آوات مکاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دعوت به شرکت در اولین جلسه کارگروه ملی پرنده نگری از نتایج اعزام کارشناس طبیعت گردی استان به دوره آموزشی ژاپن بود که طی آن برنامه عملیاتی این دوره تدوین و با همکاری ارگان های ذی ربط به ویژه انجمن سبز چیا مریوان و تیم پرنده نگری زریبار در حال اجرا است.
به گفته وی، همکاری نزدیک اداره کل محیط زیست و سازمان مردم نهاد انجمن سبز چیای مریوان و تیم پرنده نگری زریبار در این انجمن، با این اداره کل موجب دستاوردهای بسیار خوبی در زمینه توسعه پرنده نگری و حفظ گونه های مختلف پرنده در استان شده است.
وی ادامه داد: بدون شک کردستان با داشتن آب هوای معتدل، تالاب بی نظیر زریبار، کوهستانی بودن و طبیعت بکر، زیستگاه گونه های متنوع از پرندگان است و فرهنگ سازی و تشویق مردم به حفظ و صیانت از گونه های مختلف پرندگان می تواند زمینه ساز توسعه پرنده نگری و در نتیجه ایجاد اشتغال در این استان باشد.
وی با اشاره به اینکه کارگروه تخصصی پرنده نگری برای حفظ و صیانت از طبیعت و گونه های مختلف پرندگان و معرفی آنها ابتدای امسال آغاز بکار کرده است افزود: این کارگروه با توجه به پتانسیل های طبیعی، وجود تالاب زریبار مریوان و گونه های مختلف پرندگان نادر در این تالاب و سایر نقاط استان راه اندازی شده است.
زیستگاه های پرندگان در منبع آبی طبیعی و مصنوعی و رودخانه های استان مانند پناهگاه حیات وحش زریبار، سدهای شهیدکاظمی سقز، گاوشان، وحدت، سورال، سنگ سیاه، تلوار، گلبلاغ، سیاه زاخ، آزاد و گاران و مناطق مختلف کردستان است.
زمستان سال گذشته در سرشماری زمستانه پرندگان در 13 منبع آبی استان کردستان، در مجموع 18 هزار و 200 قطعه در 22 تیره و 63 گونه سرشماری شد.
3034/6108
**خبرنگار : حسن حسین زاده/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.