به گزارش ایرنا، عبدالمحمد زاهدی روز پنجشنبه در دیدار با بازرسان شورای جهانی صنایع دستی با ابراز امیدواری از ثبت جهانی مریوان بعنوان شهر جهانی کلاش بافی افزود: مسئولان و نهادها آماه همکاری در تمامی زمینه ها برای حمایت و پشتیبانی از تبدیل مریوان به شهر جهای کلاش بافی هستند.
به گفته وی، صنعتگران علاقه مند در سطح گسترده، مدیران دلسوز و فرهنگ دوست، مردم خونگرم و مهمان نواز، زیرساخت های لازم در حوزه کلاش و کلاش بافی از فاکتورهای موجود مریوان برای جهانی شدن این شهر است.
زاهدی افزود: برنامه ریزی و حمایت های لازم برای برگزاری فستیوال ها و جشنواره های مختلف در حوزه کلاش و کلاش بافی در شهر مریوان صورت می پذیرد.
وی گفت: طبیعی بودن، عدم تغییر و نابودی آن در گذر زمان، زیبایی خارق العاده آن از جمله علت های است که پافزار کردی کلاش را در بین پاپوش های ایرانی متمایز ساخته است.
رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شواری جهانی صنایع دستی نیز در این دیدار گفت: کلاش و گستردگی کلاش بافی و عشق و علاقه مردم روستاها و شهرهای کردستان ما را تحت تاثیر گذاشت.
'غدا هیجاوی' با مهم خواندن داشتن برنامه و پلانی دقیق برای توسعه و گسترش کلاش بافی در سراسر کردستان به ویژه شهر مریوان افزود: از نزدیک کلاش و کلاش بافی را در شهر زیبای مریوان دیدیم و با پتانسیل های این شهر برای ثبت جهانی آشنا شدیم.
به گفته وی، جوانان بیشتری باید وارد این عرصه شوند، آموزش ها باید گسترده تر شود و در این امر مسئولین باید حمایت های لازم را صورت دهند.
هیجاوی افزود: زیبایی کلاش و کلاش بافی بسیار گسترده است اما نکته زیباتر آن مکمل بودن کار زن و مرد در تهیه و تولید کلاش بود.
وی با اشاره به اینکه بخشی از اقتصاد روستاهای کردستان به کلاش وابسته است افزود: نکته قابل تامل تر تهیه کلاش از مواد تجدید پذیر است که با طبیعت کاملا همخوانی دارد و در اوج هنر و زیبایی توسط مردان و زنان کردستانی ساخته می شود.
به گفته وی، پرونده ثبت جهانی مریوان با توجه به توانمندی ها و پتانسیل های این شهر به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد تا این شهر با دارا بودن روستاهای زیادی که به امر کلاش بافی مشغول هستند به عنوان شهر جهانی کلاش بافی ثبت شود.
هیات بازرسان شورای جهانی صنایع دستی متشکل از سه کارشناس از کشورهای استرالیا، کویت و ایران از روز دوشنبه برای بازدید از قابلیت های مریوان برای ثبت این شهر به عنوان شهرجهانی کلاش بافی در استان حضور یافته اند.
کلاش پاافزاری با قدمت 2 هزار ساله که تهیه شده از مواد طبیعی موجود در محیط مانند نخ و چرم که با توجه به خنکی و سبکی آن بسیار مورد توجه بوده و در فصول گرم سال مورد استفاده بوده که به بهانه وجود هنرمندان متعدد تولید کلاش در مریوان باعث شده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از 2 سال قبل پرونده جهانی شدن این شهرستان را آغاز کند.
وجود چهار هزار و 355 هنرمند فعال در زمینه تولید کلاش کردی مهمترین پتانسیل ثبت این کفش به عنوان یک هنر است و شهر مریوان به عنوان یک شهر صنایع دستی در جهان است که تا کنون 2 هزار و 635 هنرمند کلاش باف این شهرستان موفق به دریافت کارت مهارت شده اند.
3034/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده / ** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.