به گزارش خبرنگار ایرنا رشید قربانی روز دوشنبه در آیین اختتامیه جشنواره سفیران سلامت در سنندج افزود: توجه به سلامت جسم و روان دانش آموزان یکی از سیاست های وزارت آموزش و پرورش است و یکی از ساحت های سند تحول بنیادین این نهاد، توجه به ساحت تربیت زیستی و بدنی است.
وی نهادینه سازی فرهنگ توجه به جسم و روان دانش آموزان را از رسالت های سفیران و مراقبین سلامت مدارس عنوان کرد و از آنان خواست، با پیام رسانی و آگاهی بخشی خود اثر گذاری مثبتی بر جسم و روان آنان ایجاد کنند.
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه در آموزه های دینی و علوم قرآنی سلامت و امنیت اساس زندگی سالم برای هر فرد است گفت: علم باید در خدمت سلامت جسم و روان و دین و معنویت باشد.
وی با تاکید بر اینکه خود افراد عامل ایجاد آرامش روانی و سلامت و نشاط روحی خود هستند، افزود: همه افراد جامعه باید با حفظ آرامش روانی و نگرش مثبت به قضایا و خوش بینانه نگاه کردن به امور، دست به دست هم داده و زمینه ایجاد آرامش افراد جامعه را فراهم آورند.
قربانی با بیان اینکه آرامش روانی می تواند بسیاری از آسیب های اجتماعی را کاهش دهد، اظهار کرد: سفیران سلامت در مدارس باید زمینه را برای استفاده از فضای سالم و آرامش روانی فراهم کنند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این آیین گفت: طرح سفیران سلامت از جمله برنامه هایی است که در مدارس، دانشگاه ها و در میان خانواده ها در حال اجرا است و بیش از 12 درصد از دانش آموزان استان نیز تحت پوشش این طرح هستند.
فرزام بیدارپور افزایش میانگین قد دانش آموزان، جلوگیری از چاقی مفرط و آموزش مهارت های زندگی را از جمله اهداف این طرح برشمرد و افزود: باید مهارت های گفتگو و نگاه رو در رو به طرف مقابل، مهارت نه گفتن و تفکر نقادانه را به دانش آموزان یاد دهیم.
وی با بیان اینکه شعار سازمان بهداشت جهانی افسردگی است و از هرهشت نفر یک نفر افسرده داریم، گفت: دارو درمانی و استفاده از مشاوران متخصص از راهکارهای جلوگیری از افسردگی است.

28 هزار دانش آموزکردستانی تحت پوشش طرح سفیران سلامت هستند
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان نیز در این نشست گفت: 28 هزار دانش آموز استان تحت پوشش طرح سفیران سلامت قرار دارند.
افشین خوشگوار افزود: سفیران سلامت از برنامه های محوری حوزه سلامت در آموزش و پرورش است و این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تمام مدارس دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم سطح استان اجرایی می شود.
وی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت خود دانش آموزان در انتقال مفاهیم فرهنگ تغذیه سالم، تشویق دانش آموزان به ورزش و تحرک بدنی، حفظ محیط زیست، خود مراقبتی، بهداشت فردی و پیشگیری از بیماری های واگیردار و غیر واگیردار از اهداف اجرای این طرح است.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان ادامه داد: در این طرح ابتدا مراقبین سلامت و مدیران مدارس مجری تحت آموزش دوره های ضمن خدمت قرار می گیرند و سپس موضوعات مد نظر را در هشت محور به دانش آموزان انتقال داده و دانش آموزان نیز به سایر همکلاسی ها و افراد خانواده تسری می دهند.
به گفته وی امسال در مجموع بیش از 28 هزار دانش آموز استان معادل 10 درصد تحت پوشش برنامه سفیران سلامت قرار گرفته اند.
وی در ادامه گفت: امسال جشنواره سفیران سلامت برای اولین بار در چهار سطح آموزشگاهی، منطقه ای، استانی و کشوری برگزار می شود و دانش آموزان آثار خود را در قالب نقاشی، روزنامه دیواری، انشا و مقاله نویسی تهیه و تولید کرده اند.
خوشگوار افزود: پس از برگزاری 2 مرحله آموزشگاهی و منطقه ای و تجمیع آثار برتر این2 مرحله، تعداد 597 اثر به مرحله استانی راه پیدا کرد که پس از اعلام رای کمیته داوران دبیرخانه جشنواره، آثار و نفرات برتر هر بخش معرفی و در این مراسم نمادین از آنان تجلیل می شود.
وی همچنین با تقدیر از همکاری علوم پزشکی با برنامه هیا حوزه سلامت، تحت پوشش قرار دادن 167 هزار دانش آموز در طرح وارنیش فلوراید، تحت پوشش قرار دادن 180 هزار دانش آموز در طرح پیشگیری از پدیکلوزیس، نظارت بر مواد غذایی بوفه مدارس واجرای طرح های مدارس مروج سلامت را از جمله برنامه های مشترک علوم پزشکی و آموزش و پرورش در این حوزه عنوان کرد.
در این آیین از 12 نفر از سفیران سلامت و 10 نفر از مراقبین سلامت استان تجلیل شد.
یکم تا هفتم اردیبهشت ماه به نام هفته سلامت نامگذاری شده و شعار این هفته در سال جاری ' زندگی سالم، با نشاط و امید' است.
7348/1904
**خبرنگار: افسانه گلباغی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.