معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان دستگاه MRI 1.5 تسلا و سی تی اسکن 16 اسلایس خرید شده و مراحل نصب آن در بیمارستان کوثر در حال انجام است، گفت: این تجهیزات بسیاری از بیماران را از اعزام به مراکز درمانی خارج استان بی نیاز می‌کند.

به گزارش ایلنا، هومن قصری با اشاره به اینکه در حال حاضر اولویت فعلی معاونت درمان ارتقای کیفیت زندگی بیماران تالاسمی است افزود: جای خرسندی است که بسیاری از بیماران تالاسمی ماژور استان تشکیل زندگی داده اند و دارای فرزندانی سالم نیز هستند.

قصری با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات بیماران تالاسمی در حوزه اجتماعی است افزود: بیماران دیالیزی، پیوندی، سرطانی، هموفیلی و ام اس دارای سازمان های مردم نهاد ثبت شده در استان هستند و مورد حمایت خانه خیرین نیز قرار دارند و از این طریق مشکلات اجتماعی خود را بازگو و پیگیری می کنند.

 وی وجود تشکل های حمایتی مردم نهاد را یک ضرورت برشمرد و تاکید کرد: ضروری است بیماران تالاسمی توجه ویژه ای به تلاش برای به ثبت رساندن سازمانی مردم نهاد برای پیگیری هرچه بهتر مطالبات خود داشته باشند.

قصری همچنین از خیرین حوزه سلامت خواست تا بیماران تالاسمی را نیز مورد توجه قرار دهند و اذعان داشت: خیرین سلامت همواره بیماران خاص را مورد حمایت خود قرار داده اند و امیدواریم که بتوانیم با حمایت آنها زندگی بیماران تالاسمی را در کلیه ابعاد بهبود ببخشیم. 

وی با بیان اینکه برای انجام یک پروسه درمانی اثر بخش می بایست کلیه مشکلات و نیازمندی های بیمار را دید و به آن توجه داشت ادامه داد: مشکلات فرهنگی، اجتماعی  و همچنین مسائل شخصیتی یک بیمار خاص را می‌بایست در نظر گرفت تا با ایجاد فراغت خاطر برای بیمار بتوان درمان اثر بخش تری را نیز به انجام رساند.

قصری در خصوص رفع مشکل کمبود فضای بخش بیماران تالاسمی بیان داشت: بخش بیماران خاص بیمارستان بعثت که شامل بیماران هموفیلی و تالاسمی می گردد از بخش سرطان شناسی و شیمی درمانی تفکیک شده است و یک بخش مجزا از اواسط مرداد ماه به این بیماران اختصاص می یابد.

وی همچنین در خصوص بیمارستان توحید شهرستان سنندج نیز گفت: بخش خون شناسی و بخش سرطان شناسی نیز به زودی تفکیک خواهد گردید و تعداد تخت های این بخش نیز افزایش خواهد یافت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی صدور کارت شناسایی بیماران تالاسمی را از اقدامات در حال انجام این معاونت برشمرد و گفت: کارت های شناسایی به منظور تسهیل پروسه های اداری زمان بر و ارائه خدمات خارج از نوبت در کوتاه ترین زمان به بیماران تالاسمی در مراکز درمانی مربوطه طراحی و صادر می شود. 

قصری با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اعتبارات قابل توجهی را به خرید دستگاه های پمپ دسفرال در چند سال اخیر تخصیص داده است، افزود: تخصیص این دستگاه ها به بیماران تابع قوانینی است و بر اساس سهمیه هایی مشخص ارائه می شود.

او در خصوص تامین دارو نیز اظهار کرد: با پیگیری فراوان موفق شده ایم در چند سال گذشته بسیار بیشتر از سهمیه داروی خارجی در نظر گرفته شده را به کردستان تخصیص دهیم و اکنون دارو در دسترس و نحوه تجویز آن بر عهده پزشکان معالج است  .

وی ادامه داد: داروهای بیماران تالاسمی نایاب نیست و خوشبختانه کمبود دارو نداریم و  70 درصد هزینه داروهای اصلی مورد نیاز بیماران بر عهده شرکت های بیمه ای است.

قصری همچنین در خصوص آموزش های عمومی به بیماران نیز خاطر نشان ساخت: دوره های آموزشی عمومی برای بیماران تالاسمی برگزار می شود تابیش از پیش با روند درمان خود آشنا شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه قبلا بیماران را با هزینه دانشگاه جهت انجام MRI قلب به تهران اعزام می کردیم تصریح داشت: اعزام بیمار مشکلات خاص خود را به همراه دارد و  از این پس نیازی به اعزام بیماران برای انجام این تست نخواهد بود و در صورت نیاز متخصصین لازم را از دیگر مراکز درمانی به استان دعوت خواهیم کرد .

وی با بیان اینکه دستگاه MRI 1.5 تسلا و سی تی اسکن 16 اسلایس خرید شده و مراحل نصب آن در بیمارستان کوثر در حال انجام است گفت: این تجهیزات بسیاری از بیماران را از اعزام به مراکز درمانی خارج  استان بی نیاز می کند.

قصری در خصوص خدمات دندانپزشکی به بیماران تالاسمی نیز تصریح داشت: خدمات دندانپزشکی برای بیماران تالاسمی رایگان است و کلینیک دندانپزشکی دانشگاه با به روزترین امکانات و یونیت های کافی آماده خدمت رسانی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه مشکلات بیماران خاص جمع‌بندی می شود و در کمیته بیماران خاص استان مطرح خواهد شد، گفت: پیگیر برگزاری جلساتی با دیگر سازمان ها و نهاد های مرتبط خواهیم بود تا بتوانیم تسهیلاتی برای خوداشتغالی بیماران خاص اخذ کنیم و آنان را به بازارهای کار متناسب با شرایط بیماری شان  گسیل دهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.