به گزارش ایرنا کریم ذولفقاری، شامگاه روز چهارشنبه در نخستین جلسه شورای مشورتی طرح ایکاردا در سال 96 افزود: انتقال نتایج تحقیقاتی اقلیم های مشابه جهان به داخل مزارع کشور هدف طرح گندم ایران-ایکاردا است و تمامی طرح در فضای ترویجی انجام می شود تا ساختار و عملکرد کشت گندم از رانمدان گذشته اصلاح و ارتقا یابد.
وی با اشاره به اینکه باید کشاورزان کردستانی را ترغیب کرد تا از نتایج طرح ایکاردا بهره مند شوند افزود: طرح انتقال یافته های علمی کشت گندم به داخل مزارع کشور در افقی پنج ساله در اراضی دیم استان های کردستان، کرمانشاه، لرستان و آذربایجان شرقی اجرا می شود.
به گفته ذولفقاری، برای استفاده حداکثری از اراضی کردستان از این طرح، لازم است مراکز با امکانات لازم برای دسترسی و پیگیری های مربوط به طرح ایکاردا تامین شود و این هدف باید در اولویت دستور کار مدیران شهرستان ها قرار بگیرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این آیین گفت: طرح انتقال یافته های علمی به داخل مزارع کشور در راستای تامین امنیت غذایی و برای تولید غلات با کیفیت هم اکنون سال اول خود را به صورت الگو در چهار استان هدف سپری می کند.
فرید سپری افزود: کردستان در سال جاری 700 هکتار مزارع نمایشی به عنوان پایگاه های نوآورانه در 2 منطقه حسین آباد و کامیاران ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: اجرای این طرح در تمام مزارع استان توان تولید گندم کردستان را 25 درصد به صورت پایداری افزایش می دهد.
وزارت جهاد کشاورزی در افقی پنج ساله با استفاده از توان کارشناسان و کشاورزان داخلی و همکاری سازمان های بین المللی به دنبال افزایش 25 درصدی تولید این محصول و افزایش پایداری امنیت غذایی کشور به بهره مندی از 'ایکاردا' است.
این طرح با عنوان طرح ' افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور و افزایش بهره وری گندم و نظام های زراعی گندم بنیان در ایران با سازمان های بیم المللی ایکاردا (ICARDA) در افقی پنج ساله تا پایان سال زراعی 1400 شمسی اجرا می شود که انتقال یافته های علمی کشت گندم به داخل مزارع کشور است.
دولت تدبیر و امید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به دنبال افزایش 25 درصدی محصول گندم بوده و در این طرح 905 هزار هکتار از 2 میلیون هکتار اراضی دیم استان های کردستان، کرمانشاه، لرستان و آذربایجان شرقی زیر مزارع ترویجی می رود.
2 میلیون هکتار در چهار استان مورد هدف اراضی دیم وجود دارد و کردستان با داشتن یک میلیون هکتار (50 درصد) سهم بسزائی در اجرای این طرح ایفا می کند.
در سال زراعی گذشته در مجموع بیش از 980 هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شد و از این مقدار 850 هزار تُن از کشاورزان خردیداری شده است.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
3034/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.