معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه مصرف سرانه شیر کردستان از میانگین جهانی بالاتر است، گفت: هم اکنون 71 واحد صنعتی پرورش گاو شیری با ظرفیت 9 هزار و پنج راس و 636 واحد نیمه صنعتی فعال پرورش گاو شیری با ظرفیت چهار هزار و 987 راس در استان فعال است.

به گزارش ایلنا، خالد جعفری در آستانه یکم ژوئن (11 خرداد) روز جهانی شیر با اشاره به وضعیت پرورش گاو شیری و تولید شیر خام در استان گفت: افزایش مصرف شیر باید مورد توجه خانواده ها قرار گیرد چون مصرف شیر و لبنیات ضامن سلامتی بوده و انسان را در برابر بسیاری از بیماری ها  محفاظت می کند.

 معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود؛ هم اکنون 71 واحد صنعتی پرورش گاو شیری با ظرفیت 9 هزار و پنج راس و 636 واحد نیمه صنعتی فعال پرورش گاو شیری با ظرفیت چهار هزار و 987 راس در استان فعال است .

به گفته وی، میزان تولید شیر خام استان در سال 95 به 226 هزار تن رسید که هم اکنون 12 کارخانه فرآوری مواد لبنی در سطح استان با ظرفیت اسمی 193 هزارتن در سال وجود دارد که از این تعداد 11 کارخانه با ظرفیت عملی 120 تن در هر روز در زمینه فرآوری مواد لبنی پاستوریزه فعالیت دارد.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه ایجاد واحد های بزرگ صنعتی پرورش گاوشیری در کردستان از سیاست های سازمان جهاد کشاورزی استان است افزود: مساعدت و تشویق سرمایه گذاری برای ایجاد واحد های صنعتی بزرگ گاو شیری در نقاط مختلف کردستان هم اکنون اولویت های این سازمان است .

جعفری گفت: هم اکنون برای رسیدن به ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ گاوشیری در استان 2 واحد صنعتی بزرگ با ظرفیت سه هزار و 500 راس شامل یک واحد یک هزار راسی توسط بنیاد برکت و یک واحد 2 هزار و 500 راسی توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در مرحله بهره برداری است .

به گفته وی، اکنون مرحله اول گاوداری یک هزار راسی بنیاد برکت با 500 راس دام مولد و با جمعیت گله 700 راس به بهره برداری رسیده است و روزانه حدود 11 تن شیر در آن تولید می شود .

وی افزود: با راه اندازی کامل این طرح سالیانه بیش از11 هزار تن شیر خام، 100 تن گوشت قرمز و 250 راس تلیسه مازاد بر نیاز تولید می شود و اشتغالزایی مستقیم آن نیز به 70 نفر می رسد .

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: گاوداری 2 هزار و 500 راسی بنیاد مستضعفان از 65 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است .

جعفری گفت: مرحله اول این طرح با ظرفیت 750 رأس دام مولد به بهره برداری رسیده است که در صورت بهره برداری کامل علاوه بر اشتغالزایی مستقیم برای 120 نفر، سالانه بیش از 28 هزار تن شیر خام ، 275 تن گوشت قرمز و 625 راس تلیسه مازاد بر نیاز در این واحد تولید می شود .

وی ایجاد اشتغال موثر و پایدار، افزایش تولید شیرخام و گوشت قرمز استان، تامین تلیسه و دام مورد نیاز واحد های نیمه صنعتی و صنعتی گاوشیری که در آینده به بهره برداری می رسند را از اهداف ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ در کردستان عنوان کرد.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: هم اکنون 35 مرکز جمع آوری شیر با تجهیزات مدرن مشغول جمع آوری، سرد کردن و حمل بهداشتی شیر خام به کارخانجات مواد لبنی داخل و خارج استان عهده دار هستند .

جعفری گفت: این مراکز روزانه حداقل 135 تن شیر تولیدی واحد های گاو شیری را جمع آوری و به کارخانجات فرآوری و واحدهای ماست بندی تحویل می دهند ..

به گفته وی، تعداد 140 واحد ماست بندی نیز در استان فعالیت دارند که روزانه بیش از 50 تن شیر خام را جذب و بصورت شیر غیرپاستوریزه و فرآورده های لبنی مختاف از جمله ماست و دوغ به فروش می رسانند .

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: مصرف سرانه شیر و مواد لبنی در ایران و به تبع آن در استان از میانگین جهانی آن بالاتر است اما فاصله زیادی با میانگین کشورهای پیشرفته داریم .

جعفری گفت: میزان تولید سرانه شیر استان 146 کیلوگرم و مصرف سرانه آن 102 کیلوگرم است که پیش بینی می شود مصرف سرانه شیر و مواد لبنی که تأثیر مستقیمی بر سلامت افراد جامعه دارد با اجرای برنامه و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی تا افق 1404 به 169 کیلوگرم افزایش یابد .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.