ارکان حیدری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عملیات کنترل، پایش و مبارزه بیولوژیکی علیه آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط در سطح 15 هزار و 250 هکتار از جنگل های زاگرس در شهرستان سروآباد آغاز شده است.
وی ادامه داد: عملیات مبارزه با این آفت بسیار خطرناک، شامل 2 پروژه کنترل و پایش در سطح 15 هزار هکتار از جنگل های نیمه بحرانی و مبارزه بیولوژیکی با استفاده از سموم شیمیایی در سطح 250 هکتار از جنگل های بحرانی در حال انجام است.
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سروآباد اضافه کرد: عملیات مبارزه بیولوژیک به مدت 2 هفته با استفاده از دستگاه سمپاش توربولاینر که برای اولین بار در سطح کشور مورد استفاده قرار می گیرد، در حال انجام است.
وی افزود: متاسفانه آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط در چند سال گذشته در جنگل های زاگرس و به تناسب آن در جنگل های استان کردستان و شهرستان سروآباد شیوع پیدا کرده، که از اثرات این آفت خطرناک می توان به ضعف بیولوژیک و خشک شدن درختان و در نهایت نابودی جنگل ها اشاره کرد.
به گفته وی کانون بحران این آفت جنگل های اطراف روستای ذکریان از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد است.
حیدری اظهار کرد: برای اجرای عملیات مبارزه با این آفت خطرناک جنگل ها، در مجموع 500 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی طرح صیانت از جنگل های زاگرس هزینه خواهد شد.
وی گفت: عملیات پایش و کنترل از اسفند ماه سال گذشته آغاز و تا اواخر خرداد ماه امسال ادامه دارد و عملیات مکانیکی نیز اواخر مهر و اوایل آبان ماه امسال آغاز می شود.
او از عوامل شیوع این آفت را گرم شدن هوا، تغییر اقلیم، تخریب منابع طبیعی (جنگل ومرتع)، استفاده نادرست از منابع و تغییر کاربری های غیرمجاز دانست و افزود: خوشبختانه سال گذشته عملیات بیولوژیک و مکانیکی در جنگل های شهرستان سروآباد بسیار موثر بود و از گسترش کانون بحران جلوگیری کرد.
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سروآباد ادامه داد: با گرم شدن هوا در فصل بهار و برگ دهی درختان در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت، این آفت شروع به تغذیه از برگ درختان کرده و در بین لارو سن سوم و چهارم عملیات سمپاشی می تواند موثر واقع شود.
وی منظور از عملیات پایش وکنترل را شناسایی مناطق آلوده و مستعد شیوع آفت جهت انجام مبارزه مکانیکی و شیمیایی بیان کرد و گفت: عملیات مبارزه بیولوژیکی زمانی موثر است که عملیات مکانیکی نیز در فصل پاییز انجام شود.
حیدری در پایان گفت: شهرستان سروآباد 70 هزار هکتار جنگل دارد، که قریب به 40 درصد این جنگل ها آلوده به آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط هستند و کمتر از یک هزار هکتار این جنگل ها در وضعیت بحرانی و درکانون بحران قرار دارند و در مابقی نقاط آلوده که وضعیت نیمه بحرانی دارند در حال انجام عملیات پایش، پیشگیری وکنترل آن هستیم.
به گزارش ایرنا، آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند سال گذشته، گونه های مختلف بلوط در جنگل های زاگرس به ویژه در استان کردستان و شهرستان سروآباد را مورد حمله قرار داده است آفتی بسیار مخرب و خطرناک است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی و حتی باعث مرگ و میر درختان می شوند.
لاروهای پروانه خوار بلوط در اوایل فصل بهار، وارد جوانه های تازه باز شده بلوط شده و تغذیه خود را شروع می کنند و در همین حال لاروهای سن آخر نیز تغذیه خود را با خوردن برگهای باز شده، کامل می کنند که ادامه این روند درختان را در اواخر بهار کاملاً عاری از برگ می کند.
از بین رفتن برگ های درخت در فصل رویش باعث می شود تا درخت ابزار و وسیله تولید را از دست داده، میزان فتوسنتز تقلیل یافته و در نتیجه از میزان رویش قطری و ارتفاع آن کاسته شود که ادامه این وضعیت در چند سال متوالی می تواند به کاهش تولید چوب منتهی شده و جنگل را به سمت نابودی سوق دهد.
شهرستان سروآباد با 70 هزار هکتار جنگل از نوع جنگل های زاگرس در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
7354/1904
خبرنگار: فرزاد آداک**انتشار دهنده: مسعود احمدی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.