به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، بیمه سلامت نوعی بیمه است که همانند سایر بیمه‌های تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح و غیره به مردم خدمات ارائه می‌دهد و اعتبار این دفترچه‌ها یکساله بوده و پس از پایان اعتبار باید تمدید شود.

اجرای طرح بیمه سلامت که به دنبال بیمه خدمات درمانی فعالیت خود را در سطح کشور به صورت رایگان و با هدف تسهیل در ارائه خدمات به مردم و به ویژه روستائیان آغاز کرد طرحی بود تا افرادی که شامل هیچ‌گونه بیمه درمانی نبودند بتوانند از این طرح بیمه سلامت بهره‌مند شوند.

خدماتی که بیمه سلامت به بیمه شدگان ارائه می‌دهد همانند سایر بیمه‌های درمانی است و افراد می‌توانند از هرگونه خدمات بیمه سلامت در مراکز طرف قرارداد برخودار شوند.

به گفته محمد جواد کبیر مدیر عامل بیمه سلامت کشور، 11 میلیون نفر در سطح کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند و این تعداد افراد از بیمه شدگان مراکز دولتی بوده که بیش از 14 درصد جمعیت کشور را در تشکیل می‌دهند.

در این گزارش سعی کردیم که به نحوه اجرای طرح بیمه سلامت و نوع خدمات ارائه شده در استان کردستان بپردازیم و نظر مسئولان و مردم را جویا شویم که این طرح تا چه میزان توانسته موفق عمل کند.

پس از تماس یکی از بیماران روستایی با خبرگزاری تسنیم، به روستای "ننله" از مناطق حاشیه‌نشین شهرسنندج رفتیم تا درد دل‌  این فرد بیمار را گوش دهیم.

دفترچه‌ بیمه سلامت جوابگوی هزینه داروهای خارجی نیست

«سیدخالد نعمتی» 37 ساله ساکن روستای "ننله" در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج، با اشاره به نحوه خدمات‌دهی دفترچه بیمه سلامت اظهار داشت: بنده حدود یکسال است که دفترچه بیمه سلامت را از اداره‌کل بیمه سلامت استان کردستان دریافت کرده‌ام و خدماتی که این دفترچه در ارتباط با بستری شدن و مراکز دولتی و بیمارستانی ارائه می‌کند مطلوب است.

وی گفت: متأسفانه بنده به عنوان یک بیمار خاص مشکلات زیادی دارم و مدت 5 سال است که عمل پیوند کلیه را انجام داده‌ام و چون هزینه دارو و درمانم بالاست خرج زندگی‌ام جوابگوی این هزینه‌ها نیست.

هزینه هر قلم از داروهایم به بیش از دو میلیون تومان می‌رسد

این فرد ساکن روستای "ننله" سنندج با بیان اینکه مدت یک سال و نیم می‌گذرد که ازدواج کرده‌ام و سال‌ها به دلیل رنج بیماری کلیه، عمل پیوند انجام دادم در مورد هزینه‌های سنگین داروهایش که اکثراً داروهای خارجی است تصریح کرد: متأسفانه دفترچه‌ بیمه سلامت در مورد هزینه داروهای خارجی شخص من که هر قلم آن در برخی موارد به بیش از دو میلیون تومان نیز می‌رسد نمی‌تواند جوابگو باشد.

 

برای تهیه 90 قرص یک میلیون و 700 هزار تومان خرج کردم

وی با اشاره به مشکلات زندگی و هزینه‌های سنگین دارو و درمانش گفت: از دوم فروردین ماه امسال به مدت 16 روز در بخش عفونی بیمارستان توحید سنندج به خاطر بیماری و ویروسی شدن بدنم بستری شدم و در این مدت علیرغم داشتن دفترچه بیمه سلامت برای هزینه بستری شدن مبلغی را پرداخت کردم اما برای تهیه داروی خارجی «والسیت» که حدوداً 90 عدد قرص ضدویروسی مخصوص افراد پیوند کلیه است حدوداً با تخفیفی که از نهاد حمایتی کمیته امداد استان کردستان گرفتم و با همه مشکلاتی که داشتم و با قرض گرفتن از اطرافیان توانستم با قیمت یک میلیون و 700 هزار تومان آن را تهیه کنم.

