به گزارش ایرنا فرید سپری روز سه شنبه در اولین جلسه ستاد برداشت دانه های روغنی (کلزای) کردستان گفت: در سال زراعی جاری 2 هزار و 72 هکتار کلزا کشت شد که به علت سرمازدگی پاییز و زمستان، حدود 600 هکتار از مزارع از بین رفته و حدود یک هزار و 472 هکتار سطح سبز قابل برداشت باقیمانده است که از این سطح پیش بینی می شود حدود سه هزار تن محصول دانه کلزا تولید شود.
وی با اشاره به اینکه سعی می شود تمامی این محصول به صورت تضمینی خریداری شود افزود: برای اطمینان خاطر بهره برداران کلزا در سال جاری، ادوات برداشت و کمباین های مورد نیاز، تدارک دیده شده و بسترسازی لازم برای خرید فراهم گردیده است.
سپری افزود: فعال سازی سامانه خرید محصول کلزا، فعال کردن به موقع مراکز خرید و پرداخت سریع و حداکثر 10 روزه وجه کلزا از بسترسازی های لازم سازمان جهاد کشاورزی کردستان برای خرید این محصول در استان است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: موضوع برداشت، خرید و جمع آوری محصول تولیدی کلزا و تدارک ادوات و کمباین های برداشت و تعیین مراکز خرید دانه های روغنی تشکیل اولویت های انجام برای زمان برداشت این محصول است که در این راستا مقرر گردید محصول شهرستان های قروه، دهگلان با عاملیت شرکت توسعه کشت دانه های روغنی همدان و سایر شهرها با عاملیت خرید سازمان تعاون روستایی انجام گیرد.
سپری افزود: این سازمان برنامه های مختلفی برای تشویق کشاورزان برای کشت دانه های روغنی کلزا را در برنامه کاری خود دارد تا کشت این محصول جزو کشت های اولویت دار کشاورزان قرار گیرد.
وی اضافه کرد: این برنامه ها شامل اهدای تسهیلات، تامین بذر مرغوب، کود شیمیایی مورد نیاز و سموم استاندارد است.
دانه روغنی کلزا حاوی 40 تا 48 درصد روغن است و به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پائین اسیدهای چرب همانند زیتون، جزء با کیفیت ترین روغن های خوراکی است و نقش مهمی در بهبود تغذیه و سلامت افراد جامعه دارد.
کشت دانه های روغنی کلزا در استان کردستان به صورت آبی در شهریور ماه انجام می شود و برداشت آن در اردیبهشت ماه و خرداد سال آینده و تنها به صورت مکانیزه صورت می گیرد.
استان کردستان یک میلیون و 120هزار هکتار زمین زراعی دارد که سالانه نزدیک به سه میلیون تُن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان تولید می شود.
بیش از 120 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی در استان کردستان مشغول به فعالیت هستند.
3034/1904
** خبرنگار: حسن حسین زاده/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.