لیلا ابراهیم زاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به روند رو به افزایش مصرف سیگار در ایران گفت: سیگار مهم ترین علل ابتلاء به سرطان ریه بوده و اولین قدم برای جلوگیری از این بیماری مرگبار، ترک سیگار است.
وی سیگار را شایع ترین دلیل سرفه های مزمن عنوان کرد و افزود: یکی از علل شایع سرفه های مزمن، سیگار است که معمولا چهار هفته پس از نکشیدن آن، سرفه هم از بین می رود.
این کارشناس بهداشت محیط با اشاره به اینکه شیوع بیماری های ریه با آلودگی ها بیشتر می شود، اظهار کرد: نقش سیگار به مراتب بیشتر از آلودگی هوا در ایجاد بیماری های ریوی است.
ابراهیم زاده با بیان اینکه دود سیگار حاوی چهار هزار عنصر شیمیایی است که 60 مورد آنها سرطانزا شناخته شده است گفت: فرد سیگاری در معرض بیش از 20 نوع سرطان چون مری، لوزالمعده، مجاری ادراری، دهانه رحم، مغز استخوان، دهان و غیره است.
وی اظهار کرد: مصرف دخانیات زمینه ابتلا به سرطان های مری، معده، کلیه، لوسمی، عروقی مغز، سکته مغزی و پنومونی سرطان ریه، سیستم تنفس فوقانی، سرطان مثانه، پانکراس، بیماری ایسکمیک، بیماری قلبی تنفسی آنوریسم آئورت، بیماری کرون، پریودنتیت، زخم معده و اثنی عشر، آب مروارید و شکستگی گردن در سنین 65 سال می شود.
وی ادامه داد: ترک کامل سیگار می تواند از ابتلاء به بسیاری سرطان ها از جمله سرطان های حنجره، مثانه بیماری ایسکمیک و بیماری عروق مغزی کاهش دهد.
ابراهیم زاده افزود: مردان سیگاری حدود 20 برابر مردان غیر سیگاری در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند و این آمار در مورد زنان پنج برابر است.
وی با اشاره به خطرات زیانبار سیگار در زنان گفت: زنان نسبت به مصرف تحمیلی دود سیگار، آلودگی هوا و تماس های شغلی حساس تر هستند، زنان سیگاری در مقایسه با مردان عملکرد ریه آنها در سنین بلوغ تکامل آهسته تری دارد.
وی با اشاره به تاثیرات سوء مصرف دخانیات در دوران حاملگی اظهارکرد: مصرف دخانیات در زنان باردار سبب حاملگی خارج از رحم، سقط خودبخودی، کمبود وزن هنگام تولد و نقایص مادرزادی ریه می شود.
وی آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگسازی را در زمینه اثرات زیانبار دخانیات ضروری دانست و گفت: برای جلوگیری از افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری باید اقدامات جدی به منظور کاهش مصرف این ماده دخانی صورت گیرد.
سرطان ریه، دومین سرطان شایع در جهان به شمار می رود، حدود 10 – 15 درصد افراد در ایران سیگاری می کشند.
7352/ 3020
**خبرنگار: شیوا اردلان منش**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.