به گزارش ایرنا شهرک های صنعتی به علت داشتن زیرساخت های مختلف مانند آب، برق و گاز شرایط مساعدی برای سرمایه گذاری بوده و همیشه از اولین انتخاب های سرمایه گذاران برای شروع فعالیت های صنعتی خرد است و دولت تدبیر و امید نیز با درک اهمیت صنایع خرد، حمایت های ویژه ای برای تامین زیرساخت ها در این شهرک ها انجام داده است.
اهمیت شهرک های صنعتی در کردستان به علت کوهستانی بودن و شرایط توپوگرافی متفاوت از سایر استان ها، پررنگ تر و پراهمیت تر است به طوری که تامین زمین مناسب این شهرک ها با امکانات کامل از چالش های حوزه سرمایه گذاری کردستان بود.
دولت تدبیر و امید با درک این مشکلات در استان حمایت های خود را برای برون رفت از این چالش به سمت تامین اراضی مورد نیاز، امکانات زیرساختی آنها از جمله تامین آب، برق، گاز و اعطای تسهیلات حمایتی به آنها را در اهم برنامه های خود قرار داده است.
دولت تدبیر و امید در چهارسال گذشته علیرغم وجود چالش های مختلف اقتصادی در کشور، توجه ویژه ای به این شهرک ها معطوف کرده و نمونه آن در استان مرزی کردستان است که از سال 92 تا کنون علاوه بر افزایش 24 درصدی تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی مصوب، توانسته رشد 41 درصدی اراضی در اختیار شهرک ها را در تاریخ 27 ساله تاسیس شرکت های شهرک صنعتی کردستان به سرانجام برساند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی برای تشریح تلاش های دولت تدبیر و امید، آگاهی از رشد امکانات زیرساختی در این شهرک ها در مقایسه با 23 سال گذشته و افزایش میزان رشد سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استان، مصاحبه ای با شاهو حاجبی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کردستان انجام داده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه شرکت شهرک های صنعتی استان از سال 1370 کار خود را شروع کرده است گفت: تعداد شهرک های صنعتی مصوب در اواخر سال 92 در استان 22 مورد بوده که هم اکنون به 29 مورد رسیده است.
به گفته حاجبی سال 92 در استان 11 شهرک صنعتی فعال (در حال واگذاری زمین) داشتیم که امروز این تعداد به 15 شهرک صنعتی فعال رسیده و از 15 شهرک فعال فعلی، زمین 6 شهرک در اختیار تعین شده است.
وی افزود: در این مدت پنج شهرک صنعتی در دست بهره برداری ایجاد شده تا مساحت کل شهرک های صنعتی استان از 805 هکتار سال 92 با 32 درصد پیشرفت نسبت به کل از ابتدای تاسیس شهرک های صنعتی به یک هزار و 152 هکتار برسد که این مساله از آیتم های مهم ارزیابی شهرک های صنعتی استان ها است.
وی گفت: در انتهای سال 92 سرانه اراضی شهرک های صنعتی برای هر کردستانی پنج متر و 50 سانتیمتر بود که با توجه به اجرای شهرک های جدید و افزایش اراضی در اختیار این میزان نیز به 7.2 متر برای هر کردستانی رسیده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان ادامه داد: در دولت تدبیر و امید این شرکت برنامه توسعه مساحت شهرک های صنعتی و تکمیل زیرساخت شهرک های صنعتی موجود با 2 هدف کیفی سازی شهرک های موجود را شروع کرده و برای رسیدن به این هدف یک برنامه با افق سه ساله را تعریف کرده است.
به گفته وی این برنامه تا پایان سال 97 بوده که مقرر شده اراضی در اختیار به یک هزار و 900 هکتار برسد و برای رسیدن به آن باید 21 شهرک از بین 29 مصوبه به صورت کامل عملیاتی شود.
وی افزود: در این راستا سال گذشته سه شهرک به وسعت 364 هکتار در حال احداث بوده که شامل بزرگترین شهرک کلنگ زنی شده کردستان در قروه به مساحت 264 هکتار و شهرک صنعتی سقز 2 و بیجار 2 هرکدام به مساحت 50 هکتار است.
به گفته وی، هم اکنون کار تهیه توپوگرافی و خاک برداری شهرک صنعتی قروه در حال اجرا است و نه تنها به خاطر مساحت بلکه به علت قرار گیری در کنار اتوبان سنندج-همدان-تهران دارای موقعیتی استراتژیک و محلی مناسب برای توزیع محصولات، خرید مواد اولیه و ارسال محصولات تولیدی به مرکز ایران است.
وی افزود: این ویژگی ها باعث می شود کردستان بستری مناسب برای جذب سرمایه گذاران از استان های توسعه یافته باشد و با استفاده از این موقعیت می توان بخش صنایع خرد کردستان را به راحتی ارتقا داد.

