فرید سپری، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مبارزه با آفت سن در 2 مرحله انجام می شود افزود: مرحله اول آن مربوط به سن مادر است که تا کنون 93 هزار هکتار مبارزه انجام شده مربوط به مرحله اول است.
به گفته وی، هم اکنون مبارزه در مرحله دوم مبارزه با پوره قرار دارد و تا کنون مبارزه در چهار هزار هکتار انجام شده است و 400 نفر از کارشناسان و فعالان عرصه کشاورزی 10 شهرستان در بخش خصوصی و دولتی مشغول مبارزه، اقدامات پیش آگاهی در مزارع استان هستند.
وی با اشاره به اینکه در سال زراعی امسال 522 هزار هکتار از اراضی استان به کشت دیم و 34 هزار هکتار هم به کشت آبی گندم اختصاص پیدا کرده است، گفت: به دلیل کاهش بارندگی موثر پاییزه و کاهش درجه حرارت در بسیاری از مناطق استان به ویژه سقز به 30 درجه سانتی گراد زیر صفر باعث شد مراحل رشد گندم با تاخیر مواجه شود.
معاون بهود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سال زراعی گذشته در 83هزار هکتار از اراضی استان مبارزه بر علیه افت سن مادر انجام شده است.
به گفته سپری، سن غلات آفت مهلک مزارع گندم بوده و فقدان مبارزه سالیانه با این آفت، زیان اقتصادی قابل توجهی به گندمکاران وارد می کند و وجود آن در محصول باعث افت کیفیت گندم تولید شده می شود.
پیش بینی می شود 792 هزار تُن انواع غلات شامل گندم، جو و کلزا طی سال زراعی جاری از 578 هزار هکتار از اراضی استحصال می شود که گندم با 764 هزار تُن پیش بینی در 522 هزار هکتار سطح اراضی دیم و 34 هزار هکتار اراضی آبی زیر کشت بالاترین محصول را به خود اختصاص داده است.
کشت گندم در استان کردستان هر سال در اواخر شهریور و اوایل مهر شروع می شود و برداشت آن در اواخر خرداد و اوایل تیر سال بعد به 2 صورت مکانیزه و سنتی انجام می شود.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
3034/ 3020
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشار دهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.