به گزارش ایرنا، ریل گذاری برای توسعه پایدار کشاورزی در کردستان را می توان در جذب چهار هزار و 620 میلیارد ریال سرمایه گذاری ثابت، افزایش 46 درصدی تولید محصولات کشاورزی، افزایش 2 برابری ظرفیت سردخانه ها و افزایش 2 دهم ضریب مکانیزاسیون برای هر هکتار ارزیابی کرد.
کردستان در تولید اکثر کالاهای مهم جز رتبه های 10 کشور از جمله رتبه اول تولید توت فرنگی، رتبه دوم تولید میوه در باغات دیم، رتبه سوم تولید نخود، رتبه چهارم تولید گندم، رتبه پنجم تولید سیب زمینی و رتبه 6 تولید آفتابگردان را دارد.
رئیس سازمان جهادکشاوزی کردستان در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا می گوید: وسعت و استعدادهای سرزمینی کردستان، برای کشاورزی مناسب است و بدون شک این بخش با اتکا به توانمندی های خود توان رفع مشکلات اشتغال و توسعه پایدار استان را دارد.
کریم ذوالفقاری افزود: کشاورزی از مهمترین منابع درآمدی مردم کردستان بوده و هم اکنون زندگی حدود 160 هزار بهره بردار با جمعیت تحت پوشش بیش از 600 هزار نفر ، به بخش کشاورزی وابسته است.
وی ادامه داد: با توجه به نیاز مردم کردستان به بخش کشاورزی، دستاوردهای چهارساله دولت یازدهم در این بخش را می توان زمینه ساز آینده ای روشن برای این استان مرزی در دامنه رشته کوه های زاگرس دانست.
به گفته وی، در این دولت قدم های خوبی از جمله افزایش 2 برابری سهم بری کشاورزی از اعتبارات استانی برداشته شده اما با توجه به کاستی های مختلف، علی‌‌رغم توفیقات خوبی که در دولت یازدهم عاید بخش کشاورزی کردستان شده توانمندی های آن در خیلی از موضوع ها از حالت بالقوه به بالفعل در نیامده است.

** جذب چهارهزار و 620 میلیارد ریال سرمایه گذاری ثابت در بخش کشاورزی کردستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اجرای طرح ها که از آن به عنوان سرمایه گذاری ثابت و توسعه زیرساخت ها یاد می شود افزود: در چهارسال گذشته چهارهزار و 620 میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای 2 هزار و 338 طرح جذب شده است.
ذوالفقاری افزود: این طرح ها در بخش های مختلف از جمله صنایع تبدیلی و خدماتی کشاورزی، تجهیز و نوسازی ناوگان مکانیزه و احداث واحدهای تولیدی برای توسعه بخش، افزایش کمی و کیفی تولیدات، ایجاد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و ارتقاء درآمد سرانه پرداخت شده است.
به گفته وی با این میزان اعتبار 2 هزار و 13 شغل جدید در بخش کشاورزی ایجاد و همچنین اشتغال هفت هزار و 302 نفر از فعالان بخش کشاورزی تثبیت شده است.
وی با اشاره به اینکه تمامی این خدمات باعث ارتقا درآمد سرانه، ماندگاری در روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهر شده است افزود: ایجاد 3.8 میلیون قطعه ظرفیت جدید پرورش مرغ گوشتی، صدور 45 فقره پروانه بهره برداری صنایع تبدیلی و تکمیلی جنبی بخش کشاورزی ، ایجاد 76 هزار و 920 تن ظرفیت جدید کشتارگاه دام و طیوربا راه اندازی 17 واحد از جمله طرح های اجرا شده د این مدت است.
به گفته ذوالفقاری ایجاد 605 هزار تن ظرفیت جدید کارخانه خوراک دام و طیور، تأمین چهار هزار و 379 دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی، تجهیز چهار هزار و 630 هکتار مزارع وباغات جدید به سیستم های نوین آبیاری (آبیاری تحت فشار) و احداث 18 واحد گلخانه تولید محصولات کشاورزی به مساحت 40 هزار و 718 مترمربع از دیگر طرح های اجرا شده در دولت تدبیر و امید است.

** افزایش پنج برابری پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: در سال 95 بیش از چهار هزار و 60 میلیارد ریال تسهیلات ثابت و سرمایه در گردش برای تولید و اجرای طرح پرداخت شده است که این میزان پنج برابر 800 میلیارد ریال پرداخت شده در سال 92 است.
وی این میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را تحول بسزایی در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: همکاری تنگاتنگ با بانک ها، پیگیری مسئولان برای جذب اعتبارات بیشتر و توجه مردم به تاثیر سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و سرمایه گذاری برای توسعه پایدار کردستان از علت این رشد است.