**تزریق 250 میلیارد ریال برای راه اندازی دوباره 24 واحد صنعتی نیمه فعال
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان گفت: دولت تدبیر و امید در مدت فعالیت خود 250 میلیارد ریال به 24 واحد تولیدی راکد، نیمه فعال و فعال استان تزریق کرده که این میزان در قالب تسهیلات طرح رونق سرمایه گذاری به واحدها اعطا شده است.
حاجبی افزود: علاوه بر این تسهیلات شرکت شهرک های صنعتی از سال 92 تا 94 حدود 60 میلیارد ریال از محل کمک های فنی و اعتباری خود و 70 میلیارد ریال دیگر نیز برای نوسازی تجدید ساختار پرداخت کرده است که تمامی این اعتبارها از منابع داخلی سازمان صنایع کوچک تامین شده است.
وی با بیان اینکه توجه به استان های مرزنشین و مناطق کمتر توسعه یافته از اولویت های دولت یازدهم است افزود: صدور ضمانت نامه برای دریافت تسهیلات به واحدهای صنعتی کوچک برای تامین نقدینگی از دیگر حمایت های دولت از صاحبان این صنایع است تا بتوانند به راحتی خود را در مسیر پایداری تولید قرار دهند.
به گفته وی در سایر مناطق کشور حداکثر تا 70 درصد تسهیلات از سوی این صندوق ضمانت می شود اما با توجه به سیاست های دولت تدبیر و امید، استان های مرزنشین و کمتر توسعه یافته می توانند تا 85 درصد تسهیلات دریافتی از ضمانت صندوق برخوردار شوند.
حاجبی گفت: واحدهای تولید کردستان به عنوان استانی مرزی تا کنون 9 فقره ضمانت نامه به ارزش 120 میلیارد ریال دریافت کرده اند و در سال جاری نیز سه واحد تولیدی به ارزش 60 میلیارد ریال در حال صدور است.

** 810 میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت های شهرک های صنعتی کردستان هزینه می شود
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان گفت: این شهرک در برنامه سه ساله خود 810 میلیارد ریال از منابع ملی و عمرانی استان تعریف کرده که سال جاری 120 میلیارد ریال آن در صورت تحقق برنامه بودجه هزینه می شود.
حاجبی افزود: افزایش 36 درصدی آبرسانی به شهرک ها از دیگر اقدام های شهرک های صنعتی استان در دولت یازدهم بوده که در این مورد نسبت به دوره قبل تعداد شهرک های دارای آب را از 9 به 14 مورد رسانده است.
وی با اشاره به اینکه در این مدت شهرک های دارای برق از 10 مورد با رشد 33 درصدی به 15 مورد رسیده است گفت: در بخش گازرسانی نیز با 11 درصد افزایش، تعداد افزایش شهرک های دارای گاز از هشت مورد به 9 مورد رسیده است.
وی افزایش 25 درصدی برخورداری شهرک ها از تلفن ثابت را از دیگر خدمات انجام یافته در این دولت عنوان کرد و افزود: در ابتدای شروع فعالیت دولت یازدهم 9 شهرک به تلفن ثابت متصل بودند که طی چهار سال گذشته این میزان به 12 شهرک رسیده است.

** افزایش 13درصدی قراردادها به صنعتگران استان
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان افزود: تعداد قراردادهای کنونی با صنعتگران با 13درصد (254 فقره) به 967 فقره رسیده و مهمترین علت این افزایش اجرای احداث سوله های آماده برای تسریع انجام فعالیت های سرمایه گذاران در رسیدن به تولید است.
وی افزود: ابتدای سال 92 واحدهای به بهره برداری رسیده در شهرک های کردستان 410 واحد بود که امروز با 22 درصد رشد به 513 واحد رسیده است.
به گفته وی همچنین در این مدت تعداد واحدهای متصل به تصفیه خانه نیز با 50 درصد رشد از 136 واحد فعال به 275 واحدفعال رسیده و این اقدام با اعتبارات عمرانی استانی و ملی ایجاد شده در چهار شهرک تصفیه خانه شکل گرفته است.
وی افزود: 2 شهرک صنعتی دهگلان و سقز که مسافت دوری از شهرها دارند به ایستگاه و ماشین آتش نشانی با توجه به شاخص های HSC و ایمنی شهرک های صنعتی تجهیز شده که برای اجرای آن 200 میلیارد ریال هزینه شده است.

