به گزارش خبرنگار ایرنا، مطالعات علمی در سال های اخیر نشان داده است که اضافه وزن و چاقی خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری های مزمن و مهلک مانند قلبی عروقی، دیابت، پرفشاری خون، بیماری های آسم و التهابی مفاصل و نیز برخی از انواع سرطان را افزایش می دهد.
امروز اضافه وزن و چاقی در تمام دنیا کاملا شایع است، بیش از نیمی از مردم جهان اضافه وزن دارند و نزدیک به یک سوم مردم جهان چاق هستند.
چاقی خطرناک سبب بالارفتن چربی های خون، نشستن چربی ها دور رگ های قلب، جمع شدن در داخل کبد می شود و عوارض متعددی به دنبال دارد.
در سال های اخیر چاقی به سرعت در جهان بویژه در کشور ما افزایش یافته است که این امر به دلیل شیوه نادرست زندگی است.
مصرف غذاهای آماده و رستورانی، فست فود، کم تحرکی، نشستن ساعات طولانی پای تلویزیون و کامپیوتر مهمترین عامل بروز اضافه وزن و چاقی است.
بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، رژِیم غذایی نادرست، بی تحرکی و مصرف دخانیات دومین علل مرگ در جهان است و استان کردستان نیز استثنا از این وضعیت نیست.
پزشک متخصص بیماری های داخلی و گوارش، سرطان های دستگاه گوارشی را یکی از بیماری های جدی دستگاه گوارش عنوان کرد و گفت: انواع سرطان های دستگاه گوارش در مراحل اولیه قابل پیشگیری و درمان است.
امیرحسین انتظاری افزود: گرچه بیماری سرطان یک بیماری جدی است و اگر سریعا به آن رسیدگی نشود منجر به مرگ بیماران می شود اما امروزه برای درمان سرطان روش های موثری شناخته شده که روز به روز در حال پیشرفت است.
وی افزود: بیماری تعدادی از مبتلایان سرطان با شناسایی به موقع و انجام اقدامات درمانی صحیح و سریع، کاملا بهبود یافته است.
او سرطان را رشد غیرطبیعی و خارج از کنترل سلول ها عنوان کرد و گفت: در واقع سلول های بدن به طور ناگهانی سرطانی نمی شوند، از زمان تبدیل سلول طبیعی در بدن به سلول سرطانی و تا زمانی که یک توده سرطانی ایجاد می شود ممکن است سال ها طول بکشد.
انتظاری افزود: سلول های بدن به طور ناگهانی سرطانی نمی شوند در واقع در طی سال ها قبل از ظهور سرطان، زمینه تغییر ماهیت سلول ها و رشد خارج از کنترل و تدریجی آنها فراهم می شود.
وی ادامه داد: از زمان تبدیل یک سلول طبیعی به سلول سرطانی تا زمانی که حجمی از سلول های سرطانی پیدا می شوند معمولا یک دوره طولانی سپری می شود.
انتظاری با اشاره به اینکه هم اکنون سرطان معده شایع ترین نوع سرطان در کشور است گفت: ویروس هلیکوباکتریاپیلوری در معده در بروز زخم معده و ابتلاء به سرطان کاملا ثابت شده است.
وی اظهار کرد: عوامل متعددی مانند تغذیه نامناسب و مصرف غذاهای آماده (فست فودها)، مصرف سوسیس و کالباس، چاقی، عوامل محیطی، آلودگی های شیمیایی، مصرف سیگار و به طور کلی سبک غلط زندگی در بروز انوع سرطان موثر است.
وی افزود: رژیم غذایی، مصرف بالای نمک، مصرف غذاهای مانده، چربی حیوانی مانده و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از عوامل موثر در ایجاد سرطان های دستگاه های گوارش و سرطان معده شناخته شده است.
وی گفت: این احتمال وجود دارد که سرطان معده با مصرف مواد غذایی سرشار از مواد دودی شده، گوشت و ماهی دودی و غذاهای کنسرو شده٬ شور و ترشیجات افزایش یابد.
