به گزارش خبرنگار ایرنا کریم ذوالفقاری روز چهارشنبه در کارگروه اجرای توسعه باغات دیم کردستان در سنندج افزود: با توجه به این آمار، 10 درصد از کل اراضی استان، رفع اختلاف شده است.
وی با بیان اینکه هدف گذاری 6 هزار هکتار برای توسعه باغات در 6 شهرستان استان صورت گرفته است ادامه داد: 29 پرونده در سطح 68 هکتار از اراضی کردستان برای توسعه باغات و 678 هکتار نیز برای تکمیل پرونده، تعیین تکلیف شده است.
ذوالفقاری با بیان اینکه تعهد داریم برای توسعه باغات، نهال رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهیم اضافه کرد: به ازای هر هکتار، هزار قلم نهال به کشاورزان استان داده می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی، کمبود اعتبارات، خُرد بودن قطعات اراضی و برق رسانی را از جمله مشکلات سر راه توسعه باغات عنوان کرد و گفت: در صورتی که هر روستایی سه هکتار زمین کشاورزی داشته باشد، مشکل اشتغال و درآمدش رفع می شود.

** هشت هزار هکتار باغ دیم در کردستان وجود دارد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم گفت: هشت هزار هکتار از اراضی کردستان باغات دیم است که نزدیک به 42 هزار تُن تولیدات از آن برداشت می شود.
محمدفرید سپری با بیان اینکه 5 تا 6 تن در هکتار، عملکرد باغات دیم استان است اضافه کرد: اقلیم سه شهرستان بانه، مریوان و سروآباد برای ایجاد باغات دیم کاملا مساعد بوده و این در حالی است که 40 تا 50 درصد از اراضی شهرهای سقز، سنندج و کامیاران، برای ایجاد باغات دیم مستعد است.
وی به شناسایی سه هزار هکتار از اراضی استان برای ایجاد باغات دیم اشاره کرد و افزود: 47 طرح به مساحت 191 هکتار برای ایجاد باغات دیم در کمیسیون ماده 2 تعیین تکلیف شده است.
سپری با بیان اینکه کشاورزی، محور توسعه کردستان است اظهار کرد: نیاز است زیرساخت ها و بسترهای لازم برای ایجاد و توسعه باغات در سطح استان فراهم شود.
به گفته وی، کوچک بودن سطح اراضی باغات دیم، پراکندگی آنها، ضعف توان مالی و پروانه ابطال چراهای دام، از جمله مشکلات و موانع توسعه باغات دیم در کردستان است.

** میزان دریافتی منابع طبیعی از کشاورزان بابت ابطال هر هکتار چرا، کاهش چشمگیری یافته است
مدیرکل منابع طبیعی کردستان با بیان اینکه توسعه باغات دیم یکی از راه حل های رفع بیکاری و ایجاد اشتغال است افزود: سال های گذشته هزینه های بالایی برای ابطال پروانه چراگاه از کشاورزان دریافت می شد که هم اکنون کاهش چشمگیری یافته است.
پیمان باباپیری با اشاره به اینکه در حال حاضر، برای ابطال پروانه مراتع درجه چهار، پنج میلیون ریال و مراتع درجه سه، هشت میلیون ریال دریافت می شود اضافه کرد: برای ابطال پروانه چراگاه درجه 2، 16 میلیون ریال و مراتع درجه یک، 25 میلیون ریال دریافت می شود.
وی اظهار کرد: واگذاری اراضی دولتی با کمترین قیمت به بهره برداران، استفاده از ظرفیت طرح های مرتع داری و ایجاد تعاونی های فراگیر، راهی برای توسعه باغات استان است.

**انگور ارگانیک را در کردستان تولید می کنیم
معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز با بیان اینکه این استان، مناسب ترین انگور دیم کشور را تولید می کند اظهار کرد: به زودی انگور ارگانیک در کردستان تولید می شود.
رشید حسین پور با اشاره به اینکه 505 هکتار انگور دیم در سال 95 در کردستان کشت شده است افزود: یکی از مزیت های طرح تولید انگور ارگانیک، تثبیت شغل و اشتغال با کمترین هزینه است.
وی با بیان اینکه کردستان می تواند یکی از بزرگترین قطب های تولید انگور در کشور تبدیل شود اضافه کرد: نبود ردیف اعتباری، بزرگترین مشکل استان در این زمینه است که امیدواریم با مساعدت دولت این مشکل مرتفع شود.
در ادامه این جلسه رئیس امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی نیز، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در رفع تداخلات اراضی کردستان ارائه داد و گفت: از هزار و 753 پلاک دارای تداخل کردستان، 144 پلاک در کمیسیون رفع تداخلات طرح و مورد رسیدگی قرار گرفته است که هشت درصد کل پلاک های استان را شامل می شود.
پیمان ملکی اضافه کرد: براساس نتیجه تصمیمات کمیسیون در سال 95 و سه ماهه اول سال 96، 81 پلاک و در حدود 80 هزار هکتار از اراضی کردستان رفع تداخل انجام گرفت.
سطح اراضی کشاورزی کردستان، یک میلیون و 229 هزار و 492 هکتار است که 7،8 درصد از اراضی کشاورزی کشور را تشکیل می دهد.
اراضی زراعی استان نیز، یک میلیون و 195 هزار و 861 هکتار، معادل 9،8 درصد از اراضی زراعی کشور است.
استان کردستان دارای 38 هزار هکتار اراضی باغی با 70 هزار بهره بردار است که سالانه بیش از 300 هزار تن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
7355/ 3020
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.