به گزارش ایرنا، سیداحسن علوی روز شنبه در آیین گرامیداشت روز صنعت و معدن در سنندج با بیان اینکه این نشان دهنده حضور افراد ماهر و تحصیل کرده در کردستان و لزوم استفاده از این ظرفیت است افزود: اما شاخص ایجاد اشتغال در معادن کردستان یک سوم میانگین کشوری است که این مساله نیازمند توجه بیشتر دولت برای حمایت از بخش معدن استان است.
به گفته وی، به صورت میانگین در هر واحد معدنی کشور حدود 16.43 نفر شغل ایجاد می شود که این شاخص در کردستان حدود 5.57 نفر بوده است که با وجود 400 واحد معدنی با حدود 600 میلیون تن ذخیره مواد معدنی باید چاره ای برای رفع این مشکل و در نهایت توسعه پایدار استان اندیشیده شود.
وی توجه بیشتر دولت به این مساله را خواستار شد و گفت: حمایت از بخش خصوصی برای حضور در این واحدها و جلوگیری از خام فروشی نخستین گام در افزایش سهم معدن از توسعه صنعتی و اقتصادی کردستان دارد.
علوی افزود: نبود نقشه راه در بخش صنعت از مهم ‌ترین چالش‌ها در کشور بوده و این بلا تکلیفی انجام وظایف از سوی تمامی نهادها به ویژه سرمایه گذاران، بانک ها و نهادها در بخش های مختلف را با چالش روبرو کرده است.

** تلاش های دولت پاسخگوی نیاز کردستان برای توسعه اقتصادی نیست
رئیس کل دادگستری کردستان نیز در این آیین گفت: علی رغم فعالیت های گسترده برای توسعه اقتصادی کردستان از سوی دولت، چالش های پیش روی استان برداشته نشده و انتظار می رود دولت توجه ویژه ای به این منطقه داشته باشد.
علی اکبر گروسی افزود: دولت همیشه در حفاظت و حراست از سرمایه‌های کشور نقشی اساسی داشته و امروزه می توان با ثبات در ارزش پول کشور، ایجاد فرصت رقابت آزاد، حذف فرصت‌های رانت خواری و فراهم کردن زمینه برای سرمایه گذاری نه تنها چالش های اقتصادی کشور را از میان برداشت بلکه می توان به اهداف صنعتی شدن کردستان و سایر مناطق نیز دست یافت.
وی گفت: توسعه صنعتی در جامعه باعث افزایش امنیت و در نهایت باعث کاهش مشکلات اجتماعی می شود که دادگستری کردستان بر اساس برنامه های قوه قضاییه هم اکنون واحد حمایت از سرمایه گذاران را فعال کرده در این واحد با همکاری نهادهای ذی صلاح از جمله اداره کل صنعت، معدن و تجارت، بانک ها، اتاق بازرگانی و صنایع استان سعی در رفع مشکلات سرمایه گذاران دارد.
وی افزود: همچنین برای حمایت از سرمایه گذاران و افزایش امنیت سرمایه گذاری نیز شعبه ویژه تشکیل و قاضی آموزش داده شده است.

** فعالیت های کاذب اقصادی باید به سمت تولید سوق داده شوند
رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی سنندج هم در این آیین گفت: فعالیت های کاذب اقتصادی از جمله دلالی حرکت در سایه اقتصاد کشور بوده که مسئولان می توانند با ارایه راهکارهای مناسب این توان را به سمت سرمایه گذاری و تولید سوق دهند.
سید کمال حسینی هم در این آیین وابستگی اقتصاد کشور به نفت را از دیگر دلایل ناکامی در توسعه اقتصادی عنوان کرد و افزود: مشخص کردن جایگاه تولید و تولیدکنندگان با ارایه راهکارهای حمایتی موثر راهکاری است که می توان با آن اقتصاد کشور را از تک محصولی و نفت زدگی خارج کرد.
وی همچنین بر تلاش نمایندگان مجلس شورای برای از بین بردن شکاف‌های بین کردستان با دیگر استان‌های کشور تاکید کرد و گفت: برای افزایش تولید استان های محروم باید برنامه ویژه ای وجود داشته باشد تا بخش تولید بهتر بتواند فعالیت خود را داشته باشد و دولت برای حل مشکلاتی از جمله بیمه، مالیات و بخش حقوقی باید برنامه ای داشته باشد.
با پیشنهاد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری وقت در سال 76 ، 10 تیر به عنوان روز ملی صنعت و معدن نامگذاری شده است؛ همه ساله این روز در تهران با حضور مسئولان کشور گرامی داشته می شود و در شهرستان ها و استان ها نیز تا یک ماه بعد به مرور جشن هایی برای تجلیل از فعالان عرصه صنعت و معدن برگزار می شود.
هم اکنون استان کردستان دارای 790 واحد تولیدی است که از این تعداد 655 مورد دارای پروانه بهره برادری هستند، از 655 واحد دارای پروانه 189 واحد آن از سال 92 تا 95 پروانه خود را دریافته کرده اند.
استان کردستان با 29 هزار کیلومتر مساحت دارای یک‌ میلیون و 500 هزار نفر جمعیت است.
هم اکنون هشت هزار و 500 کیلومتر مربع معادل 30 درصد پهنه استان در دست مطالعه برای اکتشافات معدن است.
3034/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: امید بهمنی
** برای آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان کانال زیر را دنبال کنید:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bv
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.