محمدحسین صدر روز چهارشنبه در آیین شورای تحقیقات و آموزش کشاورزی کردستان در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان که با حضور علی زند معاون وزیر جهاد کشاورزی در سنندج برگزار شد افزود: طرح های تحقیقاتی درحوزه های مختلف اولویت دار اجرا شده که 17 مورد از آن ها شامل طرح های خاص و اعتبار 14 طرح آن نیز توسط سازمان جهاد کشاورزی تامین شده است.
وی با اشاره به اینکه محققان توانسته اند به ازای هر طرح یک مقاله علمی در مجلات معتبر کشور و خارج از کشور به چاپ برسانند افزود: 19 مورد از این طرح ها در تارنمای مرکز علمی ISI نمایه شده است.
وی افزود: همچنین برگزاری 31 کارگاه ملی، هشت طرح تسریع انتقال یافته ها، آموزش هفت هزار بهره دار کشاورزی از دیگر اقدام های این مرکز در سال جاری است که برای هر بهره بردار به صورت میانگین 40 ساعت اموزش ارایه شده است.
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان در حال حاضر با هفت بخش تحقیقاتی، یک گروه تحقیقاتی، یک واحد ‏پژوهشی و هفت ایستگاه تحقیقاتی در گرایش های مختلف تخصصی است.
معرفی ارقام، شناسایی عوامل محدود کننده تولید، شناسایی منابع مقاوم به تنش ای زنده و غیرزنده، شناسایی و حفظ زرم پلاسم توده های بذری و ارقام درختان مثمره، بررسی فیزیولوژی، انتخاب مناسب ترین تناوب زراعی، بررسی روش های نوین کاشت، داشت و برداشت از محورهای تحقیقاتی زراعی و باغی این مرکز شامل تحقیقات غلات، حبوبات، دانه های روغنی، علوفه، گیاه پزشکی، آب و خاک، باغبانی و ذخایر توراثی گیاهان است.
در سال زراعی گذشته ( 1396 - 1395)در مجموع بیش از 980 هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شد و از این مقدار 850 هزار تن از کشاورزان خردیداری شده است.
کشت گندم در استان کردستان هر سال در اواخر شهریور و اوایل مهر شروع می شود و برداشت آن در اواخر خرداد و اوایل تیر سال بعد به 2 صورت مکانیزه و سنتی انجام می شود.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
3034/ 3020
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.