به گزارش خبرنگار ایرنا استان کردستان از جمله استان هایی است که ماه مبارک رمضان در آن با سنت های خاصی همراه است و مردم این دیار هرسال در روزهای پایانی ماه شعبان و در آستانه فرا رسیدن ماه رمضان با غبارروبی مساجد و تکایا، خود را برای مهمانی خدا آماده کرده و به استقبال آن می روند.
مردم این استان از چند روز پیش مساجد و تکایا را برای ماه مهمانی خدا آماده می کنند و نوای ملکوتی' مرحبا یا شهرالرمضان' در سطح مساجد استان مژده فرا رسیدن ماه پر خیر و برکت رمضان را می دهد و همزمان با طنین انداز شدن این نوای ملکوتی، مسلمانان یک ماه کامل مهمان خانه خدا می شوند.
نوای روحبخش ' مرحبا یا شهر الرمضان، مرحبا یا شهر البرکت و الاحسان' همراه با قرائت دعا و ذکر و همچنین قرائت اشعار مختلف در مدح رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) تا نیمه ماه رمضان در مساجد و تکایای استان ادامه دارد.
پس از گذشت نیمی از این ماه مبارک نوای 'مرحبا مرحبا' جای خود را به نوای حزن انگیز 'الوداع یا شهر رمضان' می دهد و مردم کم کم خود را برای خداحافظی با ماه رحمت و برکت الهی آماده می کنند.
اقامه نماز تراویح از دیگر آداب و رسوم استان کردستان در ماه مبارک رمضان است و مردم در این ماه هر شب در مساجد جمع شده و بعد از نماز عشاء، نماز تراویح را اقامه می کنند.
تعداد رکعت های این نماز ثابت نیست و رکعات آن فرد است و برخی 11 رکعت، برخی 23 رکعت و برخی نیز بیشتر یا کمتر، آن را اقامه می کنند و بعضی افراد در منزل این نماز را اقامه خواهند کرد.
در این نماز پس از هر 2 رکعت، سلام داده می‌شود و پس از هر چهار رکعت، استراحت (ترویحه) انجام می‌شود و از این‌رو آن را نماز تراویح می‌نامند، ترویحه، وقفه کوتاهی است که از آن برای خواندن دعا یا ذکرها استفاده می‌شود.
برپایی مراسم اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان و مصادف با لیالی قدر در مساجد، جشن نزول قرآن کریم و مولودی خوانی از دیگر آدابی است که مردم استان کردستان در ایام ماه مبارک رمضان انجام می دهند.
در 10 روز آخر ماه مبارک، مساجد استان بیشتر از سایر شب ها مملو از جمعیت شده و برنامه های مختلفی از جمله قرائت قرآن، اقامه نماز، سخنرانی، قرائت اشعار مذهبی، پرسش و پاسخ و مولودی خوانی انجام می شود.
از دیگر برنامه های مهم مردم در ماه مبارک رمضان مراسم جزء خوانی قرآن کریم با حضور تعدادی از قاریان و حافظان برجسته استان است و بر این اساس در اکثر مساجد و تکایا هر روز یک جزء از قران کریم قرائت شده و افراد در سنین مختلف می توانند در این برنامه شرکت کرده و تا پایان ماه مبارک رمضان، سی جزء قران را ختم کنند.
پرداخت فطریه یکی دیگر از آیین های ماه مبارک رمضان در استان کردستان است و چند روز قبل از عید فطر، سرپرست خانوار زکات فطریه خود را در میان نیازمندان و فقرا تقسیم خواهد کرد.
با پایان یافتن ماه مبارک رمضان و رویت ماه شوال از همان ساعات اولیه صبح، نوای زیبای 'الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر، لا اله الا الله، الله اکبر، الله اکبر و لله الحمد' از سطح مساجد به گوش می رسد و مردم مسلمان این دیار پس از یک ماه روزه داری برای اقامه نماز عید فطر راهی مساجد، می شوند.
پس از خواندن نماز عید سعید فطر، مردم با روبوسی و تبریک عید از همدیگر حلالیت می طلبند و برای به جای آوردن صله رحم در این روز بزرگ به دیدار اقوام و آشنایان خود می روند.
اکثر مردم این منطقه 6 روز نخست از ماه شوال را نیز اقدام به گرفتن روزه مستحبی با عنوان روزه ششلان می کنند و معتقدند که این شش روز نیز از اجر زیادی برخوردار است.
در این ماه مبارک که سفره خوان الهی گسترده شده و بندگان مومن و مسلمان مهمان خداوند متعال هستند، درهای عفو و رحمت الهی گشوده شده و گناهان بخشیده می شود و بدون شک سعادتمند کسی است که بیشترین استفاده را از این فرصت ببرد.
7348/1904
**گزارش: افسانه گلباغی**انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.