به گزارش ایرنا خالد سعیدی روز سه شنبه در نشست تخصصی با شرکت های دانش بنیان و واحدهی فناور استان در سنندج با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی مهم ترین ظرفیت استان محسوب می شود گفت: در همین راستا به منظور رشد نوآوری و شکوفایی از افراد نخبه و صاحبان ایده حمایت می شود.
وی حمایت از شرکت های دانش فناوری و ایجاد کسب و کار نوپا را از اهداف اصلی پارک علم و فناوری عنوان کرد و افزود: شرکت های دانش بنیان کردستان در زمینه افراد متخصص در رشته فناوری با کمبود مواجه هستند.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 80 میلیون تومان به شرکت های تحت حمایت پارک علم و فناوری پرداخت شده است، نداشتن فضای کسب و کار و نبود منابع مالی مناسب را از مهمترین مشکلات شرکت های دانش بنیان عنوان کرد.
سعیدی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان استان در زمینه فناوری های نرم مانند گردشگری، صنایع دستی و انیمیشن، ict ، it، کشاورزی، زنبورداری، آب، شیمی و مکانیک فعالیت می کند.
وی میزان صادرات شرکت های دانش بنیان استان در سال گذشته را 170 هزار دلار عنوان کرد و گفت: این میزان صادرات بیشتر در زمینه محصولات ای تی بوده است و محصولات صادراتی عمدتا به 78 کشور جهان از جمله کشورهای آمریکا، استرالیا و هند صادر شده است.
وی به حاکم بودن قوانین مناطق آزاد شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: طبق این قوانین شرکت ها از معافیت مالیاتی، معافیت عوارض ورود و خروج و معافیت های بیمه و شهرداری برخوردارند.
وی از افتتاح و بهره برداری ساختمان جدید الاحداث پارک علم و فناوری استان از تیر سال جاری در بهاران سنندج خبر داد و گفت: این مرکز در زمینی به مساحت هزار و 500 متر و زیربنای 6 هزار و 500 متر در 6 طبقه در حال احداث است.
وی افزود: همزمان با افتتاح مرکز پارک علم و فناوری، نمایشگاه دائمی محصولات شرکت های پارک و علم و فناوری در ساختمان جدیدالاحداث دایر خواهد شد.
رئیس مرکز رشد پارک علم و فناوری استان کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه سال گذشته مرکز پارک علم و فناوری با ضعف ها و کاستی هایی مواجه بود گفت: امسال تلاش خواهیم کرد این کاستی ها برطرف شود همچنین راهبردهای پارک علم و فناوری و تعهدات این مرکز عملیاتی شود.
جمال الدین افضلی از برگزاری کارگاه های آموزشی پیشرفته، کارگاه های آموزشی عمومی و برگزاری جلسات اتاق فکر سال جاری در استان خبر داد و گفت: امسال فعالیت های پارک علم و فناوری در شهرستان های سقز، قروه و دهگلان پیگیری خواهد شد.
وی افزود: سال گذشته پارک علم و فناوری استان کردستان در هفدهمین نمایشگاه ملی هفته پژوهش به عنوان پارک برتر معرفی شد.
او ایجاد توسعه زیر ساخت های کالبدی، مشارکت در ایجاد آزمایشگاه های اشتراکی، توانمند سازی موسسات واحدها و نقشه های فناوری، بهبود سیستم های مدیریتی، گسترش فعالیت های پارک در مرکز کردستان، توسعه فعالیت های پارک با کشورهای همسایه را از راهبردها و برنامه های پارک علم و فناوری عنوان کرد.
افضلی افزود: این مرکز در راستای گسترش فعالیت های خود درصدد افزایش تعامل و ارتباط هدفمند با مدارس، دانشگاه ها، ارتباط و تعامل با صنایع و دستگاه های اجرایی و توسعه فعالیت ها با کشورهای همسایه است.
بر اساس آمارهای رسمی 143 مرکز رشد و فناوری و پارک علم و فناوری در کشور فعالیت می کنند.
در استان کردستان نیز این مرکز در سال 92 و همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم فعالیت رسمی خود را اغاز کرده است.
7352/1904
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.