مسئولان کردستانی بیماران خاص را بیشتر درک کنند

نعمتی از مسئولان و متولیان امر پزشکی استان کردستان خواست که بیماران خاص را بیشتر درک کنند چراکه هزینه‌های درمانی افرادی همچون امثال من بالا است و به حمایت افراد خیر و نیکوکار و مسئولان نیازمند هستیم.

به ناچار و با هزاران بدبختی باید داروهایمان را تهیه کنیم

وی در پاسخ به این سوأل که آیا داشتن دفترچه بیمه سلامت ایرانیان در مدت این یکسال توانسته خواسته شما را تسهیل و برآورده کند، اظهار کرد: این دفترچه در نوع خدمات دهی مراکز طرف قرارداد و بیمارستان‌های دولتی فرانشیز و خدمات خوبی دارد اما متأسفانه برای هزینه داروهای خارجی بیماران خاص تا آنجا که اطلاع داشته باشم محدودیت دارند و نمی‌توانند به طور کامل ما را حمایت کنند و ما به ناچار و با هزاران بدبختی باید داروهایمان را تهیه کنیم.

برای بررسی بیشتر و اطلاع از چگونگی نوع خدمات دفترچه‌های بیمه سلامت و تعداد افراد تحت پوشش این بیمه به سراغ مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان رفتیم تا شهروندان را بیشتر با روند فعالیت بیمه سلامت در استان آشنا کنیم.

یک میلیون و 150 هزار کردستانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند

انور اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج، در مورد اجرای طرح بیمه سلامت در استان کردستان اظهار داشت: از خرداد ماه سال گذشته که به عنوان مدیرکل بیمه سلامت کردستان منصوب شدم ابتدا مطالعاتی از نظر وضعیت بیمه‌ای استان و چگونگی افراد تحت پوشش بیمه انجام دادم.

 

وی گفت: در حال حاضر طبق آخرین آمارهای موجود از میان یک میلیون و 540 هزار نفری جمعیت استان کردستان یک میلیون و 150 هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

650 هزار کردستانی تحت پوشش بیمه روستایی هستند

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان با اشاره به اینکه هم‌اکنون 650 هزار کردستانی تحت پوشش صندوق بیمه روستایی هستند، تصریح کرد: افراد تحت پوشش بیمه سلامت در 5 صندوق بیمه‌ای زیر پوشش قرار دارند و افراد پوشش یافته از شبکه وسیع مراکز بهداشتی، خدمات دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت صندوق کارکنان و کارمندان دولت بیمه سلامت استان گفت: در این صندوق نیز در مجموع 120 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

اسماعیلی افزود: در شکل‌گیری سه صندوق بیمه سلامت در سال 93، حدود 11 میلیون نفر در سطح کشور تحت پوشش قرار گرفتند که سهم استان کردستان 350 هزار نفر بوده است.

1800 نفر از بیماران خاص کردستانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند

وی با اشاره به فعالیت صندوق بیمه سلامت ویژه بیماران خاص و صعب‌العلاج اظهار کرد: تعداد این بیماران در استان 2 هزار و 225 نفر هستند که از این تعداد یکهزار و 800 بیمارخاص تحت پوشش بیمه سلامت است و بقیه افراد نیز تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان گفت: این افراد بیمار خاص تحت پوشش بیمه سلامت از نظر تعداد، یک هزارم جمعیت استان هستند که 6 درصد هزینه‌های بیمه سلامت استان که بخش قابل توجهی از هزینه‌های درمانی است به بیماران خاص اختصاص می‌یابد و این افراد این هزینه‌ها را عمدتاً به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

وی گفت: سال گذشته هزینه درمانی بیماران خاص استان کردستان 15 میلیارد تومان بوده در حالی که کل هزینه‌های درمانی برای افراد تحت پوشش بیمه سلامت استان در سال گذشته در مجموع 366 میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان در مورد هزینه‌های درمانی افراد تحت پوشش بیمه سلامت و افزایش 5 برابری این هزینه‌ها در سال گذشته خاطر نشان کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان کردستان هزینه‌های درمانی بیمه سلامت از 80 میلیارد تومان، سال گذشته به 366 میلیارد تومان افزایش یافته است.

