دکتر ناصر مخدوم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در زمینه آخرین وضعیت بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی کردستان گفت: بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال جاری هیچ موردی انسانی از این بیماری در استان مشاهده نشده است.
وی با اشاره به اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است و عامل آن از طریق گزش کنه، تماس انسان با خون و بافت‌های آلوده دام منتقل می‌شود گفت: با اقدامات به موقع دامپزشکی در سال جاری هیچ موردی انسانی از این بیماری در استان مشاهده نشده است.
وی سمپاشی بدن بیش از 30 هزار راس انواع دام در 90 روستای استان، سمپاشی جایگاه های نگهداری دام، تشدید نظارت و بازرسی های بهداشتی اماکن کشتارگاهی و مراکز عرضه و برگزاری کلاس های آموزشی برای افراد در معرض خطر از اقدامات پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی کردستان عنوان کرد.
مخدوم با اشاره به خریداری 10 میلیارد ریال واکسن های جدید و موثر علیه این بیماری در سال گذشته گفت: واکسیناسیون گسترده و بموقع 2 میلیون نوبت انواع دام حساس به بیماری تب برفکی به صورت کاملا رایگان در سال گذشته منجر به کاهش چشمگیر تعداد کانون موارد بروز بیماری در استان شده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون با واکسیناسیون گسترده و رایگان، بیماری تب برفکی این بیماری در کردستان کنترل شده است.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کردستان ادامه داد: همچنین شهروندان به منظور اطمینان از سلامت گوشت از مراکز معتبر عرضه گوشت خریداری کنند و به مهر دامپزشکی بر روی لاشه ها دقت کنند.
به گفته وی از 16 خرداد سال جاری به مدت 25 روز مایه کوبی انواع دام در واحد های صنعتی و نیمه صنعتی، کانون های بیماری و مناطق پرخطر اطراف کانون های بیماری استان بصورت کاملا رایگان انجام خواهد شد.
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نوعی بیماری خطرناک مشترک انسان و دام است که در صورت ابتلاء و اقدام دیر هنگام، فرد را با خطر مرگ رو به رو می کند اما با رعایت موارد حفاظت بهداشت شخصی از سوی فعالان این حوزه و شهروندان به راحتی قابل پیشگیری است.
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (Crimean-Congo hemorr hagic fever) یکی از مهمترین و خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است که از طریق حیوان به انسان و از حیوان به حیوان قابل سرایت است.
بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت های آلوده دام و تنفس در تماس با دام های آلوده قابل انتقال است.
مهمترین علائم آن در چهار روز اول ابتلا شبیه بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا است. علایمی نظیر تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تعرق شدید شبانه، استفراغ، گلو درد و دل درد در روزهای اول و از روز چهارم ابتلا در انسان علائمی شامل خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، ادرار، استفراغ خونی، رحم و خونریزی زیر پوست دیده می شود.
7352/6108
**خبرنگار: اردلان منش/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.