به گزارش خبرنگار ایرنا، سعدالله رحیمی خواه روز سه شنبه در کارگاه توجیهی برای شالبافان شهر آرمرده که در سالن جلسات جهاد کشاورزی آرمرده برگزار شد، افزود: با توجه به ظرفیت های بسیار زیاد و وجود شالبافان ماهر شهر آرمرده بانه به ظرفیت تبدیل شدن به دهکده جهانی نساجی سنتی دارد.
وی وجود بیش از 80 شالباف ماهر در شهر آرمرده را یکی از ظرفیت های بسیار خوب این شهر در زمینه توسعه صنایع دستی دانست و خاطر نشان کرد: در راستای معرفی و تبدیل شدن شهر آرمرده به دهکده جهانی نساجی سنتی، رایزنی هایی با مسئولین استانی انجام شده و در آینده نزدیک اقداماتی در این زمینه انجام می شود.
وی گفت: برای تبدیل شدن آرمرده به دهکده جهانی نساجی باید کارهایی در زمینه تشکیل تعاونی و انجمن ها در این زمینه انجام و از ظرفیت کارشناسان و طراحان مد و لباس در این زمینه بهره گرفته شود.
رحیمی خواه برگزاری تور برای طراحان لباس را ضروری دانست و افزود: در چند ماه آینده تور سراسری طراحان لباس در آرمرده به منظور تشویق و ترغیب شالباف و همچنین نوآوری و بروز رسانی این صنعت دستی برگزار می شود.
وی گفت: شالبافی یکی از رشته های بومی و محلی شهرستان بانه است که در آرمرده انجام می شود و اکثر مردم این شهر در آین زمینه فعالیت می کنند.
سرپرست اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی بانه اظهار کرد: صنعت شالبافی یک صنعت خانگی است و زنان زیادی در شهر آرمرده و روستاهای اطراف به این کار اشتغال دارند.
وی اظهار کرد: در چند سال اخیر تقاضا برای تولید شال زیاد شده بنابراین این رشته صنایع دستی نیاز به توسعه بیشتر دارد.
وی ادامه داد: باید در این هنر بومی و سنتی نوآوری و خلاقیت ایجاد شود و با طراحی و خلاقیت لباس زنانه هم بافته شود.
در این کارگاه آموزشی یک روزه که به منظور توجه به صنعت شالبافی و تشویق شالبافان به تولید بشتر انجام شد کارشناسان صنایع دستی به بررسی ظرفیت ها، قابلیت ها، مشکلات و موانع رشته شالبافی و نقش آن در توسعه و افزایش توان تولید و معرفی این محصول به بازارهای داخلی و خارجی اشاره کردند.
شالبافی یکی از رشته های صنایع دستی بیش از 400 سال قدمت دارد و مرکز تولید آن شهر آرمرده بانه است. شال نوعی پوشش مردانه در کردستان است و از پشم بز مرخز تولید می شود.
بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.