به گزارش ایرنا حسین فیروزی روز سه شنبه در کارگروه اشتغال کردستان در سالن شهدای دولت استانداری با اشاره به اینکه 970 هزار شغل جدید در طرح اشتغال فراگیر کشور ایجاد می شود و کردستان سهم 3.7 درصدی در این طرح دارد افزود: این اشتغال ها در سه بخش شامل اهداف و سیاست های کلی اقتصادی، طرح های مختلف اشتغالزایی (طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی) و کسب و کار اشتغالزایی حمایتی ایجاد می شود.
به گفته وی، برای اجرای بخش اهداف و سیاست های کلی اقتصادی در محورهای مختلف اجرا می شود و برای اجرای آن حدود هشت هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی افزود: دولت متعهد شده که در این بخش 651 هزار و 900 شغل ایجاد کند که سهم کردستان از این بخش حدود 21 هزار شغل است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: در بخش طرح های مختلف اشتغالزایی نیز 228 هزار شغل ایجاد می شود و طرح کاج (کارانه اشتغال جوانان) و طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی مهمترین بخش در اولویت طرح های مختلف اشتغالزایی کشور است.
فیروزی با بیان اینکه سهم کردستان از این اشتغالزایی ها پنج هزار شغل است افزود: تاکنون 6 هزار و 850 نفر متقاضی و 122 بنگاه اقتصادی از استان کردستان در سایت کارورزی ثبت نام کرده اند.
به گفته وی از تعداد متقاضیان ثبت نام کننده یک هزار و 366 نفر از دانش آموختگان تحصیلات دانشگاهی واجد شرایط طرح کارورزی شناخته شده اند.
با توجه به اینکه تعداد واجدان شرایط از سهم استان در این الویت کمتر بوده لازم است تمامی دستگاه ها و نهادهای مرتبط با حوزه اشتغال سعی کنند علاوه بر جذب بیشتر افراد دانش آموخته، بنگاه های بیشتری را برای اجرای این طرح سوق دهند.
به گفته فیروزی، این بخش با اهداف مختلف از جمله طرح های مهارت آموزی، توانمند کردن دانش آموختگان در بازار کارآفرینی، کارورزی، روستا و تعاون و اشتغال آنان حین کار و کارورزی بعد از دانش آموختگی اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه تمامی کارورزان در این طرح نسبت به مدارک تحصیلی خود از 2 میلیون و 700 هزار ریال تا سه میلیون و 500 هزار ریال دستمزد دریافت می کنند افزود: پرداخت این میزان از سوی دولت به عنوان یارانه به اشتغال جوانان خواهد بود و بنگاه های اقتصادی نیز از نیروی کار رایگان بهره مند می شوند.
به گفته وی، در بخش کسب و کار اشتغالزایی حمایتی نیز بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) نهادهای اجرایی هستند و برای این طرح نیز یک هزار و هفت میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

** قرارداد پنج میلیارد دلاری سرمایه گذاری خارجی در کردستان منعقد شده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با بیان اینکه حمایت از اشتغال استان مهمترین گام در توسعه کردستان است افزود: در دنباله نتایج برجام در اقتصاد کشور هم اکنون با شرکت توتال فرانسه تفاهم نامه ای برای سرمایه گذاری پنج میلیارد دلاری با مسئولان استان به امضا رسیده است.
به گفته فیروزی این سرمایه گذاری در بخش انرژی بوده و نشان از توجه نکردن کشورهای مختلف خارجی به برنامه های آمریکا علیه ایران اسلامی است.
وی همچنین شکست گروه تکفیری تروریستی داعش در موصل را نویدی برای بهبود اقتصاد منطقه عنوان کرد و افزود: بدون شک در اثر پیروزی امت اسلامی در منطقه خاورمیانه می توانند با آرامش بیشتری نسبت به حل مشکلات اقتصادی بپردازد و ایران اسلامی نیز در این بین بی بهره نخواهد بود.
برنامه اشتغال فراگیر کشور که در ستاد اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده برای اشتغالزایی 970 هزار نفر در سال جاری، هدفگذاری شده و این برنامه شامل طرح های کارورزی، مهارت آموزی در محیط کار واقعی، مشوق های کارفرمایی و توسعه رسته های منتخب به میزان پنج هزار میلیارد ریال است.
اعتبارات مورد نیاز این هدف از طریق صندوق توسعه ملی تامین و تا 15 تیر ابلاغ می شود و بانک مرکزی نیز موظف شده نسبت به تعیین سهمیه تسهیلات بانکی مورد نیاز به میزان 200 هزار میلیارد ریال و ابلاغ به شبکه بانکی ظرف مدت 10 روز اقدام کند.
طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 1395، جمعیت کردستان یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر است که از این تعداد 70.8 درصد در مناطق شهری و 29.2 درصد هم در مناطق روستایی استان ساکن هستند.
3034/6108
**خبرنگار: حسن حسین زاده /**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.