75 درصد مردم کردستان تحت پوشش بیمه سلامت هستند

وی با اشاره به اینکه 70 تا 75 درصد مردم استان کردستان تحت پوشش بیمه سلامت هستند، گفت: این آمار نشان می‌دهد که نقش بیمه سلامت در استان مهم و مثبت بوده و خدمات زیادی پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت در این استان انجام شده است.

افرادی که تمایل به دریافت دفترچه بیمه سلامت دارند نباید از هیچ‌گونه بیمه‌ای برخوردار باشند

اسماعیلی با اشاره به شرایط لازم برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه سلامت افزود: افرادی که بخواهند تحت پوشش این بیمه قرار گیرند نباید از هیچ‌گونه بیمه‌ای برخوردار باشند و این افراد پس از ثبت‌نام در سامانه بیمه سلامت می‌توانند از خدمات بیمه سلامت ایرانیان بهره‌مند شوند.

نحوه ثبت‌نام و دریافت دفترچه بیمه سلامت

وی اظهار کرد: افرادی که در سامانه بیمه سلامت نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کردند می‌توانند پس از دریافت کدپیگیری به دفاتر خدمات پیشخوان که مراکز قرارداد با سازمان بیمه سلامت هستند مراجعه کنند و فقط با پرداخت «یکهزار تومان» دفترچه بیمه سلامت خود را تحویل بگیرند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان در مورد نوع خدمات دهی بیمه سلامت با سایر بیمه‌ها گفت: از نظر پوشش خدماتی هم بیمه سلامت همانند خدمات بیمه تأمین اجتماعی و دفترچه سازمان‌های دولتی خدمات خود را به روستائیان و کارمندان دولت ارائه می‌کند و اعتبار این دفترچه‌ها یکساله بوده و پس از پایان اعتبار باید تمدید شود.

99 درصد مردم استان تحت پوشش بیمه‌ای هستند

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 99 درصد مردم استان تحت پوشش بیمه‌ای هستند، گفت: به عنوان یک سازمان دولتی از افرادی که تحت پوشش هیچ‌گونه بیمه‌ای نیستند دعوت می‌کنیم که برای گرفتن دفترچه بیمه سلامت اقدام و با دادن فقط یکهزار تومان دفترچه خدمات درمانی بیمه سلامت دریافت کنند.

قراداد با 518 مرکز برای ارائه خدمات به شهروندان در سطح استان

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان با اشاره به نوع خدمات ارائه شده بیمه سلامت به بیمه‌شدگان خاطر نشان کرد: هم‌اکنون در تمام سطوح با مراکز دولتی و بیمارستان‌ها و 518 مراکز قرارداد داریم اما با مراکز خیلی محدود همانند مراکزی که در سطح تخصصی و فوق تخصصی دندانپزشکی هستند قراردادی نداریم.

وی گفت: افراد بیمه شده بیمه سلامت می‌توانند در مراکز خصوصی سازمان تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح و مراکز دانشگاه علوم پزشکی و خصوصی خدمات خود را دریافت کنند.

اسماعیلی افزود: بیشترین پوشش بیمه سلامت منحصراً در مراکز دولتی بوده و متناسب با تعرفه‌ها نوع خدمات هزینه‌ها نیز متفاوت است.
افرادی که مشکل مالی دارند به مراکز دولتی مراجعه کنند

وی اظهار کرد: اگر افرادی دارای مشکل مالی هستند سعی داشته باشند که به مراکز دولتی مراجعه کنند تا دچار هزینه‌های سنگین نشوند چراکه تعرفه بخش‌های خصوصی سنگین‌تر است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان با بیان اینکه هزینه‌های خدمات درمانی برای بیمه‌شدگان بیمه سلامت بین 2 تا 5 برابر تعرفه‌های بخش دولتی است، گفت: هزینه‌های بخش خصوصی سنگین‌تر است اما نوع خدمات به افراد تحت پوشش به طور یقین متشابه با بخش خصوصی است و هیچ تفاوتی وجود ندارد.