به گفته وی تغذیه نامناسب و مصرف غذاهای کهنه و مانده، انواع کنسروها و غذاهای حاوی نمک و دودی شده، انواع ترشیجات، غذاهای گوشتی و کبابی نقش مهمی در بروز سرطان دارند.
پزشک متخصص بیماری های داخلی و گوارش، افزود: چاقی و اضافه وزن و عوامل محیطی مانند سبک زندگی افراد نوع تغذیه در ابتلاء به بیماری ها دخیل است.
وی با اشاره به اینکه چاقی و اضافه وزن یکی از علل خطرساز سرطان های فوقانی معده است با تغییر در سبک زندگی می توان شیوع این بیماری مهلک را کاهش داد.
به گفته وی، تغذیه ای که بر اساس اصول علمی و در نظر گرفتن تمام نیازهای بدن تنظیم شده باشد سبب سلامت انسان می شود و بسیاری از بیماری ها را درمان و به کاهش میزان کلسترول، کاهش وزن، بهبود فشار خون، کاهش اضطراب و افسردگی کمک می کند.
پزشک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: از سوی دیگر مصرف تمام رده های غلات، میوه و سبزیجات تازه که حاوی ویتامین A و C هستند سرطان معده را کاهش می دهد.
انتظاری بهترین راهکار پیشگیری از سرطان تغییر روش زندگی و انجام ورزش منظم و روزانه مصرف سبزیجات و میوه جات تازه و حاوی فیبرها و ترک سیگار دخانیات و اجتناب از الکل برشمرد.
به گفته وی انجام تست های غربالگری جهت پیشگیری از انواع سرطان با مشورت پزشک در تشخیص زودرس انواع سرطان حائز اهمیت است.
یک برنامه غذایی متعادل می تواند افزون بر ایجاد نشاط و افزایش طول عمر و تاثیر روی اعصاب و روان به رشد فکری و روانی افراد کمک کند، در حالیکه محروم ماندن از مواد غذایی اساس تندرستی را سست می کند و حتی روی نسل های آینده نیز تاثیرگذار است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی کردستان نیز گفت: هم اکنون حدود یک هزار و 559 نفر در استان مبتلا به انواع سرطان هستند و خدمات درمانی خود را در 23 مرکز پاتولوژی دولتی و خصوصی دریافت می کنند.
دکتر فرزام بیدارپور افزود: میانگین ابتلا به بیماری های سرطان برای هر 100 هزار نفر 100 نفر است که این آمار در کردستان کمتر از میانگین کشوری است.
وی گفت: میانگین ابتلای بیماری سرطان در استان 96.8 نفر در 100 هزار نفر بوده و خدمات دریافتی آنان برابر با میانگین کشوری است.
به گفته وی سرطان پوست، معده و مثانه شایع ترین سرطان ها در میان مردان است و سرطان های سینه، پوست و مری نیز شایع ترین سرطان ها در میان زنان است.
وی افزود: شهرستان های سنندج، دیواندره، مریوان، دهگلان و سقز بیشترین میزان به ابتلا به سرطان را به خود اختصاص داده اند.
کارشناس تغذیه و رژِیم درمانی بیمارستان بعثت سنندج نیز گفت: تغذیه و رژِیم غذایی نامناسب می تواند سلامتی افراد را تهدید کند و زمینه ابتلاء به سرطان را در افراد فراهم کند.
مسعود امینی افزود: تغذیه نامناسب مصرف برخی غذاهای پرچرب و غذاهایی که حرارت بالا داده شوند غذاهای حاوی نیترات و رادیکال های آزاد مانند سوسیس و کالباس برای سلامتی زیانبار است و در دراز مدت زمینه بروز سرطان را در افراد فراهم می کند.
