مجتبی ورمقانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بیماری در برخی استان های همجوار از جمله کرمانشاه شیوع پیدا کرده و لازم است اقدامات لازم برای مقابله با آن انجام شود.
وی با اشاره به اینکه تاکنون موردی از این بیماری در استان مشاهده نشده اضافه کرد: در این راستا در کردستان علاوه بر آموزش قصابان و دامداران، کار سمپاشی بدن 30 هزار راس دام و 200 هزار مترمربع جایگاه دام در شهرستان های کامیاران و قروه انجام شده است.
وی اظهار کرد: لازم است شهروندان فرآورده های گوشتی را تنها از مراکزی که در آنجا ذبح دام با نظارت دامپزشکی تهیه می شود، خریداری کنند.
به گفته وی در کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکی لاشه حیوان 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری می شود و همین امر باعث از بین رفت قدرت بیماری زایی این ویروس می شود.
ورمقانی با اشاره به تعطیلی کشتارگاه های دام غیر صنعتی در استان گفت: کشتارگاه های کامیاران، قروه و دهگلان از مدتی قبل تعطیل شده و کشتارگاه دیواندره نیز در آینده نزدیک تعطیل می شود.
وی اضافه کرد: کشتارگاه سقز با همکاری شهرداری به نیمه صنعتی تبدیل شده و کشتارگاه های بانه، سروآباد، مریوان و بیجار نیز اگر نتوانند خود به صنعتی یا نیمه صنعتی ارتقاء دهند، باید تعطیل شوند.
وی از شهروندان خواست هنگام تماس فیزیکی با فرآورده های دامی از دستکش استفاده کنند و گوشت خام را حداقل 24 ساعت در یخچال نگهداری کرده و در صورت مشاهده موارد مشکوک با سامانه پیامگیر 1512 تماس بگیرند.
وی اظهار کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نوعی بیماری خطرناک مشترک انسان و دام است که در صورت ابتلاء و اقدام دیر هنگام فرد را با خطر مرگ رو به رو می کند اما با رعایت موارد حفاظت بهداشت شخصی از سوی فعالان این حوزه و شهروندان به راحتی قابل پیشگیری است.
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (Crimean-Congo hemorr hagic fever) یکی از مهمترین و خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام (زئونوز) است که از طریق حیوان به انسان و از حیوان به حیوان قابل سرایت است.
به گفته کارشناسان، تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ است که به وسیله کنه به انسان منتقل و مرگ و میر بالایی دارد و همه گیری های داخل بیمارستان آن نیز شایع است.
بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت های آلوده دام و تنفس در تماس با دام های آلوده قابل انتقال است.
مهمترین علائم آن در چهار روز اول ابتلا شبیه بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزاست نظیر تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تعرق شدید شبانه، استفراغ، گلو درد، دل درد و غیره، علائم خونریزی دهنده (هموراژیک) از روز چهارم ابتلا در انسان شامل خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، ادرار، استفراغ خونی، رحم و خونریزی زیر پوست است.
3020/ 6108
**خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشاردهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.