به گزارش خبرنگار ایرنا در این نشست که روز یکشنبه برگزار شد، مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: دانش آموختگان محیط زیست نباید منتظر دولت باشند تا برای آنها اشتغالزایی کند بلکه خود نیز در کنار دولت باید به فکر کارآفرینی باشند.
عبدالوحید ریاضی فر افزود: چارت محیط زیست کردستان شامل 420 نفر می شود اما اکنون نیمی از چارت خالی است.
وی با اشاره به اینکه قول داده شده که چارت به مرور تکمیل شود، ادامه داد: اگر تمام چارت نیز با بهره گیری از دانش آموختگان محیط زیست پر شود بازهم افرادی در این رشته بیکار خواهند بود.
او به فعالیت های سازمان محیط زیست برای جذب دانش آموختگان این رشته در دستگاه های دیگر اشاره کرد و گفت: مجوز استقرار صنایع از طریق سازمان نظام مهندسی انجام می شود.
ریاضی فر اظهار کرد: شهرداری های استان ملزم شده اند که کارشناس محیط زیست را به عنوان کارشناس پسماند جذب کنند.
وی افزود: ظرفیت های اشتغالزایی بالایی در واحدهای بازیافت وجود دارد که باید برای گسترش این واحدها تلاش کرد.
رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان نیز در این نشست گفت: محیط زیست نه تنها در ایران بلکه در جهان به موضوعی برای جلب رای در انتخابات تبدیل شده است اما در زمان عمل به آن بی توجهی می شود.
شهرام کبودوندپور افزود: یکی از دلایل بیکاری بسیاری از دانش آموختگان بویژه رشته محیط زیست، عدم تجانس نیروهای متخصص تربیت شده متناسب با بازار کار است.
وی ادامه داد: نخستین اشتباه را آموزش عالی کشور با توسعه بی رویه موسسات آموزش عالی و پذیرش های بی حد و حصر دانشجو مرتکب شد.
وی با اشاره به اینکه به ماهیت شغل و ظرفیت های پذیرش جنسیتی نیز توجه نشد، اظهار کرد: بانوان در تحصیلات دانشگاهی حضور گسترده تری داشته اند اما شغل های متناسب با جنسیت آنها ایجاد نشد.
کبودوندپور افزود: سرفصل های رشته محیط زیست ناکارآمد بوده است و با وجود تغییراتی در این سرفصل ها اما باز هم این ناکارآمدی مشاهده می شود.
وی گفت: در سرفصل ها و دروس مطالبی تئوریک بدون توجه به ساختار و شرایط بومی کشور ارائه می شود که ایجاد کارآفرینی نمی کند.
وی تاکید کرد: همه تاثیرگذاران در این بین مقصر هستند و نمی توان تنها آموزش عالی را مقصر دانست.
رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان ادامه داد: برخی از مشکل بیکاری دانش آموختگان به فرهنگ ما برمی گردد چرا که فکر می کنیم که چون مهندس و یا دکتر شدیم باید پشت میزی بنشینیم و به دیگران مشاوره بدهیم.
وی با بیان اینکه جهت گیری های توسعه در کشور باید تغییر کند، افزود: بیکاری در کشور یک شبه بوجود نیامده و یک شبه نیز رفع نمی شود.
وی ضمن گله از عدم حضور نماینده مجلس شورای اسلامی که به این نشست دعوت شده بود، این اتفاق را نشانه یکی از موانع موجود بیان کرد.
کبودوندپور خواستار اجرای دقیق قوانین کنونی شد و گفت: هیچ برنامه توسعه ای نباید بدون کارشناسان محیط زیست تصویب شود.
وی همچنین از وزارت آموزش و پرورش خواست در تدریس دروس محیط زیست در مدارس از دانش آموختگان این حوزه بهره گیرد.
6108
** خبرنگار و انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.