مدیرکل هواشناسی استان کردستان ضمن تشریح دلایل افزایش میزان ریزگردها در غرب کشور گفت: مشکل ریزگردها در مناطق غرب و جنوب غربی ایران در خارج از مرزهاست.

محمدطالب حیدری در گفت‌ و گو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: عصر روز گذشته جلسه شورای هماهنگی‌مدیریت‌بحران با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد و موضوع ریزگردها به طور ویژه در این نشست مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت.

حیدری افزود: در این جلسه اعلام شد که منشا ریزگردها در مناطق‌غرب و جنوب‌غربی ایران در کشورهای سوریه و عراق است. 

وی تصریح کرد: با جنگل‌کاری در این مناطق مشکل ریزگردها چندان حل نخواهد شد و این مسئله باید در خارج از مرزها از طریق دیپلماتیک بین دولت‌ها انجام شود.

مدیرکل هواشناسی کردستان گفت: البته این نشست‌های دیپلماتیک از سوی دولت‌ها زمانی می‌تواند عملی شود که در کشورهای سوریه و عراق امنیت و صلح و ثبات حاکم شود چرا که به دلیل قطع شدن آب رودخانه های دجله و فرات که بخش عمده آن از کشور ترکیه تامین می‌شود و همین مسئله باعث تشدید خشکسالی در این کشورها شده و باتلاق‌های کشور عراق خشک و به بیابان تبدیل شده است.

وی افزود: همچنین تردد تانک‌ها در ایام جنگ در مناطق بیابانی باعث از بین رفتن پوشش‌طبیعی خاک این مناطق شده و شدت باد باعث طوفان‌های ریزگردی می‌شود و به مناطق غرب و جنوب غربی ایران سرایت می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.