به گزارش خبرنگار ایرنا، علی مفاخری شامگاه دوشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان سروآباد که با حضور فرمانده سپاه بیت المقدس استان کردستان در محل کتابخانه عمومی شهر اورامان تخت با محوریت آغاز طرح شهید شوشتری در این شهرستان برگزار شد، با تقدیر و تشکر از مسئولین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه بیت المقدس استان کردستان افزود: اجرای طرح شهید شوشتری در شهرستان سروآباد خدمتی بسیار ارزشمند و بزرگ به مردم مرزدار و غیور این شهرستان است.
وی ادامه داد: مردم شهرستان سروآباد مردمانی مرزدار، غیور و علاقمند به نظام و انقلاب اسلامی هستند که همواره در طول هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن نیز این مهم را نشان داده اند، بنابراین شایسته خدمتگزاری صادقانه مسئولین هستند.
فرماندار شهرستان سروآباد اضافه کرد: در طول عمر پر برکت انقلاب اسلامی خدمات بسیار خوبی در راستای محرومیت زدایی در این شهرستان انجام شده اما همانطور که گفته شد، شایستگی و استحقاق این مردم بیشتر از این خدمات است.
وی به شعار سال اشاره کرد و افزود: شهرستان سروآباد بهترین مکان برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال مدنظر معظم له است، چرا که مردم این شهرستان مردمانی غیور، پرتلاش و سخت کوش هستند که شیوه کار و تولید را به خوبی می دانند.
وی گفت: وجود باغات مستعد و اراضی کشاورزی در شهرستان سروآباد در کنار انگیزه کار و تولید باعث شده است که محصولات و تولیدات باغی و زراعی که در این شهرستان تولید می شود، کاملا ارگانیک باشد.
مفاخری ادامه داد: زمینه و شرایط لازم برای تحقق شعار معظم له در شهرستان سروآباد وجود دارد و آنچه که مردم این شهرستان نیازمند آن هستند، تسهیل کردن شرایط از جانب مسئولان است.
وی با تقدیر و تشکر از مسئولین استانی گفت: فرمانده سپاه بیت المقدس استان کردستان و استاندار کردستان شهرستان سروآباد را بسیار ویژه دیده اند که این مهم یک فرصت ویژه برای این شهرستان است.
وی مشارکت مردم در شهرستان سروآباد را یک ظرفیت و پتانسیل دانست و افزود: مشارکت، همدلی و همکاری که در بین مردم این شهرستان بویژه در سطح روستاهای آن وجود دارد در کمتر شهرستانی دیده می شود.
فرماندار شهرستان سروآباد ظرفیت های این شهرستان را یادآور شد و ادامه داد: قدمگاه مقام معظم رهبری، وجود 420 شهید گلگون کفن و بمباران شیمیایی در زمان جنگ تحمیلی از مهمترین شاخصه های شهرستان سروآباد است.
مفاخری در پایان گفت: اجرای طرح شبکه فاضلاب شهر اورامان تخت به عنوان اولین پروژه طرح شهید شوشتری امروز دوشنبه آغاز شده که بدون شک اجرای این طرح بسیاری از مشکلات شهر اورامان را کاهش داده و در رونق گردشگری آن نیز تاثیرگذار خواهد بود.
بخشدار اورامان نیز در این نشست گفت: یکی از مطالبات مردم اورامان، تقلیل منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان است.
صباح محمدی افزود: منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان در شهرستان سروآباد در سال 1387 به 57 هزار هکتار افزایش پیدا کرده که این امر باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم منطقه اورامان شده است.
وی ادامه داد: کار و پیشه اصلی مردم منطقه اورامان از قدیم الایام تاکنون باغداری، کشاورزی و دامداری بوده ولی در سال های اخیر با افزایش منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان بسیاری از باغات و اراضی کشاورزی این منطقه در محدوده منطقه حفاظت شده قرار گرفته که این امر باعث کاهش فعالیت های باغی و زراعی شده است.
بخشدار اورامان اضافه کرد: سرمایه گذاری و ایجاد صنایع تبدیلی، ساخت و ساز در حاشیه روستاها با توجه به افزایش جمعیت، ایجاد و توسعه باغات و اراضی کشاورزی در منطقه اورامان با منع محیط زیست روبرو می شود و همین امر باعث مهاجرت و کاهش تولید محصولات باغی و زراعی در این منطقه شده است.
وی گفت: تولید محصولات باغی ارگانیک نظیر انار و انجیر در منطقه اورامان که قطب تولید این محصولات در استان کردستان نیز به شمار می رود، از مهمترین ظرفیت های منطقه است که متاسفانه به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی و سردخانه در این منطقه به صورت خام فروشی به فروش رسیده و کمترین سود و درآمدی عاید کشاورزان و باغداران منطقه می شود.
