به گزارش ایرنا حجت الاسلام محمدعلی آهنگران عصر سه شنبه در نشست 'انتخابات در جمهوری اسلامی' در سالن فردوسی دانشگاه کردستان که با حضور جمعی از استادان و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد افزود: اقشار مختلف مردم ایران اسلامی در انتخابات سال 92 برای تغییر سیاست مقابله با دنیا، آمده بودند و با انتخاب دولت اعتدال توانستند فصلی تازه در تاریخ کشور ایجاد کنند.
وی اضافه کرد: در سایه برجام سهم صادرات کشور از نفت بالا رفت و تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم افزایش و سلامت مردم ارتقا یافت.
به گفته وی این حضور پرشور مردم باعث شد که سایه جنگ و تحریم از کشور دور شود و صادرات در کشور رونق و اقتصاد فلج شده ایران دوباره جانی تازه بگیرد.
وی با اشاره به وابستگی اقتصاد کشورمان به نفت گفت: اقتصاد ایران از دهه 50 به صادرات نفت وابسته بود و این وابستگی در طول تاریخ فراز و نشیب هایی در درآمد دولت های قبل و بعد از انقلاب ایجاد کرده است.
حجت الاسلام آهنگران افزود: در چند دهه قبل تاکنون برای نخستین بار تنها در دولت تدبیر و امید وابستگی اقتصاد کشور به صادرات نفت 17 درصد کاهش پیدا کرده است.

** انتخابات در جمهوری اسلامی نمایشی نیست
نویسنده و پژوهشگر فقه و حقوق گفت: برخی افراد بر این باور هستند که انتخابات در نظام جمهوری اسلامی تنها نمایش است و حکومت حرف اول و آخر را برای تعیین دولت می زند این دیدگاه نمی تواند دیدگاه درستی باشد و برگزاری 40 دوره انتخابات مختلف در چهار دهه عمر پربرکت جمهوری اسلامی و روی کارآمدن جریان های مختلف در این مدت این دیدگاه را به کلی نقض می کند.
آهنگران اضافه کرد: انتخاب دولت هفتم توسط مردم در حالی صورت گرفت که بسیاری در بدنه حاکمیت، تمایل به برنده شدن کاندیدای دیگر داشتند و برخلاف نظر آنها جریانی دیگر در کشور شکل گرفت و این حرکت مردم به حماسه شهرت یافت.
وی اظهار کرد: برخی از جریان ها بر این باورند رئیس جمهوری در ایران اختیار کامل ندارد و این باور هم نمی تواند درست باشد زیرا طبق قانون، رئیس جمهوری به عنوان رئیس قوه مجریه دومین پست سیاسی و قانونی کشور را پس از رهبر در اختیار دارد.
حجت الاسلام آهنگران افزود: قانون اختیارات و وظایف را برای رئیس جمهوری تعیین کرده و رئیس دولت و هیات وزرای وی می توانند در سیاست گذاری های کلان دولت و اجرای قانون نقش آفرینی کنند.
وی اظهار کرد: در انتخابات مردم یک نفر را به عنوان رئیس جمهوری انتخاب می کنند اما در واقع آنها با این انتخاب خود تیمی از مدیران را انتخاب می کنند که بدنه دولت را تشکیل می دهند.

**انتقادهای برخی جریان ها برای تخریب دولت است
نویسنده و پژوهشگر فقه و حقوق گفت: هر چند انتقاد از عمکردها اگر منصفانه و منطقی باشد می تواند زمینه توسعه و پیشرفت را فراهم کند اما برخی جریان ها تنها با هدف تخریب از دولت تدبیر و امید انتقاد می کند.
حجت الاسلام آهنگران افزود: مردم در دوران جنگ تحمیلی بر اساس باوری که به دولت سازندگی داشتند شرایط اقتصادی دوران جنگ را تحمل کردند و ملت ما ملت صبور و بردباری هستند.
وی اضافه کرد: برخی جریان ها در زمان شدت یافتن تحریم های مانند دوران جنگ از مردم به نام ملت رمضان یاد می کردند اما اکنون همان جریان ها برخی نواقص در عرصه های مختلف را که ریشه در گذشته هم دارند، بزرگ نمایی می کنند.
وی اظهار کرد: مردم ما به شعور سیاسی رسیدند و دیگر افرادی که نگاهی کودکانه به سیاست خارجی دارند و تنها با شعار اعلام می کنند تحریم ها اثری ندارد، را انتخاب نمی کنند.
به گفته وی ملت ما برای رسیدن به این نقطه هزینه های زیادی متحمل شده و بازگشت به گذشته تحقیر و تحریم را نمی پسندد و اگر چنین اتفاقی هم بیافتد نسل امروز باید برای این انتخاب ناشایست در مقابل نسل های آینده جوابگو باشد.
این نویسنده و پژوهشگر فقه و حقوق در بخش دوم برنامه و در پرسش و پاسخ با دانشجویان گفت: انتخاب اصلح انتخابی است که روحیه امید و نشاط را در بین مردم ایجاد کند و ما به دیدگاه ها و نظرات مخالف نیز احترام می گذاریم.
آهنگران عدم حضور پر رنگ زنان در کابینه را به عنوان یکی از نقدها بر دولت قبول کرد و گفت: با این حال حضور بانوان در پست های معاون وزیر و رده های مدیریتی در این دولت در مقایسه با دولت های قبلی بیشتر بود و برای نخستین بار یکی از بانوان به عنوان سفیر انتخاب شد.
وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب از نتایج برجام به دلیل بدعهدی های طرف مقابل ناراضی بود و هیات مذاکره کننده کشورمان تمام خطوط قرمز نظام و مورد تایید رهبر را رعایت کردند و برجام سند و افتخاری بزرگ برای ایران اسلامی بوده و دولت های آینده کشورمان باید بر آن پایبند باشند.
حجت الاسلام آهنگران در خصوص وضعیت اقتصادی مردم کردستان نیز گفت: این استان دارای ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه های مختلف بوده و بحث کولبران و معیشت های مرزنشینان یکی از دغدغه های دولتمردان است.
وی در جواب سئوال یکی از دانشجویان در خصوص بکارگیری نیروهای بومی در مناطق کردنشین افزود: لازم است وزارت کشور به این امر توجه کند و با رعایت شایسته سالاری از بین نیروهای متخصص بومی افرادی را به عنوان استاندار، فرماندار و مدیران کل در مناطق مختلف کشور و بویژه اهل سنت انتخاب کند.
3020/ 1904 / 1876
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**** انتشار: غلامرضا مالک زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.