** افزایش 42 درصدی تولید محصولات کشاورزی در کردستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در سال زراعی گذشته میزان تولید محصولات کشاورزی استان از مرز 2 میلیون و 690 هزار تُن گذشت این در حالی است که میزان تولید محصولات در سال 92 حدود یک میلیون و 800 هزار تن تولید شده بود.
ذوالفقاری افزود: این افزایش در مجموع محصولات زراعی، باغی، دام، طیور، آبزیان و غلات بوده که به نوبه خود انقلابی در تولید کالاهای مختلف بوده و هم اکنون سازمان جهاد کشاورزی به دنبال مراقبت از این افزایش برای جلوگیری از شکنندگی آن است.
وی ادامه داد: این افزایش در سایه تلاش های گسترده در بخش های مختلف از جمله استفاده از بذر مناسب، بذرهای مناسب با نیاز کمتر به آب و راندمان تولید بالا، تنوع بذری، تناوب در کشت، تغذیه و برداشت مناسب، جلوگیری از افت و ریزش در چهارسال گذشته با راهنمایی کارشناسان و تلاش کشاورزان به دست آمده است.

** فرآوری محصولات کشاورزی به یک میلیون و 260 هزار تن می رسد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه میزان پایین فرآوری محصولات کشاورزی از موضوعات آزاردهنده بخش کشاورزی است گفت: از 2 میلیون و 690 هزاتر تن تولید استان هم اکنون حدود 660 هزار تن آن فرآوری می شود.
به گفته ذولفقاری، در چهار سال دولت تدبیر و امید واحدهایی مختلفی برای فرآوری محصولات کشاورزی آغاز شده که با در یافت پروانه تاسیس و بهره برداری از این طرح ها میزان فراوری با 600 هزار تن افزایش به یک میلیون 260 هزار تن می رسد.
وی عمده این طرح ها را در بخش های تولید خوراک دام و طیور، میوه خشک، بسته بندی غلات و حبوبات، واحدهای سرداخانه ای، کارخانه های آرد و کنسانتره عنوان کرد و افزود: هم اکنون این طرح ها حداقل از 25 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند.

** رشد 2برابری ظرفیت سردخانه های کردستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، از رشد 2 برابری ظرفیت ذخیره سردخانه های استان در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: ظرفیت سردخانه استان در سال 92 حدود 18 هزار تن بوده و امروز این عدد به 36 هزار تن رسیده است.
ذولفقاری افزود: همچنین طرح هایی با پیشرفت فیزیکی 25 تا 90 درصد نیز با ظرفیت 30 هزار تن دیگر در حال اجرا است که با بهره برداری از آن ها میزان ذخیر در سردخانه ها به 66 هزار تن می شود.
وی با اشاره به اینکه اگر تسهیلات مناسب برای این طرح ها تزریق شود می توان در یک سال آینده از تمامی این ظرفیت استفاده کرد گفت: ایجاداشتغال، کاهش ضایعات، تنظیم بازار محصولات کشاورزی، تامین محصولات کشاورزی خارج از فصل، ایجادارزش افزوده، افزایش درآمدسرانه وتثبیت شغل از مزیت های وجود سردخانه در منطقه است.

** افزایش 2 دهم ضریب مکانیزاسیون برای هرهکتار در دولت تدبیر و امید
رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان با اشاره به اینکه کردستان در چند سال گذشته رتبه نخست کشوری در ضریب مکانیزاسیون دارد گفت: در دولت تدبیر و امید نیز با استفاده از تسهیلات مختلف چهار هزار و 379 دستگاه ماشین آلات وادوات به ناوگان کشاورزی استان افزوده شده است.
ذوالفقاری افزود: با تامین این خدمات ضریب مکانیزاسیون کشاروزی کردستان از 1.68 اسب بخار در هر هکتار سال 92 با 2 دهم افزایش به 1.9 رسیده است که علاوه بر افزایش همچنان 2دهم اسب بخار نیز از میانگین کشوری بالاتر است.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود و 110 هزار هکتار از اراضی به صورت آبی کشت می شود.
باغات کردستان نیز از اراضی آبی سهم 38 هزار هکتار دارند که سالانه بیش از 300 هزار تن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
3034/1904
** گزارش از حسن حسین زاده/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.