وی به شعار سال اشاره کرد و افزود: منطقه تاریخی و گردشگری اورامان بهترین مکان برای تحقق اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال مدنظر مقام معظم رهبری است، این منطقه به دلیل داشتن مردمانی سخت کوش و با غیرت همواره با تولید انواع محصولات مختلف باغی و زراعی زمینه ساز ایجاد اشتغالزایی نیز بوده اند.
بخشدار اورامان به سد داریان و رودخانه سیروان اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکل منطقه اورامان کمبود آب کشاورزی است که باتوجه به ظرفیت رودخانه سیروان و سد داریان و تخصیص آب از این 2 محل می توان باغداری را در منطقه اورامان رونق بخشید.
وی ادامه داد: ایجاد ایستگاه های پمپاژ آب در محدوده رودخانه سیروان و تخصیص آب از محل سد داریان علاوه بر اینکه باعث رونق گرفتن فعالیت های باغی و کشاورزی می شود، موجب مهاجرت معکوس در این منطقه خواهد شد.
محمدی اجرای طرح شهید شوشتری در منطقه اورامان را یک فرصت و یک ظرفیت عنوان کرد و افزود: مسئولان قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه بیت المقدس استان کردستان با تخصیص آب از محل سد داریان و ایجاد ایستگاه های پمپاژ آب بر روی رودخانه سیروان می توانند تولید و اشتغال در منطقه اورامان را شکوفا کنند.
وی اضافه کرد: اورامان با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار خوبی که در بخش های گردشگری، باغداری و کشاورزی دارد، می تواند نماد واقعی تحقق اقتصاد مقاومتی در سطح استانی و ملی باشد.
بخشدار اورامان در پایان خواستار کمک قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه بیت المقدس استان کردستان برای حفظ بافت فرهنگی و سنتی اورامان شد و گفت: حفظ بافت سنتی شهر اورامان تخت در ثبت جهانی آن بسیار تاثیرگذار است که در این راستا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اجرای طرح شهید شوشتری می تواند قدم های بسیار مثبتی بردارد.
امام جمعه شهر اورامان نیز در این جلسه گفت: خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در منطقه اورامان بسیار با ارزش و برجسته بوده است که این مهم بیانگر توجه ویژه مسئولان صدیق نظام به مناطق محروم کشور است.
ماموستا علی مقدمی ادامه داد: اجرای طرح شهید شوشتری در شهرستان سروآباد و منطقه اورامان یک فرصت بسیار مناسب برای توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر شهرستان بویژه منطقه تاریخی و گردشگری اورامان است.
وی اضافه کرد: یکی از معضلات مهم شهر اورامان که از زمان ارتقای آن از روستا به شهر تاکنون وجود دارد، بحث عدم ساماندهی فاضلاب شهری است که خوشبختانه اولین طرح شهید شوشتری در این منطقه احداث شبکه فاضلاب شهری این شهر است.
وی از دیگر مشکلات اورامان را ساماندهی آبهای روان دانست و گفت: ساماندهی آب های سطحی در آبروهای شهر اورامان یکی دیگر از نیازهای شهر اورامان تخت است که در اجرای طرح شهید شوشتری می توان این مشکل را برطرف کرد.
امام جمعه شهر اورامان افزود: اراضی باغی و زراعی منطقه اورامان در سال های گذشته محلی برای تولید انواع محصولات نظیر پنبه و ذرت بوده است، اما متاسفانه در سال های اخیر به دلیل کمبود آب کشاورزی تولید این محصولات کاهش یافته و باعث مهاجرت مردم بویژه جوانان این منطقه به حاشیه شهرها و روی آاوردن به شغل های کاذب شده است.
ماموستا مقدمی گفت: تخصیص آب از محل سد داریان و رودخانه سیروان می تواند باعث تولید و اشتغال بیشتر در منطقه شده و مهاجرت معکوس را در این منطقه رقم بزند.
به گزارش ایرنا، طرح شهید شوشتری در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری توسط سپاه بیت المقدس استان کردستان با همکاری بنیاد برکت در 2 شهرستان سروآباد و بیجار استان کردستان به منظور اشتغالزایی و محرومیت زدایی با استفاده از ظرفیت های موجود در این شهرستان ها ظرف مدت 2 سال و با اعتبار 2 هزار میلیارد ریالی اجرا می شود.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
7354/6108
**خبرنگار: فرزاد آداک/ انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.