رضا خضری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ساختمانی در شهر کانی دینار وجود دارد که در گذشته ساختمان ترویج بوده که اکنون با موافقت اداره جهاد کشاورزی به هنرستان کشاورزی تبدیل می شود.
وی ادامه داد: این ساختمان با توجه به فضایی که دارد برای ایجاد هنرستان کشاورزی مناسب است و از نیروی های آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی در زمینه آموزش در این هنرستان بهره گرفته می شود.
وی با اشاره به نبود آموزش های ضروری و متناسب با شرایط بانه در دوره متوسطه دوم اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی ایجاد هنرستان کشاورزی برای اشتغالزایی در بانه ضروری است و فارغ التحصیلان این رشته می توانند از ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال و رونق این بخش به صورت علمی اقدام کنند.
وی خاطر نشان کرد: رشته پرورش گل و گیاه تزینی یکی از رشته های است که مناسب شرایط منطقه است و فضای که برای آموزش آن در نظر گرفته شده ظرفیت بیش از 900 هزار شاخه گل بریده و 20 هزار گلدان گیاه آپارتمانی را دارد.
این مسئول افزود: تولید گیاهان دارویی یکی دیگر از رشته های مناسب این منطقه است که در مهر ماه سال جاری این رشته در هنرستان کشاورزی تدریس می شود.
وی پرورش زنبور عسل، پرورش میوه های دانه دار و دانه ریز، پرورش قارچ خوراکی و تعمیر تراکتور را از جمله رشته هایی دانست که متناسب شرایط آب و هوایی منطقه است.
وی گفت: برای ایجاد رشته زنبورداری در بانه با توجه به امکانات موجود زمینه فراهم است و همچنین عسل جزء موادی غذایی است که با توجه خواص پزشکی آن مصرف زیادی دارد و زمینه برای اشتغال فارغ التحصیلان این رشته را فراهم می کند.
به گفته وی رشته تولید نهال و جنگل کاری در دبیرستان شبانه روزی روستای 'شوی' در مهر سال جاری ایجاد می شود.
وی اظهار کرد: رشته ایمنی و آتش نشانی با همکاری شهرداری بانه در مهر امسال دانش آموز جذب می کند و فعالیت ها در 2 بخش انجام می شود.
وی افزود: بخشی که مربوط به برنامه های عمومی است توسط آموزش و پرورش اجرا می شود.
مدیر آموزش و پرورش بانه وجود آتشنشانان ماهر و کار آزموده را ظرفیتی مناسب برای آموزش کارآموزان رشته ایمنی و آتش نشانی عنوان کرد و گفت: برای آموزش دانش آموزان رشته ایمنی و آتشنشانی از تجربه و تخصص آتشنشانان سازمان آتشنشانی بانه بهره می گیریم.
خضری به اقدامات انجام شده در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: مراسم نمادین هفته سلامت، برگزاری جلسه انجمن اولیا و مربیان، تجلیل از معلمان برتر استانی و شهرستانی، برگزاری یادواره شهدای فرهنگی شهرستان، برگزاری آزمون استعدادهای درخشان، کلنگ زنی مدرسه روستای کوخ شیخ الاسلام، برگزاری نخستین جشنواره دانش اموزان بخش نمشیر و برگزاری نخستین جشنواره حامیان مدارس شبانه روزی از جمله اقدامات انجام شده در سال جاری است.
وی افزود: در جشنواره استانی نوجوان سالم 20 نفر از دانش آموزان بانه ای رتبه برتر استانی را کسب کردند.
وی اردوهای یک روزه در سال جاری را 152 اردو عنوان کرد و ادامه داد: حدود هشت هزار و 300 نفر از دانش آموزان در اردوی یک روزه شرکت کردند و این اردوها در مکان های مختلف شهرستان برگزار شده است.
خضری امنیت در اردوهای یک روزه را یکی از دغدغه های مسئولین آموزش و پرورش دانست و گفت: اقدامات اولیه برای احداث اردوگاه دانش آموزی فراهم شده و در صورتی که فضای اردوگاه احداث شود امنیت دانش آموزان فراهم می شود.
وی به زمان برگزاری آزمون های کنکور سراسری اشاره کرد و افزود: در کل شهرستان یک هزار 492 نفر داوطلب کنکور سراسری هستند که 50 درصد آنها در رشته تجربی شرکت کرده اند.
به گفته این مسئول آمار داوطلبان کنکور سراسری نسبت به سال گذشته 27 درصد افزایش داشته است.
وی افزود: مقدمات برگزاری کنکور سراسری فراهم شده و دبیرستان نیایش و شبلی به عنوان حوزه آزمون سراسری انتخاب شده است.
وی یکی از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش بانه را سازماندهی معلمان عنوان کرد و گفت: هم اکنون اداره آموزش و پرورش بانه نیازمند 237 نفر نیروی آموزشی است.
وی کمبود نیروی آموزشی را یکی از مهمترین مشکلات این حوزه دانست و افزود: این امر سبب نارضایتی بعضی از همکاران و شهروندان شده است.
خضری اظهار کرد: در سال آینده بیش از یک هزار دانش آموز به دوره ابتدایی اضافه می شود که فضاهای آموزشی شهرستان ظرفیت پذیرش این تعداد از دانش آموزان و تراکم دانش آموزان را ندارد و با بحران در زمینه فضای آموزشی مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: بیشترین مدارس 2 شیفته در استان کردستان مربوط به بانه است که برای حل این مشکل ایجاد مدارس هیات امنایی بهترین گزینه است که می تواند عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی را افزایش دهد.
وی خاطر نشان کرد: مدارس هیات امنایی در بانه سه میلیون و 200 هزار ریال شهریه بابت هزینه های کلاس های فوق برنامه و تعمیرات و تجهیر مدارس از دانش آموزان دریافت می کند.
مدیر آموزش پرورش بانه گفت: آموزش و پرورش بانه تلاش کرده که بهترین فضا را به دانش آموزان نمونه اختصاص دهد.
وی افزود: شهریه دانش اموزان شبانه روزی 2 میلیون 130هزار ریال است که بسیاری از هزینه های این دانش اموزان را افراد خیر تامین می کنند.
وی تاکید کرد: شهریه های دریافتی از دانش آموزان کفاف هزینه های مدارس شبانه روزی را نمی دهد.
وی گفت: برای تامین هزینه های دانش آموزان شبانه روزی سال گذشته برای افرادی که بضاعت مالی دارند چهار میلیون ریال در نظر گرفته شده که در طول سال این هزینه دریافت می شود و قانونی است.
وی گفت: شهرداری بانه در سال تحصیلی جاری محوطه 24 مدرسه شهر بانه و محوطه اداره آموزش و پرورش این شهر را آسفالت و محوطه مدرسه استثنایی تربیت را برای توانجویان این مدرسه مناسب سازی کرده است.
بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.