به گزارش ایرنا، پرویز کولانی روز یکشنبه در نشست کتابخانه های عمومی شهرستان قروه افزود:یک اشتباه رایج ما این است فکر می کنیم اگر همه چیز دولتی باشد نتیجه خوبی می گیریم اما واقعیت قضیه این طور نیست چرا که فرهنگ و اقتصاد دولتی را نمی توان با بخشنامه،جلسات و بازدید یک فرهنگی را ایجاد کرد.
به گفته وی مظلومیت کتاب و کتابخوانی از نظر تعداد اعضاء جلسه مشخص است که این امر جزء اولویت های ما نیست.
کولانی با تاکید به اینکه اگر جامعه ما یک جامعه آگاهی باشد این ممنوعیت ها دیگر محدودیت ایجاد نمی کنند، گفت:اگر جامعه رغبت به کتاب و کتابخانه نداشته باشد کتابی را مطالعه نمی کنند.
به گفته وی مشکل عمده ما، نبود کتاب نیست بلکه مشکل اصلی نبود فرهنگ کتابخوانی و عدم انگیزه به عنوان هدف اصلی در تک تک افراد است که باید به خاطر احساس نیاز به کتاب و کتابخانه ورود پیدا کنند
فرماندار قروه با سوال اینکه چند درصد از دانشجویان و دانش آموزان به مطالعه کتاب و مراجعه به کتابخانه ورود پیدا می کنند؟ افزود: کتاب به عنوان یک منبع پایه ای امروزه در میان قشر جوان و نوجوان مظلوم واقع شده است
وی اظهار کرد: در سال جاری برای پروژه نیمه تمام کتابخانه ابوذر اعتباری حدود پنج میلیارد ریال در نظر گرفته می شود.
وی افزود: توجه به حوزه مسائل فرهنگی حساسیت بیشتری را می طلبد اما در این حوزه متاسفانه خلاقیتی وجود ندارد و دچار روزمرگی شده ایم.
به گفته وی در حال حاضر به دلیل ناهمگونی و عدم نیازسنجی مناسب؛ بسیاری از کتاب ها در کتابخانه ها منسوخ و کهنه شده اند و کسی از آنها استقبالی نمی کند.
کولانی با بیان اینکه به ذائقه و نیاز متقاضی در کتابخانه ها توجه چندان نشده است افزود: باید نیازسنجی کتاب ها در اولویت نخست کتابخانه ها باشد و با اقدامات فرهنگی مردم را بیش از گذشته به مطالعه کتاب ترغیب نمود و قهری که بین جامعه با کتاب است را به آشتی تبدیل کرد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قروه گفت: کتاب و کتابخوانی سنگ بنای توسعه یی فرهنگ و رشد تمدن ها است وقتی کتاب، حاصل اندیشه‏ ها و تجربه ‏های اهل اندیشه و معرفت باشد، کتابخانه نیز کانون همایش صاحب نظران و موزه پرطراوت و شاداب دانشمندان و صاحبان معارف خواهد بود.
شهلا مژده افزود: وقتی جهل و بی‏خبری، جامعه‏ای را از پای درآورد، یا شبهه ‏ها ذهن جوانان را فلج کند، بدون شک یکی از مهم ‏ترین کارهایی که می ‏تواند آفت جهل را بزداید، مطالعه است و آن چه می ‏تواند شبهه ‏های ذهنی را دفع کند و ایمان و اطمینان را به قلب ‏ها باز آورد، کتاب‏ خوانی است.
به گفته وی یکی از مشکلات و کاستی‏ های جامعه ما گریز از کتاب و پایین بودن سطح فرهنگ مطالعه است و این نقیصه، ریشه‏ ها و علت‏ های مختلفی می ‏تواند داشته باشد که شاید در رأس آن ها عدم احساس ضرورت است تا وقتی انسان در وضعیت نیاز قرار نگیرد، در پی رفع آن نخواهد افتاد.
7345/ 3020
**خبرنگار:سارا صالحی**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.