هر چند کە این حشرە، هیچ نوع بیماری را بە انسان منتقل نمی کند اما بی شک فرو رفتن آنها در چشم و گوش و دهان شهروندان، بسیار ناخوشایند و آزار دهنده است.
شهروندان سنندجی 2 سال قبل نیز با طغیان این حشره مواجه شدند که فضای سبز شهرداری سنندج با حضور کارشناسان جهادکشاورزی اقدام به تشکیل و برگزاری منظم جلسات کمیته تخصصی کرد و با اجرای برخی برنامه ها از جمله هرس و نگهداری درختان به شیوه علمی باعث شد،سال گذشته وجود این حشره به حداقل کاهش یابد.
اما پس از تغییر مدیریت فضای سبز شهری شهرداری سنندج اقدامات گذشته به فراموشی سپره شد و در سال جاری شاهد طغیان دوباره توفانه هستیم که در این یادداشت بطور خلاصه به ذکر مهمترین دلایل طغیان این حشره و روش های کنترل و مدیریت آن می پردازیم.
چالش مدیریت در شهرداری ها در افزایش پشه های سطح شهر هموارە بیشتر از سایر سازمان ها و ارگان ها بە چشم می خورد و دلیل آن هم بر همگان روشن است.
مدیریت فضای سبز شهری نیز از این آسیب در امان نبوده و می توان به تـغییر سریع و زود به زود مدیران، استفاده نکردن از افراد متخصص و با تجربه در پست های مدیریتی، استمرار نیافتن کمیته های تخصصی در بکارگیری عقل جمعی اشاره کرد.
انتخاب گونەهای نامناسب درختان زینتی با توجە بە اقلیم منطقه از دیگر دلایل طغیان این حشره بوده و باید به این موضوع اشاره کرد که انتخاب و کاشت درختان اقاقیا و نارون ( آن هم به تعداد بسیار زیاد ) در شهر سنندج ، کاری بسیار اشتباه و بدون مطالعه بوده است.
در حقیقت چارە اصلی برای حل مشکل شتەها، حذف و جایگزینی تدریجی این درختان در یک فرآیند نسبتا بلند مدت است کە باید در دستور کار مدیران امور شهری قرار بگیرد.
همچنین در سال های گذشته، شهرداران تنها به سمپاشی این آفت، آن هم به شیوه ای غلط و تنها با استفاده از سموم شیمیایی اکتفا کردەاند و این در حالی است که کنترل آفات، موضوعی تخصصی و در حیطه کاری رشته گیاه پزشکی است و باید از اصول و روش های مختلف جهت مدیریت یک آفت بهره گرفت.
از جمله این اشتباهات می توان به خرید سموم از فروشندگان غیر مجاز اشاره نمود که موجب کاهش کیفیت سم های خریداری و ارائه توصیه های غیر علمی توسط آنان شده است .
رعایت نشدن زمان مناسب سمپاشی از دیگر موارد مهم در ناکامی مبارزه با این آفت است چرا کە تعیین زمان شروع سم پاشی و تعداد دفعات آن باید زیر نظر یک فرد متخصص و با تجربه صورت پذیرد.
تکنولوژی سمپاشی علتی دیگر است و در این مورد نیز مدیریت فضای سبز شهری از سمپاش های نامناسب بهره می گیرد کە این موضوع نیز، کارایی عملیات سمپاشی را بطور قابل توجهی کاهش می دهد.
رعایت تناوب مصرف سموم و مسائل زیست محیطی و سلامت شهروندان راهکاری بلند مدت برای مبارزه با این آفت است به طوریکه در اثر استفاده مداوم از یک نوع سم آفت در برابر آن مقاوم شده و درنهایت پس از چند سال سم مورد استفاده قادر به کنترل آفت مورد نمی شود.
همچنین سموم شیمیایی که سال ها برای کنترل این شته ها مورد استفاده قرار می گیرد برای شهروندان و بخصوص کارگران زحمتکش شهرداری، مخاطرات جدی را به دنبال می آورد و ضروری است به تدریج ترکیبات کم خطر، جایگزین مواد شود.
ناگفته نماند که تنها از سال قبل و پس تشکیل کمیته های تخصصی، این موضوع تا حدودی رعایت شده است و انتظار می رود نگارش این یادداشت کوتاه، ضمن افزایش سطح آگاهی همشهریان، مسئولان و اعضای محترم جدید شورای شهر، باعث تغییر نگرش و اصلاح بخشی امور شهری را فراهم کند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان
3034/ 3020
**دریافت کننده: حسن حسین زاده**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.