اردشیر پور حبیبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این استان بیش از سه هزار هکتار از اراضی آبی به کشت توت فرهنگی اختصاص داده شده و پیش بینی می شود بیش از 45 هزار تن از این محصول برداشت می شود.
وی اضافه کرد: امسال نیز کشاورزان کردستانی بیش از 300 هکتار مزرعه توت فرنگی جدید را در استان احداث کردند و با اضافه شدن این مقدار، میزان محصول نیز در مقایسه با سال قبل حدود 10درصد افزایش یافته است.
او اظهار کرد: جنس خاک و آب و هوای استان کردستان برای کشت این محصول بسیار مناسب بوده و کشاورزان این استان هر ساله بخشی از زمین های خود را به کشت این محصول اختصاص می دهند.
پورحبیبی با اشاره به کیفیت بالای محصول توت فرنگی استان کردستان گفت: در این استان شهرستان‌های سنندج، کامیاران، مریوان و سروآباد به ترتیب بیشترین میزان توت‌فرنگی استان را تولید می‌کند.
وی افزود: کشاورزان استان برای برداشت محصول باکیفیت و سازگار به آب و هوای منطقه ارقام پاروس، کوئین‌الیزا، دیامنت و دیگر ارقام بومی کردستان را که بیشترین بازده و تولید را دارند، در مزارع خود کشت می کنند.
وی اظهار کرد: توت فرنگی از جمله محصولات کشاورزی بدون آفت بوده و در کاشت، داشت و برداشت آن از هیچگونه سمی استفاده نمی شود و تنها برای کیفیت بخشی و توان خاک از کودهای ماکرو و میکرو به اندازه مورد نیاز و برابر استانداردها استفاده می‌شود.
به گفته وی زمان برداشت توت فرنگی از اردیبهشت هر سال شروع و تا پایان خرداد ماه تداوم خواهد داشت.
وی اضافه کرد: محصول تولید شده استان کردستان علاوه بر تامین نیاز داخل استان بخشی عمده آن به تهران و سایر استان های همجوار فرستاده می شود و به علت عمر کم این محصول از زمان برداشت و نبود کارخانه های بسته بندی تاکنون صادرات آن انجام نشده است.
پورحبیبی با اشاره به تولید 75 درصد توت فرنگی کشور در کردستان گفت: بعد از کردستان، استان های مازندران، گلستان و گیلان در جایگاه های بعدی تولید توت فرنگی در سطح کشور قرار دارند.
استان کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت یکی از قطب های کشاورزی در غرب کشور به شمار می آید.
استان کردستان دارای 38 هزار هکتار اراضی باغی با 70 هزار بهره بردار است که سالانه بیش از 300 هزار تن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
3020/1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.