به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان سروآباد با دارا بودن اراضی مستعد باغی و زراعی یکی از شهرستان های برتر استان کردستان در بحث فعالیت های کشاورزی است، این شهرستان هر ساله با تولید محصولات ارگانیک باغی و زراعی به قطب تولید محصولات کشاورزی در استان کردستان تبدیل شده است.
هم اکنون دولت با اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار در شهرستان سروآباد تلاش دارد فعالیت های بخش کشاورزی را در این شهرستان توسعه دهد، امری که باعث ایجاد اشتغالزایی، درآمد پایدار و نهایتاً زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال مدنظر مقام معظم رهبری در این شهرستان باشد، طرحی که هم اکنون در بیش از چهار هزار هکتار از اراضی شیب دار این شهرستان آغاز شده است.
بدون شک توسعه فعالیت های کشاورزی در هر منطقه ای باعث افزایش محصولات کشاورزی خواهد شد و افزایش محصولات کشاورزی خودکفایی در تولید محصولات غذایی و افزایش ضریب امنیت غذایی را در پی خواهد داشت که نتیجه آن افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش واردات است.
هم اکنون دولت با توسعه فعالیت های کشاورزی در شهرستان سروآباد به دنبال اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی و افزایش رفاه مردم است، با افزایش محصولات کشاورزی در شهرستان ها و استان های کشور تولید ملی افزایش خواهد یافت و باتوجه به اینکه یکی از شاخص های رفاه جامعه با افزایش تولید ملی مرتبط است، افزایش تولید ملی باعث افزایش رفاه در جامعه نیز خواهد شد.

***مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد اظهار کرد: اراضی مستعد و شیب دار بسیار خوبی در سطح این شهرستان وجود دارد که باتوجه به بارش ها در طول سال و شرایط آب و هوایی مناسبی که در شهرستان سروآباد وجود دارد، زمینه لازم برای توسعه فعالیت های کشاورزی در این شهرستان فراهم شده است.
مجید قاسمی نژاد ادامه داد: شهرستان سروآباد با تولید محصولات ارگانیک باغی نظیر گردو، انجیر، انگور، انار، بادام، توت فرنگی، گیلاس، هلو، زردآلو، سیب و آلبالو و محصولات زراعی مانند گندم، نخود و جو به قطب تولید این محصولات تبدیل شده و بخش اعظمی از بازار فروش این محصولات را در استان کردستان به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: در جریان مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان کردستان و اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار شهرستان سروآباد به عنوان شهرستان پیشرو در اجرای این طرح مطرح بوده که در سال 94 با اجرای 130 هکتار و در سال 95 با اجرای 200 هکتار باغات در اراضی شیب دار سهم قابل توجهی را در ایجاد اشتغالزایی داشته است.
به گفته وی، در طول 2 سال گذشته توسعه فعالیت های کشاورزی در شهرستان سروآباد برای 170 نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغالزایی شده و برای 700 نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد افزود: اجرای کامل طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار در این شهرستان باعث اشتغال جوانان و دانش آموختگان رشته های کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها خواهد شد.
وی گفت: هم اکنون با همت و تلاش مسئولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مجتمع های باغات دیم در اراضی ملی دهستان پایگلان و بیساران بخش مرکزی این شهرستان به مساحت 700 هکتار و در منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو در بخش هورامان این شهرستان در سطح سه هزار و 400 هکتار شناسایی شده است که با واگذاری این اراضی شاهد افزایش تولید محصولات زراعی و باغی و همچنین شکوفایی اقتصادیی در منطقه خواهیم بود.
به گفته وی در اراضی شیب دار محصولاتی نظیر بادام، گُل محمدی، سماق، سنجد و انگور کشت و تولید می شود.
قاسمی نژاد اضافه کرد: باتوجه به کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر در کشور و به ویژه در شهرستان سروآباد و افزایش تهدیدات خشکسالی، این طرح (توسعه باغات در اراضی دیم شیب دار) در چهارچوب اقتصاد مقاومتی یک طرح قابل توجیه است که باعث حفظ منابع آبی و خاکی و استفاده بهینه از نزولات آسمانی می شود.
او به افزایش تولید انگور در شهرستان سروآباد اشاره کرد و گفت: با اجرای کامل طرح توسعه باغات در اراضی دیم شیب دار و بهره برداری از این سطوح که با بهره گیری از اصول و فنون علمی و با نظارات کارشناسان باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اجرا شده است، تولید انگور در این شهرستان در واحد سطح به میزان 70 درصد افزایش یافته و تولید سالانه این محصول در شهرستان به 14 هزار تن افزایش خواهد یافت.
نگاهی به وضعیت توپوگرافی و جغرافیایی شهرستان سروآباد نشان می دهد که این شهرستان قابلیت توسعه فعالیت های کشاورزی را داراست و باتوجه به اینکه اراضی شیب دار در این شهرستان جزو اراضی ملی است، دولت قصد دارد با واگذاری این اراضی به مردم فعالیت های کشاورزی را رونق و توسعه دهد.
فرماندار شهرستان سروآباد نیز اظهار کرد: اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار در سطح روستاهای تابعه این شهرستان آغاز شده و باتوجه به ظرفیت رودخانه سیروان و وجود سدهای آزاد و داریان در محدوده این شهرستان در تلاش هستیم تولید محصولات ارگانیک در شهرستان سروآباد را افزایش دهیم.
علی مفاخری افزود: با اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار تولید محصولات باغی و زراعی در این شهرستان افزایش خواهد یافت و زمینه لازم برای ایجاد اشتغالزایی، درآمد پایدار و ماندگاری مردم در روستاها فراهم خواهد شد.
وی توجه ویژه دولت به شهرستان سروآباد را یادآور شد و گفت: دولت در طول سه اخیر توجه ویژه ای به پیشرفت و توسعه این شهرستان داشته است که نمونه آن را می توان اجرای طرح توسعه باغات در اراضی دیم شیب دار بیان کرد.
بدون شک با حمایت های دولت و در اختیار گذاشتن اراضی ملی و شیب دار به مردم می توانیم شاهد رونق و توسعه فعالیت های کشاورزی در شهرستان سروآباد و ایجاد اشتغالزایی، درآمد پایدار و افزایش ضریب رفاه مردم باشیم، امری که دولت مصمم به اجرای آن است.
به گزارش ایرنا، شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفری در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
7354/ 3020
**خبرنگار: فرزاد آداک/**انتشار دهنده: عبدالله رحمانی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.