به گزارش خبرنگار ایرنا، این همایش 2 روزه، امروز و روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت و در روز اول، مسئولان شهرستانی و استانی، پیرامون اهمیت تپه باستانی زیویه سخنرانی خواهند کرد.
در بعد از ظهر اولین روز این همایش دکتر فایق توحیدی، زیویه شناس، پیرامون اهمیت زیویه از دیدگاه میراث فرهنگی سخنرانی و محققان 9 مقاله در بخش های باستان شناسی، معماری و مرمت و تاریخ و گردشگری ارائه خواهند داد.
دبیر علمی اولین همایش ملی زیویه در حاشیه این همایش در گفتگو با خبرنگار ایرنا در سقز گفت:51 مقاله از سراسر کشور برای این همایش ارسال شده است که 9 مقاله ارایه می شود.
صالح امین پور هدف از برگزاری این همایش را معرفی هرچه بهتر تپه باستانی زیویه عنوان کرد.
وی تشکیل دبیرخانه دائمی، حفاظت و حراست بیشتر از این اثر مهم، تلاش برای ثبت جهانی زیویه و درخواست از دانشجویان رشته های باستان شناسی و سایر رشته های مرتبط علمی را از برنامه های تکمیلی این همایش عنوان کرد.
این همایش با همکاری فرمانداری، دانشگاه های پیام نور، آزاد اسلامی، علمی کاربردی، و فنی مهندسی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و سقز، پایگاه ملی زیویه، شورای اسلامی وشهرداری سقز و آموزش و پرورش برگزار می شود.
قلعه تاریخی و باستانی 3500 ساله زیویه از شاهکارهای معماری بشریت پیش از میلاد است که آثار آن مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است.
فعالیت های باستان شناسی در تپه باستانی زیویه از سال 1378 توسط سیمین لک پور ادامه پیدا کرد و وی نیز حدود 11 فصل در این منطقه فعالیت های باستان شناسی و کاوش خود را ادامه داد، در این مدت راه پله های سنگی، فضاهای جانبی و تالار ستون دار که از شاخص ترین بخش های آن است نیز کشف شد.
تالار ستون دار تپه باستانی زیویه دارای 16 ستون در 2 ردیف 8 عددی است که پایه ستون ها سنگ و خود ستون ها نیز از خشت بوده اند که متاسفانه هم اکنون از ستون ها هیچگونه اثری باقی نمانده است.
فعالیت های باستان شناسی و محافظتی این اثر باستانی در سال 82 متوقف و پس از وقفه ای چهار ساله دوباره از اواخر سال 86 از سر گرفته شد که اکنون هم متوقف است.
سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.
7249/1904
**خبرنگار: ابراهیم محمدحسینی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.