** اعمال مشوق های ویژه برای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان اعمال مشوق های سرمایه گذاری را از مهمترین سیاست های دولت تدبیر و امید در مناطق کمتر توسعه یافته عنوان کرد و افزود: از انتهای سال 94 تا پایان سال گذشته مشوق های مختلفی از جمله کاهش قیمت زمین و بخشودگی جرایم در کردستان اعمال شده است.
حاجبی افزود: اعمال بخشودگی برای 80 درصد از جرایم بابت اقساط زمین و سوله های کارگاهی از سال گذشته آغاز و تا 15 اسفند سال جاری دارد.
به گفته وی، کاهش قیمت زمین نیز در سه شهرک مناطق کمتر توسعه یافته از جمله اولین شهرک دیواندره با 50 درصد، شهرک سروآباد و صاحب سقز هر کدام با 60 درصد کاهش قیمت پایه از دیگر مشوق های اعمال شده برای سرمایه گذاران در استان است.
وی: پس از اجرای آن تا کنون 12 سرمایه گذار در شهرک دیواندره برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده اند.

** شناسایی 19 خوشه کسب و کار در کردستان
وی افزود: در بخش خوشه های صنعتی که از الگوی یونیدو تبعیت می کند تعداد 19 پتانسیل در استان شناسایی شده و هم اکنون اولین خوشه شامل مصالح ساختمانی شروع شده است.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با بیان اینکه خوشه های صنعتی برای توسعه نرم افزاری کسب و کارهای خرد انجام می شود گفت: ایجاد فرهنگ اعتماد جمعی بین اعضای خوشه از مهمترین مزایای این خوشه ها است.
حاجبی افزود: سعی می شود در این طرح با خرید جمعی مواد اولیه، قیمت تمام شده این محصولات پایین آمده و همچنین خوشه ها می توانند در عرصه ایجاد بازار کار و کسب بازارهای جدید به موفقیت های بیشتری دست یابند.
وی افزود: خوشه صنعت طیور نیز با همکاری سازمان جهاد کشاورزی در سال 92 شروع شده و تا کنون 30 فقره دوره آموزشی بین اعضای آن برگزار شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان گفت: در دولت تدبیر و امید 10 فقره آبگرمکن خورشیدی با استفاده از منابع ملی خوشه برای واحدهای نمونه مرغداری با هماهنگی جهاد کشاورزی در راستای بهینه سازی مصرف منابع انرژی نصب و راه اندازی شده است.
حاجبی افزود: اعزام هیاتی از خوشه طیور برای حضور نمایشگاه صنعت طیور ترکیه-استانبول در سال 94 و صنایع و اعزام هیاتی از مصالح ساختمانی به نمایشگاه آنکوماک ترکیه از دیگر اقدامات این شهرک برای حمایت از خوشه های صنعتی است.
وی گفت: خوشه فرش، صنایع دستی و طلای استان نیز از دیگر اهداف شهرک های صنعتی برای راه اندازی خوشه ها است که در 96 خوشه فرش شروع و استان با توجه به معادن استان در حال امکان سنجی هستیم خوشه طلا هستیم.

** راه اندازی کلنیک مشاوره رایگان صنعتی در کردستان
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان گفت: برای ارایه مشاوره به سرمایه گذاران، کلنیک صنعتی و مشاوره به واحدهای صنعتی استان در سنندج تشکیل شده که در این کلینیک 22 مشاور که 11 نفر آنان اعضای هیات های علمی دانشگاه ها هستند فعالیت دارند.
حاجبی افزود: در این کلینیک 22 دفتر وجود دارند که صنعتگران می توانند در زمینه های صنعتی، اتوماسیون، برق صنعتی، مدیریتی و بیمه ای مشاوره کسب کنند و در کنار آن شهرک های صنعتی اقدام به عارضه یابی بخش های مختلف سرمایه گذاری در سال 94 و 95 انجام شده است.
به گفته وی در کنار ارایه مشاوره های صنعتی، در سال 95 حدود 2هزار نفر در دوره های آموزشی سه بخش مهارتی، مدیریتی و کارآفرینی ویژه مدیران و کارشناسان صنعتی شرکت کرده اند.
وی برگزاری هفت فقره تور به استان های صنعتی را از دیگر اقدامات این شهرک ها عنوان کرد.
شرکت شهرک های صنعتی کردستان هم اکنون دارای 29 شهرک و ناحیه مصوب از سوی هیات وزیران است که از این تعداد 14 مورد فعال و در حال واگذاری است.
3034/1904
** خبرنگار: حسن حسین زاده/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.