به گزارش ایرنا سید کمال حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه کردستان افزود: این استان یکی از استان های توانمند در زمینه IT، نیروی انسانی ماهر، منابع طبیعی غنی و نزدیکی به مرز از قابلیت های بسیار خوبی برای رسیدن به توسعه یافتگی برخوردار است.
وی اظهار کرد: علاوه بر مسائل زیرساختی، کردستان دارای مرز مشترک با کشور عراق است که می توان از این پتانسیل نهایت استفاده را کرد که به دلایلی تاکنون نتوانسته ایم در بازار کردستان عراق حضوری فعال و مستمر داشته باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی سنندج عنوان کرد: یکی از دلایلی عدم موفقیت ما در بازار کردستان عراق بالا بودن قیمت تولیدات ما نسبت به تولیدات کشور رقیب ما یعنی ترکیه و تخصصی عمل نکردن در زمینه صادرات است.
وی اضافه کرد: اقتصاد زیربنای تمامی حوزه های دیگر است و در صورت تقویت و توسعه این بخش بی شک شاهد شکوفایی سایر بخش ها هم خواهیم بود.
به گفته وی اگر بتوانیم پیوندی میان اقتصاد و فرهنگ برقرار کنیم با تحولات چشمگیری در جامعه مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه ارتقای وضعیت اقتصادی با حضور و فعالیت کارآفرینان خلاق امکان پذیر است، اظهار کرد: آحاد مردم باید جایگاه تولیدکننده و کارآفرین خلاق را بشناسند که در جامعه امروز ما شناختی صحیح از این جایگاه وجود ندارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با بیان اینکه ایجاد شغل برای مردم عبادت محسوب می شود، بیان کرد: بیکاری همواره منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی است لذا باید از افرادی که ریسک حضور در عرضه تولیدی و اقتصادی را می پذیرند و برای مردم شغل ایجاد می کنند، حمایت شود.
حسینی اضافه کرد: دولت یازدهم رویکرد اقتصادی در پیش گرفت و شعارهایی مبنی بر رونق و توسعه اقتصادی مطرح کرد اقداماتی انجام شد ولی آنچه که مورد انتظار مردم و بخش خصوصی بود محقق نشد.
وی ادامه داد: برای بهبود تولید و اقتصاد کردستان چند مسئله کلیدی وجود دارد که اگر دولت در این خصوص حرکت و اقدام عملیاتی انجام ندهد هیچ تحول و توسعه ای در این منطقه روی نخواهد داد.
حسینی بیان کرد: پرداخت تسهیلات 18 درصدی به تولید نه تنها موجب رونق تولید نخواهد شد بلکه بسیاری از تولیدکنندگان را هم با مشکل بازپرداخت مواجه کرده و همین باعث می شود قدرت رقابت با تولیدات سایر کشورها در بازارهای جهانی را نداشته باشیم.
وی عنوان کرد: تنها منبع پرداخت تسهیلات به تولید هم بانک ها هستند که ساختار بانک های ما هم برای تولید طراحی نشده و بنابراین پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان ما نیستند و تا این مسئله حل نشود گره اقتصادی کشور ما قابل رفع شدن نیست.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج ادامه داد: نخستین قدم برای رسیدن به جایگاه واقعی خصوصی سازی، مهیا کردن شرایط کسب و کار و تولید و اقتصاد مردمی است.
حسینی بیان کرد: برای بهبود فضای کسب و کار در استان نیاز به تسهیل و تغییر قوانین دست و پاگیر اداری هم هست که امیدواریم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در این راستا تلاش کنند.
وی یکی از رسالت های اتاق بازرگانی را پذیرش و اعزام هیات های تجاری به بازارهای هدف اعم از داخلی و خارجی عنوان کرد و گفت: با توجه به فضای سیاسی که در چند سال اخیر بر کشورمان حاکم شده شاهد ورود هیات های تجاری از کشورهای مختلف به ایران بودیم که این مهم نخستین گام در راستای جذب سرمایه گذار است.
وی گفت: حمایت از بخش خصوصی می تواند مشکل اقتصاد استان را که منشا تمام مشکلات موجود اجتماعی اعم از بیکاری، آسیب های اجتماعی، اعتیاد، طلاق، جرم و خروج نیروهای جوان و مستعد از کشور است رفع نماید.

435 عضو اتاق بازرگانی کردستان فعال هستند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: هم اکنون بیش از 2 هزار و 500 نفر در اتاق بازرگانی کردستان عضویت دارند اما از این تعداد تنها 435 نفر کارت فعالیت دارند.
حسینی افزود: هر چه تعداد اعضای فعال اتاق بازرگانی بیشتر باشد، اتاق می تواند قدرت چانه زنی بیشتری داشته باشد و موفق تر عمل کند.
وی با اشاره به بازدید هیاتی از اتاق بازرگانی اربیل اقلیم کردستان عراق به کردستان گفت: این اتاق دارای 40 هزار عضو بود و می توانست در زمینه مسایل مختلف اقتصادی در اقلیم کردستان عراق موثر باشد.
وی از دانشجویان، اساتید، فعالان اقتصادی و کارآفرینان خواست با عضویت در اتاق بازرگانی به رشد و شکوفایی اقتصاد کردستان کمک کنند.
حسینی با اشاره به خرید زمین برای راه اندازی نمایشگاه بین المللی نیز گفت: کردستان تنها استان کشور بود که تاکنون نمایشگاه بین المللی در آن راه اندازی نشده بود.
وی اضافه کرد: برای این منظور زمینی به مساحت 154 هزار مترمربع با 130 میلیارد ریال خریداری شده که بخش زیادی از این مبلغ توسط فعالان اقتصادی در استان های دیگر از جمله اصفهان و تهران پرداخت شده است.
اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در سال 1311 راه اندازی شده و یکی از قدیمی ترین اتاق های بازرگانی در کشور است.
3020/1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.