وی گفت: سازمان بیمه سلامت به افراد تحت پوشش برای ارائه خدمات در بخش خصوصی و سرپایی حداکثر تا 30 درصد توسط بیمه شده اعطا و 70 درصد دیگر توسط سازمان بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان خاطر نشان کرد: در بخش دولتی و مراکز طرف قرارداد 6 درصد هزینه‌های درمانی توسط فرد بیمه شده اعطا و 94 درصد دیگر توسط سازمان بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

تعرفه مراکز خصوصی نسبت به مراکز دولتی زیادتر است

وی گفت: هزینه و تعرفه مراکز خصوصی در مقایسه با مراکز دولتی برای افراد بیمه شده بیمه سلامت زیاد است اما پوشش خدمات بیمه سلامت برای این افراد همانند مراکز دولتی است و افرادی که دفترچه‌های بیمه سلامت صادره استان کردستان داشته باشند در تمام نقاط و سراسر کشور هم می‌توانند به مراکز مورد نظر مراجعه کنند.

سالانه 6 تا 7 میلیارد تومان به بهورزان روستایی استان پرداخت می‌شود

اسماعیلی در مورد گله‌مندی روستائیان نسبت به خدمات ارائه شده در مراکز درمانی روستایی و تمایل آنان برای مراجعه به مراکز شهری افزود: سالانه 6 تا 7 میلیارد تومان به بهورزان روستایی استان پرداخت می‌شود تا به مردم روستا خدمات خوب ارائه بدهند.

وی اظهار کرد: ما راضی نیستیم که افرادی در روستا برای مسائل جزیی و قابل علاج با تحمل هزینه‌های رفت‌وآمد و اتلاف وقت و امنیت مسافرت هزینه‌های زیادی به خود تحمیل می‌کنند تا به مراکز شهری مراجعه کنند.

از 10 مورد مراجعه فرد روستایی به مراکز شهری، 8 مورد آن ضروری نیست

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان گفت: آمارها نشان می‌دهد از 10 مورد مراجعه فرد روستایی به مراکز شهری بین 7 تا 8 مورد آن واقعاً ضروری و به صلاح نیست که این افراد برای خدمات سطح دو و سه به مراکز شهری مراجعه کنند چون امکانات رادیولوژی، عکسبرداری و سایر خدمات دندانپزشکی سطح یک هم در مراکز روستایی ارائه می‌شود.

وی گفت: اکنون طرح نظام اجتماعی در حال اجراست و تمام افراد بیمه شده بیمه سلامت در سطح شهرها و روستائیان باید ناظر سلامت باشند.

شهروندان کردستانی کم‌کاری تیم‌های سلامت را به ما منعکس کنند

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان خاطر نشان کرد: شهروندان استان می‌توانند در صورتیکه تیم‌های سلامت در مراکز طرف قرارداد و بیمارستان‌ها حضور نداشتند و یا اینکه امکانات کمتری ارائه می‌دهند از طریق سامانه پیامک کوتاه و کانال‌های ارتباطی بیمه سلامت موارد را به ما منعکس کنند و به نوعی ناظر سلامت بیمه سلامت شوند.

وی گفت: افراد بیمه شده روستایی تحت پوشش بیمه سلامت استان کردستان برای استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی می‌توانند به خانه‌های بهداشت روستایی، خانه بهداشت قمر و مراکز بهداشتی درمانی و خانه سلامت بروند و  برای دریافت خدمات سطوح دو و سه به بیمارستان‌های عمومی و تخصصی مراجعه کنند.

امکاناتی که در سطح روستا فراهم شده در سطح شهر هم وجود ندارد

اسماعیلی با تأکید بر اینکه امکاناتی که برای بیمه‌شدگان روستایی تحت پوشش بیمه سلامت استان فراهم شده حتی برای بیمه شدگان شهری مهیا نشده افزود: روستائیان باید برای استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی به خانه‌های بهداشت روستایی و مراکز درمانی روستاهای بزرگ اعتماد کنند و با ارتباط و مشارکت خوب با اداره کل بیمه سلامت استان کردستان ما را همراهی و هم گامی کنند.

وی اظهار کرد: از مردم روستا انتظار داریم که در اجرای طرح پزشک خانواده در سطح روستاهای کردستان به ما کمک کنند تا در طول سال‌های آینده شاهد سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه باشیم.

گزارش: سمیه فرزامی

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 619153
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.