به گزارش خبرنگار ایرنا محمد فلاحی شامگاه دوشنبه در نشست کار گروه آرد و نان بانه که در دفتر فرمانداری بانه برگزار شد افزود: با توجه به اینکه نان قوت غالب اکثر خانواده ها است و نانی که در بانه تولید می شود کیفیت مناسبی ندارد نانوایی ها باید بر اساس استانداردها عمل کنند و نان سبوس دار تولید و میزان نمک را به حداقل برسانند.
وی با اشاره به اینکه به سلامت شهروندان در تهیه نان توجه شود، خاطر نشان کرد: باید مشکلات نانوایی ها حل و با نانوایی های متخلف برخورد قانونی شود.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه روزهای جمعه بیش از 60 درصد نانوایی ها تعطیل است ضروری است تعدادی از نانوایی ها تعطیل هفتگی را به روزهای دیگر هفته موکول کنند و همچنین با توجه به تجاری بودن شهر بانه نانوایی های پهنه تجاری شهر باید در روزهای جمعه فعالیت کنند.
فلاحی بابیان اینکه جای تاسف است که قوانین و ضوابط در زمینه آرد و نان بانه رعایت نشده افزود: با توجه به اینکه ضوابط و قوانین در حوزه خبازهای ها رعایت نمی شود بی نظیم در این صنف کاملا مشهود است.
فرماندار بانه تاکید کرد: باید مسئولین با نانوایی های متخلف با قاطعیت برخورد و در این زمینه به قوانین توجه کنند.
وی افزود: وزن چونه استاندارد نسیتند که باید بازرسان در بازرسی ها خود به این مهم توجه کنند.
وی با بیان اینکه از طرف فرمانداری کسی سفارش نمی شود، تاکید کرد: مسئولین ادارات حق ندارند کار سفارشی افراد را انجام دهند و باید با همه برابر قانون رفتار شود چرا که همه ما در برابر قانون یکسان هستیم.
**نانواها از روش های سنتی پیروی می کنند
در ادامه این جلسه رئیس مرکز بهداشت بانه گفت: باوجود برگزاری جلسات آموزشی برای نانوایی های شهر بانه اما نانواها به توصیه های کارشناسان توجه نمی کنند و همانند گذشته به کار خود ادامه می دهند.
علی شالباف افزود: کارشناسان بهداشت در بازرسی های خود توصیه های لازم را به نانواها می کنند اما در ابتدای امسال 14 نمونه نان تست شده که 13 مورد همچنان مشکل نمک داشته است.
وی خاطر نشان کرد: تعدادی از نانوایی ها با وجود در اختیار داشتن آرد با کیفیت همچنان در بحث نمک مشکل داشته بسیاری از آنها به روش های سنتی و قدیمی که از آن پیروی می کردند همچنان ادامه می دهند.
رئیس مرکز بهداشت بانه با ابراز نگرانی از کیفیت نان بانه گفت: در چند سال اخیر کارگروه آرد و نان بانه به مصوبات خود عمل نکرده که باید این موضوع با توجه به اهمیت آن به صورت جدی پیگیری شود.
وی با بیان اینکه بسیاری نانوایی ها از روپوش و کلاه استفاده نمی کنند افزود: شرایط بهداشتی نانوایی ها هم مناسب نیست و در فصل گرما هم از تور استفاده نمی کنند لذا حشرات به راحتی وارد فضای نانوایی ها می شوند.
به گفته شالباف، بسیاری از نانوایی ها جوش شیرین را حذف کردند و در مواد جزئی از جوش شیرین استفاده می شود که با افراد متخلف برخورد شده است.
وی تاکید کرد: در اردیبهشت ماه نظارت بر نانوایی ها بیشتر می شود و با نانوایی های متخلف برخورد می شود.
**کاهش 250 میلی متر بارندگی امسال و تاثیر بر تولید گندم
در ادامه جلسه رئیس جهاد کشاورزی بانه گفت: بارندگی امسال نسبت به سال گذشته 250 میلی متر کاهش داشته و پراکنش بارش ها هم نامنظم است.
کریم شریفی افزود: در سال زراعی 95- 96 در مقطع زمانی نیاز به بارندگی بوده در یک مقطه زمانی بارندگی جزء بود و بار دیگر وقفه طولانی در بارش ها ایجاد شد که این چرخه، به گندم تنش و استرس وارد کرد که سبب بوجود آمدن خسارت هایی به محصول کشاورزان شد.
وی خاطر نشان کرد: برای جبران کاهش رشد گندم کارشناسان کشاورزان را ترغیب به استفاده از کود ازوت کردند.
به گفته شریفی وجود سن هم بر کیفیت گندم تاثیر می گذارد و با توجه به اینکه شهرستان بانه در نوار مرزی واقع شده هر ساله مزارع شهرستان مورد حمله سن قرار می گیرد که از اسفند ماه مبارزه با سن شروع شده است.
وی اظهار کرد: سهمیه تولید سالانه گندم در بانه 6 هزار تُن است که سال گذشته چهار هزار و 700 تُن به سیلوهای تحویل داده شده است.
وی ادامه داد: امسال هم پیش بینی می شود که چهار هزار تن گندم تحویل سیلوها داده شود.
در شهرستان بانه 121 واحد خبازی وجود دارد که از این تعداد هفت سنگک پز و 11 بربری پز و مجوز 12 واحد در دست اقدام است.
شهرستان بانه با جمعیت 158 هزار نفر در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**گاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.