حسن قادری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: روز گذشته طی گزارشی از همیاران محیط زیست در روستای سلین از توابع بخش اورامان، مبنی بر زخمی شدن یک گونه جانوری جونده نادر و بسیار کمیاب به نام تشی که در کُردی به آن سوچر گفته می شود، نیروهای یگان حفاظت از محیط زیست اقدام به حمل آن به شهر سروآباد کردند.
وی ادامه داد: این گونه جانوری نادر و بسیار کمیاب منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو به دلیل زخمی شدن از ناحیه پشت توسط سایر گونه های درنده حیات وحش به شدت آسیب دیده بود و به دلیل خونریزی زیاد توان حرکت کردن نداشت.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان سروآباد اضافه کرد: نیروهای محیط بانی با مشورت و همکاری دکتر دامپزشک و با استفاده از دارو، وسایل جراحی، دانش و تخصص دکتر دامپزشک اقدام به درمان و مداوای این گونه جانوری کرده و زخم موجود تا حد ممکن مورد جراحی و درمان قرار گرفت.
وی افزود: در حال حاضر وضعیت سلامتی این گونه جانوری مناسب و در یک قفس فلزی در حال نگهداری است تا در صورت تشخیص توان و پتانسیل بازگردانی به طبیعت، دوباره به دامان طبیعت بازگردانده شود.
قادری اظهار کرد: جانور زخمی شده کاملاً بالغ و نر بوده، اندازه بدن آن از نوک پوزه تا انتهای دُم 80 سانتی متر، دُم آن 10 سانتی متر، طول خارهای آن 35 الی 40 سانتی متر و وزن آن 15 کیلوگرم است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این گونه جانوری یکی از منابع اصلی غذایی پلنگ است و آسیب وارده به آن نشان دهنده حمله یک گونه جانور شکارچی درنده است، به احتمال فراوان توسط پلنگ مورد حمله قرار گرفته است، بنابراین مشاهده نوع آسیب دیدگی این جانور زخمی شده احتمال حضور گونه پلنگ در منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو را تا حدود زیادی برای ما عینیت می دهد.
به گزارش ایرنا منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با مساحت 57 هزار هکتار در شهرستان های سروآباد، مریوان و کامیاران واقع شده است، این منطقه دارای تنوع زیستی بسیار بالایی بوده و معماری روستاهای داخلی این منطقه به ویژه در منطقه اورامانات شهرستان سروآباد به آن روح و زیبای ویژه ای بخشیده است.
این منطقه بر اساس مصوبات دولت در سال 1387 به جمع مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در آمده است.
در این زیستگاه تاکنون 117 گونه پرنده، 23 گونه پستاندار، 17 گونه خزنده و 242 گونه گیاهی شناسایی شده است که می توان به گونه های پرندگان شکاری سیاهگوش، قوچ و میش، کل و بز کوهی، خرس قهوه ای، سنجاب، کبک و پلنگ اشاره کرد.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
7354/1904
خبرنگار: فرزاد آداک**انتشار دهنده: مسعود احمدی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.