به گزارش خبرنگار ایرنا سمن های فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد استان های کردستان، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان و گیلان در این همایش حضور یافتند تا نقش و جایگاه سازمان ها و مراکز غیردولتی را در چهار محور جذب مشارکت، گفتمان سازی، پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی، اجتماعی شدن صیانت و کارآفرینی برای گروه های خاص و اجتماعی شدن درمان، کاهش آسیب و حمایت های اجتماعی بررسی کنند.
هر محور همایش منطقه ای صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در قالب یک پنل علمی و پژوهشی برگزار می شود که تمامی طرح های علمی از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه های کردستان و سمن های سطح یک استان تهیه شده است.
ارائه 10 راهکار عملی مبارزه با مواد مخدر و اجتماعی شدن آن از هر پنل، مهمترین هدف این همایش است. شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان طبق برنامه های ستاد کشوری وظایف خود در این همایش را برون سپاری کرده است و در همایش منطقه ای صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر 12 سازمان مردم نهاد سطح یک کردستان از تمامی شهرستان ها مشارکت دارند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان در این همایش گفت: مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر نیازمند بسترسازی فرهنگی و اجتماعی است.
سلیم کریمی معضل اعتیاد و مواد مخدر را یک آسیب جدی دانست و گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری مواد مخدر اولویت نخست آسیب های اجتماعی است و در همین راستا مبارزه با اعتیاد باید در اولویت ویژه قرار گیرد.
وی اعتیاد و مواد مخدر را یک بحران اجتماعی عنوان کرد و گفت: دولت در راستای کنترل این بحران اجتماعی با اتخاذ یک رویکرد اجتماعی می تواند به کاهش آسیب ها کمک کند.
وی فرهنگسازی آموزش را مهم ترین راهکار مبارزه با اعتیاد بیان کرد و ادامه داد: همه اقشار جامعه، تحصیلکردگان، دانشجویان و قهرمانان ورزشی باید در برابر تهدیدات اعتیاد آگاه و هوشیار باشند.
وی اساتید و دانشجویان را مهم ترین گروه های تاثیرگذار جامعه عنوان کرد و گفت: دانشجویان قشر روشنگر، محقق و تاثیرگذار جامعه هستند و نقش و جایگاه ارزشمندی در جامعه دارند در همین راستا می توانند نقش تعیین کننده ای در اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر داشته باشند.
وی اظهار کرد: اگر همه آحاد جامعه از مسوولان ارشد گرفته تا عامه مردم دغدغه مبارزه با مواد مخدر داشته باشند در امر مبارزه با مواد مخدر موفق خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه تنها 20 درصد اقدامات پیشگیرانه و مبارزه با مواد مخدر بر عهده پلیس است گفت: 80 درصد کنترل و نظارت و پیشگیری از این آسیب اجتماعی مربوط به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است.
کریمی با اشاره به اینکه تقویت سازمان های مردم نهاد یکی از ارکان توسعه پایدار جامعه محسوب می شود، گفت: تقویت انجمن ها، کانون های دانشجویی و کانون های سلامت در دانشگاه در راستای پیشگیری از اعتیاد ضروری است.
6108/7352
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.