به گزارش خبرنگار ایرنا، جلسه طرح ضربتی تولید و اشتغال در روستای سلین از توابع بخش اورامان شهرستان سروآباد شامگاه دوشنبه با حضور نمایندگان و کارشناسان سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری کشور و استان کردستان، بخشدار اورامان، شورای اسلامی، دهیار و اهالی روستای سلین برگزار شد.
کارشناس و نماینده معاونت سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری کشور در این جلسه اظهار کرد: به منظور بررسی و ارزیابی پتانسیل های مهم میراث فرهنگی و گردشگری طرح ضربتی تولید و اشتغال در 73 روستای منتخب کشور اجرا می شود.
طاهره مسجدی ادامه داد: در استان کردستان سه روستای سلین اورامان، نوره سنندج و پالنگان کامیاران انتخاب شدند که تلاش خواهیم کرد تولید و اشتغال را در این روستاها با وجود ظرفیت های موجود در آنها افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: مهمترین هدف اجرای طرح ضربتی تولید و اشتغال تحقق بخشی به شعار سال مقام معظم رهبری و در راستای افزایش تولید و اشتغال و کاهش مهاجرت از سطح روستاها به حاشیه شهرها است.
او افزود: خوشبختانه در منطقه اورامان مسئولان و مردم منطقه تعامل و همکاری بسیار خوبی باهم دارند، به طوری که مشارکت مردم این منطقه در تمامی بخش های صنایع دستی و گردشگری بسیار قوی و قابل ستودنی است.
وی با بیان اینکه استان کردستان به ویژه مردم منطقه اورامان را بسیار متفاوت تر از سایر مناطق کشور دیده است، ادامه داد: با توجه به نگاه ویژه سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری کشور به منطقه اورامان شهرستان سروآباد، یقیناً طرح ضربتی تولید و اشتغال در این منطقه به نتیجه خواهد رسید.
معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از حضور هیات اجرایی طرح ضربتی تولید و اشتغال در استان کردستان و تشکر و قدردانی از حضور مردم و مسئولین منطقه اورامان در این جلسه، گفت: استان کردستان به ویژه منطقه اورامان شهرستان سروآباد از مهمترین مناطق کشور به لحاظ تولیدات منحصر به فرد هنرها و صنایع دستی است.
آرمان وطن دوست به فرهنگ بسیار غنی اورامان اشاره کرد و افزود: باتوجه به پتانسیل های بسیار قوی در منطقه اورامان امیدواریم طرح ضربتی تولید و اشتغال در این منطقه موجب ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و مردم شود.
بخشدار اورامان نیز در این جلسه با اشاره به مهمترین ظرفیت ها و قابلیت های منطقه اورامان گفت: منطقه تاریخی و گردشگری اورامان یکی از مناطق بکر و زیبای کشور است که با دارا بودن پتانسیل های بسیار قوی در تمامی بخش ها می تواند به عنوان یک برند برتر برای شهرستان سروآباد و استان کردستان باشد.
صباح محمدی ادامه داد: مناطق زیبا و بکر، وجود آداب و رسوم کهن، مراسمات دینی و مذهبی خاص، معماری خاص منطقه و از همه مهمتر شرایط توپوگرافی و زیست محیطی منطقه باعث شده این منطقه بری گردشگران داخلی و خارجی جذاب باشد.
وی اضافه کرد: ثبت ملی اورامان به اتمام رسیده و مقدمات ثبت جهانی آن در دست اجرا است که در صورت نهایی شدن این طرح باعث شکوفایی و رونق اقتصادی در شهرستان سروآباد و استان کردستان می شود.
وی افزود: یکی از ظرفیت های بسیار مهم منطقه اورامان وجود هنرها و صنایع دستی بسیار جذاب و منحصر به فردی است که توجه بیشتر به این ظرفیت می تواند باعث ایجاد تولید و اشتغال شود.
بخشدار اورامان گفت: احیای برخی از هنرها و صنایع دستی منطقه اورامان یکی از مطالبات به حق مردم منطقه است که این مهم نیازمند ارائه آموزش های لازم از سوی مسئولین است.
وی با بیان اینکه اورامان منطقه ای گردشگری است، اظهار کرد: اعطای تسهیلات بدون بهره به مردم منطقه با ضمانت های آسان در موضوعات گردشگری می تواند باعث تولید و اشتغال و همچنین مهاجرت معکوس شود.
به گفته وی، احداث کمپ گردشگری برای قایقرانی و ورزش های آبی به صورت تعاونی، اعطای مجوز پرورش ماهی به متقاضیان به صورت تعاونی، احداث پارکینگ، نمازخانه و سرویس های بهداشتی در روستای سلین با توجه به مرکزیت این روستا، ساماندهی قلعه های تاریخی روستای سلین و امامزادهای آن، ساماندهی تابلوهای مسیر با توجه گردشگر پذیر بودن منطقه و ارائه مجوزهای لازم برای احداث زیر ساخت های گردشگری در این منطقه از دیگر مطالبات و نیازهای مردم این منطقه است.
به گزارش ایرنا، در این جلسه مهمترین ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه اورامان به ویژه روستای سلین در حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین مشکلات و کمبودهای این منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مصوباتی جمع بندی شده و مقرر شد توسط نمایندگان سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور منعکس تا تصمیمات لازم در این بخش اتخاذ شود.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و اورامان و 24 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7354/6108
**خبرنگار: فرزاد آداک/**انتشار دهنده: امید بهمنی
آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.