مجید قاسمی نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کار برداشت توت فرنگی از سطح 50 هکتار از باغات شهرستان سروآباد از 15 اردیبهشت آغاز شده و پیش بینی می شود بیش از 700 تن توت فرنگی روانه بازار مصرف شود.
وی ادامه داد: در فصل پاییز سال گذشته و بهار امسال که زمان کاشت توت فرنگی است، 30 هکتار از باغات شهرستان سروآباد زیر کشت توت فرنگی رفته است که با بهره برداری از این سطوح جدید کشت شده، میزان تولید توت فرنگی در شهرستان سروآباد به یک هزار و 200 تن افزایش خواهد یافت.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد اضافه کرد: هم اکنون از سطح 50 هکتار از باغاتی که توت فرنگی در آن تولید می شود، به صورت مستقیم برای 150 نفر و به صورت غیر مستقیم برای 500 نفر ایجاد شغل شده که با بهره برداری از 30 هکتار سطوح جدید کشت شده برای 240 نفر به صورت مستقیم و هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی خواهد شد.
وی افزود: پاروس، دیامنت، کوین الیزا و ارقام محلی مهمترین ارقام توت فرنگی تولید شده باغات این شهرستان است که بیشتر این باغات در روستاهای بیساران، پایگلان، دورود، کرآباد، چشمیدر، گواز، بوریدر، ابراهیم آباد و تفلی است.
وی گفت: شهرستان سروآباد به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد اولین نقطه از استان کردستان است که کار برداشت توت فرنگی در آن آغاز شده و با توجه به چند اقلیم بودن شرایط آب و هوایی در روستاهایی که توت فرنگی در آن کشت می شود، برداشت آن در شهرستان سروآباد تا اواخر تیر ماه ادامه خواهد داشت.
قاسمی نژاد اظهار کرد: شهرستان سروآباد اولین نقطه در استان کردستان بود که توت فرنگی در باغات آن کشت و برداشت شد، ولی متاسفانه به دلیل خشک شدن آب بسیاری از چشمه ها و شرایط نامناسب جاده روستاهای تولید کننده این طلای سرخ، سطوح مزارع کاشت توت فرنگی در این شهرستان کاهش یافت.
وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد در طول 2 سال گذشته با بهره گیری از ارقام تجاری توت فرنگی و روش های جدید کشت به صورت آبیاری های قطره ای سطح قابل توجهی از باغات این شهرستان را زیر کشت تولید توت فرنگی برده است.
وی به پرداخت تسهیلات به توت فرنگی کاران اشاره کرد و افزود: در راستای افزایش تولید توت فرنگی در شهرستان سروآباد سازمان جهاد کشاورزی به توت فرنگی کاران این شهرستان یک میلیارد و 100 میلیون ریال تسهیلات پرداخت کرده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد اضافه کرد: همچنین 105 میلیون ریال اعتبار به صورت خرید نشا یارانه دار به توت فرنگی کاران این شهرستان و با نظارت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی کمک شده است.
به گفته وی، توت فرنگی تولید شده در باغات شهرستان سروآباد در استان های تهران، اصفهان، تبریز، کرمانشاه و سایر شهرهای استان کردستان به صورت تازه خوری به فروش می رسد.
وی به پرداخت تسهیلات به متقاضیان خرید خودروهای یخچال دار اشاره کرد و گفت: به منظور حمل و جابجایی توت فرنگی تولید شده در شهرستان سروآباد به استان های دیگر و نقاط دور و همچنین حفظ کیفیت این محصول به بازار مصرف، سازمان جهاد کشاورزی سروآباد به متقاضیان خرید خودروهای یخچال دار تسهیلات پرداخت می کند که هم اکنون برای خرید 2 دستگاه از سوی متقاضیان اقدام شده است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
7354/1904
**خبرنگار: فرزاد آداک/**انتشار دهنده: مسعود احمدی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.