به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری شامگاه پنجشنبه در اولین جلسه کارگروه اصلاح نظام یارانه گندم، آرد و نان استان که برای بررسی درخواست متقاضیان احداث سیلو برگزار شده بود افزود: مسئولان علاوه بر استقبال از هر نوع سرمایه گذاری بخش خصوصی، در تمدید یا صدور مجوز احداث سیلو در کردستان اولویت را با متقاضیانی قرار می دهد که نیازی به تسهیلات بانکی نداشته باشند.
حسین فیروزی با تاکید بر اینکه رعایت استانداردهای فنی و بهداشتی و اتمام ساخت در موعد مقرر از تعهداتی است که سرمایه گذار باید به آن متعهد باشد، گفت: کارگروه اصلاح نظام یارانه گندم، آرد و نان استان هیچ تعهدی نسبت به تامین گندم ورودی به سیلوها ندارد.
وی توجه به پراکندگی و تراکم سیلوها را به دلیل تاثیر در هزینه های حمل و نقل، حائز اهمیت عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به نیاز استان برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی استاندارد، سرمایه گذار هر بخشی اعم از خصوصی یا تعاونی که آمادگی بیشتری داشته باشد در اولویت قرار می گیرد.

** آموزش خبازها مهمترین اقدام برای ارتقای کیفیت نان است
کیفیت آرد و نان کردستان دستور کار دوم این جلسه بود که به دلیل ارتباط مستقیم آن با سلامت مردم، تشکیل کارگروه استانی پایش و نظارت بر آرد تولید شده در کارخانه های استان و کارگروه های شهرستانی ارتقاء کیفیت نان مورد تاکید قرار گرفت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گفت: با استناد به نظرات اعضای جلسه، کیفیت آرد تولید شده در استان متناسب با شاخص های علمی کیفیت مناسب است.
فیروزی با اشاره به اینکه آموزش کارگران خبازی ها مهمترین اقدام برای ارتقاء کیفیت نان در استان است افزود : آموزش باید توسط مربیان درجه یک انجام شود و از سوی دیگر باید خبازی ها توجیه شوند که کیفیت نان تا چه اندازه در سلامت جامعه تاثیرگذار است.
به گفته وی، 50 درصد کیفیت نان به خبازی ها بستگی دارد سلامت مردم به هیچ عنوان قابل اغماض نیست و به همین دلیل کارگروه های شهرستانی ارتقاء کیفیت نان موظفند تکنولوژی و استاندارد دستگاه های خبازی ها را بررسی و در صورت نیاز به تعویض، تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار دهند.
وی تنوع در پخت و ارائه انواع مختلف نان را در سلامت و حق انتخاب مردم موثر دانست و ادامه داد: فعالیت تمامی عرضه کنندگان نان (آزادپز و یارانه ای) با سلامت مردم در ارتباط است و هیچکدام از شمول نظارت خارج نیستند.
به گفته وی، اجرای نیت ارتقاء کیفیت نان به اقدامات سیستماتیک و هماهنگ نیاز داشته و لازم است تمامی دستگاه های ذیربط با برخوردهای توجیهی و تدوینی تولیدکنندگان آرد و خبازی ها را یاری کنند.
انبارها و سیلوهای این استان شامل 13 سیلوی مسقف و استاندارد و چندین انبار کارخانه های تولید آرد در 2بخش دولتی و خصوصی است که ظرفیت ذخیره سازی استاندارد 430 هزار تُن محصولات کشاورزی را دارد.
استان کردستان به دلیل داشتن مزارع مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
3034/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده / ** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.