حسن‌آباد، ننله، گریزه و نایسر حاشیه نشین‌اند که درآنها 45 هزار و 496 خانوار با جمعیتی بالغ بر 168 هزار و 336 نفر سکونت دارند.

به گفته ملکی مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی سنندج 568 هکتار است که 11.8 درصد مساحت آن به مناطق حاشیه‌نشین اختصاص دارد.

 مدیرکل راه و شهرسازی کردستان درمعرفی پروژه‌های مطالعاتی سکونتگاه‌های غیررسمی این استان به تهیه طرح بهسازی و نوسازی محدوده‌های هدف شهرهای سقز، بیجار، قروه و مریوان اشاره کرد و گفت: دراین راستا همچنین می‌توان به تدوین طرح آموزش مهارت‌های پایه برای ارتقای وضعیت معیشت و محیط زندگی در شهرستان سنندج(محله نایسر) و شهرستان سقز همچنین توانمندسازی با رویکرد توسعه خدمات کسب و کار در شهرستان بانه اشاره کرد.

ملکی از دیگر پروژه‌های مطالعاتی این حوزه را می توان به طرح توانمندسازی، نهادسازی اجتماعی اقتصادی و اجرای پروژه‌های مشارکتی با تاکید بر کارآفرینی درمحله نایسر شهر سنندج و نیز کارآفرینی و ایجاد نهاد اجتماعی و اقتصادی زنان درسکونتگاه‌های غیررسمی شهر مریوان اشاره کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.