او با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی به صورت داغ به مخاط دستگاه گوارش آسیب می رساند و می تواند زمینه منجر به بروز سرطان در افراد شود گفت: روغن های مخصوص سالاد و برنج اگر حرارت بالا ببیند می تواند منجر به سرطان در افراد شود در همین راستا استفاده از روغن های مخصوص سرخ کردنی در پخت و پزها باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: اسید چرب ترانس یکی از خطرناک ترین روغن ها و عامل مهم بروز سرطان در افراد است که در پخت و پزها باید از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کرد.
امینی اظهارکرد: مصرف قلیان و سایر مواد دخانی، استفاده روز افزون از فست فودها و سایر انواع غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، همبرگر، مصرف نوشابه، مصرف تنقلات مضر مانند چیپس و پفک،آلودگی هوا استفاده غیر علمی از کود و سموم در فرایند تولید محصولات کشاورزی و شیوه های زندگی ناسالم از فاکتورهای موثر ابتلاء به سرطان شناخته شده است.
امینی افزود: روغن نباتی، کره گیاهی، نوشابه ها، سیگار، سس مایونز، سوسیس و کالباس پفک و چیپس، قند، شکر، شیرینی و شکلات جزو غذاهایی است که سلامت انسان را به صورت جدی تهدید می کند.
به گفته وی عادات غذایی غلط و مصرف بیش از اندازه سرخ کردنی ها، فست فودها و روغن های زیان آور و روغن هایی که حرارات بالا ببینند منجر به سرطان می شود.
مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات خطر ابتلا به سرطان را در افراد کاهش می دهد در حالیکه مصرف بیش از اندازه غذاهای کنسر شده ، ترشیجات، شوری جات، مصرف انواع کنسروها یا گوشت قرمز، فست فودها و غذاهای حاضری و کمبود مولتی ویتامین ها احتمال ابتلاء به سرطان را در افراد فراهم می کند.
وی افزود: سبک زندگی سالم و داشتن یک نوع رژیم غذایی متعادل و مناسب، کاهش استرس، اجتناب از سیگار و انواع دخانیات و تحرک جسمانی روزانه تضمین کننده سلامت افراد محسوب می شود.
به گفته وی افزایش مصرف فیبر بسیاری از سرطان ها را کاهش می دهد، مصرف حداقل روزانه پنج واحد میوه و سبزیجات مختلف از ابتلاء به سرطان پیشگیری می کند.
وی اظهار کرد: مصرف روزانه سبزیجات، میوه جات، کلم بروکلی، کاسنی، پیاز، سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان و استفاده از روش های بخار پز به جای سرخ کردنی، استفاده از نان های سبوسدار حاوی فیبر مناسب، مصرف شیر و لبنیات، مصرف روغن زیتون، روغن ماهی امگا3، دریافت ویتامین دی و قرار گرفتن در برابر نور خورشید می تواند از ابتلاء به سرطان پیشگیری کند.
هشت نشانه سرطان:
خونریزی یا ترشح غیر طبیعی از مجاری بدن از جمله خونریزی دستگاه گوارش، زخم هایی که بهبود نمی یابند به ویژ در سر و گردن، وجود توده یا برامدگی غیر طبیعی در هر نقطه از بدن، تغییر شکل خال پوستی، اشکال در بلع و هضم غذا ، تغییر در شیوه ادرار و مدفوع، تغییرات صوتی و تکلم، سرفه های مزمن و رفع خلط خونی را باید جدی گرفت ، وجود این علایم همیشه نشانه سرطان نیست و بیشتر در بیماری های خوش خیم و غیر سرطانی دیده می شوند.
هم اکنون سرطان معده شایع ترین نوع سرطان در کشور است و دومین علل مرگ و میرها را در دنیا به خود اختصاص داده است.
سرطان پوست، معده، سینه، مری، کولورکتال، مثانه، خون، انفوم، ریه و پروستات در 10 رتبه اول ابتلای استان کردستان قرار گرفته که این میزان نیز با میانگین ابتلای کشوری برابر است.
7352/1904
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.