به گزارش به گزارش ایرنا کریم ذوالفقاری روز دوشنبه در دیدار با مدیر و معاونان صدا و سیمای مرکز کردستان افزود: نتایج این آزمایش ها نشان از اصولی بودن مدیریت مزرعه در باغ ها و مزارع با راهنمایی کارشناسان و انجام این اصول توسط کشاورزان است.
به گفته وی، کردستان رکورددار تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم، توت فرنگی، نخود و سیب زمینی در کشور بوده و کسب این موفقیت ها علاوه بر تلاش شبانه روزی کشاورزان، حاصل تعامل تشکیلات کشاورزی با بخش های برون سازمانی است.
وی افزود: با توجه به اینکه 30 درصد جمعیت کردستان روستایی هستند که از کشاورزی ارتزاق می کنند و درآمد 50 درصد ساکنان شهر نیز وابسته به این صنعت بوده و سازمان جهاد کشاورزی با همکاری سازمان های دیگر به دنبال تقویت و تثبیت اشتغال این حوزه و افزایش میانگین درآمد بهره برداران کشاورزی استان است.
ذولفقاری با اشاره به اینکه در بخش های دیگر از جمله صنعت و معدن ایجاد اشتغال کمتر از 6 میلیارد ریال میسر نیست گفت: در حوزه های مختلف کشاورزی از جمله زنبورداری با 250 میلیون ریال می توان اشتغال با توجیه اقتصادی لازم فراهم کرد و لازم است این ظرفیت از سوی رسانه ها به مردم باید انعکاس داده شود.
به گفته وی، هم اکنون 6 درصد از علوفه کشور در استان تولید می شود وجود مراتع بکر و اراضی مستعد زمینه ساز توسعه باغات دیم است و سازمان جهاد کشاوزی با تعامل سازمان های همکار توانسته با کنترل و نظارت برتولید گوشت مرغ در استان کردستان زمینه تولید گوشت مرغ بیشتر از میانگین کشور را فراهم کند.
وی افزود: صدا و سیما ظرفیتی ویژه برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به بخش کشاورزی بوده و انعکاس دانش کشاورزی و ترویج این بخش از طریق رسانه ملی می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال وافزایش بهره وری داشته باشد.
میزان تولید محصولات کشاورزی استان در دولت یازدهم بیش از 42 درصد افزایش یافته است به طوری که در سال زراعی گذشته میزان تولید محصولات کشاورزی استان از مرز 2 میلیون و 600 هزار تُن گذشت این در حالی است که میزان تولید محصولات در سال 92 حدود یک میلیون 800 هزار تن تولید شده بود.
کردستان در کشور مقام اول تولید توت فرنگی، دوم انگور دیم، سوم نخود، چهارم گندم و پنجم سیب زمینی را به خود اختصاص داده و توانسته رتبه اول جذب تسهیلات مکانیزاسیون را کسب کرده و با افزایش 26 صدم درصد به 1.96 دستگاه در هر هکتار رسیده است.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
3034/ 3020
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.