لیلا ابراهیم زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به روند رو به افزایش مصرف سیگار در ایران افزود: سرطان ریه، دومین سرطان شایع در جهان به شمار می رود، حدود 10 – 15 درصد افراد در ایران سیگار می کشند.
وی با اشاره به اینکه مصرف سیگار در بزرگسالان زمینه ابتلاء به سرطان ریه، بیماری های قلبی و عروقی و تشدید مشکلات تنفسی را فراهم می کند اظهار کرد: سیگار مهم ترین علل ابتلاء به سرطان ریه بوده و اولین قدم برای جلوگیری از این بیماری مرگبار، ترک سیگار است.
وی با بیان اینکه دود سیگار حاوی چهار هزار عنصر شیمیایی است که 60 مورد آنها سرطانزا شناخته شده است گفت: فرد سیگاری در معرض بیش از 20 نوع سرطان چون مری، لوزالمعده، مجاری ادراری، دهانه رحم، مغز استخوان، دهان و موارد دیگر است.
کارشناس ارشد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کردستان ترک کامل سیگار می تواند ابتلاء به بسیاری سرطان ها از جمله سرطان های حنجره، مثانه بیماری ایسکمیک و بیماری عروق مغزی را کاهش دهد.
ابراهیم زاده با اشاره به اینکه تجارت سیگار بعد از تجارت اسلحه، مواد مخدر و قاچاق انسان، چهارمین تجارت پرسود جهان محسوب می شود گفت: به همین دلیل کشورهای بزرگ صنعتی بیشتر سراغ تولید سیگار می‌روند و این سیگارها علاوه بر مصرف داخلی در کشورهای صنعتی، به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود.
وی افزایش مالیات و ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی را موثرترین راهکار در راستای کاهش مصرف دخانیات عنوان کرد و افزود: مالیات بر دخانیات در ایران 11 درصد است در حالیکه کشورهای اردن و تونس، حدود 70 تا 80 درصد مالیات بر دخانیات اعمال کرده اند.
وی اظهار کرد: به ازاء هر 10 درصد اخذ عوارض از سیگار، پنج درصد مصرف سیگار کاهش می یابد این درحالی است که این مهم در کشور ما مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
وی با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2013، گفت: ایران از میان 6 راهبرد به اثبات رسیده برای کنترل دخانیات، راهبرد افزایش قیمت را اجرایی نکرده است، به طوریکه از بین 20 کشور منطقه مدیترانه شرقی، ایران رتبه 19 را در مالیات بر دخانیات دارد.
ابراهیم زاده اظهار کرد: در کشورهای تولیدکننده سیگار، سالانه حدود هشت درصد مالیات بیشتر به دولت پرداخت می‌کنند و این مالیات خرج تحقیقات و توسعه علمی و عملی برای کاهش آسیب‌های بهداشتی و درمانی ناشی از مصرف سیگار می‌‌شود.
وی با اشاره به اینکه برخی کشورها با هدف کاهش مصرف مردم از سیگارهای وارداتی، مالیات‌های سنگینی بر سیگار و فرآورده‌های دخانی اعمال می کنند افزود: این امر سبب می شود مردم کمتر سراغ مصرف سیگارهای خارجی بروند و بیشتر دخانیات داخلی مصرف کنند.
وی پایش استعمال مواد دخانی و سیاست های پیشگیرانه از آن، حفاظت مردم از دود مواد دخانی، کمک به ترک استعمال دخانیات، هشدار در مورد مضرات استعمال دخانیات، اجرای ممنوعیت تبلیغ، ترویج و حمایت مالی از دخانیات، افزایش مالیات بر دخانیات، ساماندهی عرضه سیگار، محدود شدن عرضه آن و جلوگیری از استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی را از راهبردهای پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت در راستای مهار اپیدمی دخانیات عنوان کرد.
پررنگ دیدن راهبردهای پیشگیری و آگاهی بخشی با کمک نهادهای آموزشی و رسانه های جمعی نیز از ضروریات جامعه در مهار معضل مصرف مواد دخانی است.
دخانیات هر 6 ثانیه موجبات مرگ یک نفر را فراهم می کند و به طور میانگین در یک سوم تا نیمی از مصرف کنندگان، موجب 15 سال تعجیل در بروز مرگ می شود.
پیش بینی می شود تا سال 2030 بیش از هشت میلیون نفر سالانه در اثر دخانیات جان خود را از دست دهند.
7352/6108
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.