محمد عباسی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران از خسارات 65درصدی مزارع گندم امسال بخاطر بارش کم در خرداد ماه خبر داد و افزود: هر روزی که از تجهیز و تغییر روش های کشت، داشت و برداشت نوین با وسایل کشاورزی مجهز تاخیر داشته باشیم، بدست خود مرگ کشاورزی را رقم زده ایم.
مدیر جهاد کشاوری شهرستان بیجار تاکید کرد: باید به سوی کشاورزی صنعتی با سرعت و جدیت بیشتر از گذشته گام برداشت.
به گفته وی حرکت کُند و لاک پشتی خسارات را افزایش می دهد و انگیزه را از کشاورز سلب می کند.
او به آسیب دیدن باغات انگور اشاره کرد و گفت: یک برآورد تقریبی کارشناسان نشان داده است بیش از 30 درصد تاکستان های حسن آباد یاسوکند، خسروآباد، پیرتاج و حوزه مرکزی آسیب دیده اند و با توجه به دلسردی باغداران ممکن است آنها مابقی محصول موجود را نیز با مدیریت درست برداشت نکنند و خسارات در هنگام برداشت بیشتر هم بشود.
وی با بیان اینکه تولیدات باغی این دیار افزون بر 11هزار تُن است از خسارات 45 درصدی در دیگر محصولات کشت سنتی و دستی از جمله نخود، عدس، آفتاب گردان، میوه های زودرس، تابستانی و پاییزی ناخرسند بود.
مدیر جهاد کشاورزی بیجار با اشاره به اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در بخش نگهداری، تولید و پرورش زنبور عسل خاطرنشان کرد: تلاش کردیم با آموزش و تجهیز رایگان زنبورستان ها به روش های جدید و وسایل نگهداری و پرورش و تولید بیشتر عسل، از ضرر و تلخ کامی زنبورداران بخاطر نامهربانی طبیعت و هزینه های گزاف مهاجرت به مناطق دیگر کشور بکاهیم.
وی افزود: تولید عسل شهرستان بیجار که از مرغوبیت بسیار بالایی بخاطر تنوع پوشش گیاهی و گستردگی سطح جغرافیایی این دیار برخوردار بوده است تاکنون به مرز تولید 56 تُن در سال رسیده است.
او ادامه داد: محصولات تولیدی دیگری در شهرستان وجود دارد که به فضل الهی روند افزایشی و رضایت بخشی داشته است.
وی افزود: از جمله تولیدات در بخش مواد پرورتئینی حدود سه هزارو 210 تُن گوشت قرمز، سه هزار و 710 تُن گوشت سفید، حدود250 تُن ماهی، 17 هزار و 376 تُن شیر و 2 هزار تُن تخم مرغ وجود دارد که ظرفیت زیادی برای توسعه و رشد در این بخش مشاهده می شود.
وی تاکید کرد: تضمین خرید تولیدات موجب خواهد شد، امید زیادی به بهبود اشتغال و تولید در این بخش بوجود آید.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار با اظهار امیداواری از حرکت مناسب و حمایت جدید و جدی مدیریت استان و برنامه ریزی کلان کشوری برای اجرای روش های نوین کشاورزی و دیگر محصولات باغی، دامی و محصول استراتژیک گندم از افتتاح سه پروژه به ارزش 65 میلیارد ریال در طول هفته کشاورزی خبر داد.
عباسی از اجرای پروژه آبیاری تحت فشار برای 18 هزار هکتار، 320 متر پل گذاری روستایی و 10 فقره انشعاب برق برای چاه های آب کشاورزی بعنوان طرح های شاخص این هفته یاد کرد.
او با اشاره به ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: برای تامین بخشی از هزینه های خانوارها و تعادل بخشی به بازار مواد پروتئینی مورد نیاز در این ماه مبارک، افزون بر 40 تُن برنج سفید، 300 تُن گوشت قرمز منجمد خارجی و 300گوشت سفید از طریق تعاونی های مصرف در بیجار توزیع خواهد شد.
7350/6108
**خبرنگار: سید باقر سبحانی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
**برای آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان به کانال زیر بپیوندید:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.