به گزارش خبرنگار ایرنا سلیم کریمی روز پنجشنبه در اولین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مخدر استان کردستان در سال 96 افزود: این همایش با حضور 6 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، گیلان و کردستان برگزار می شود.
وی با بیان اینکه از هر استان 30 نفر در این همایش حضور دارند ادامه داد: این همایش در 2 نوبت صبح و بعد از ظهر در چهار محور و پنل برگزار خواهد بود.
به گفته کریمی محورهای این همایش، نقش سازمان ها و مراکز غیردولتی در جذب مشارکت های مردمی، نقش و جایگاه سازمان ها و مراکز غیردولتی و گفتمان سازی پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی، نقش سازمان ها و مراکز غیردولتی در امر اجتماعی شدن صیانت و کارآفرینی برای گروه های خاص و نقش سازمان ها و مراکز غیردولتی در امر اجتماعی شدن درمان، کاهش آسیب و حمایت های اجتماعی است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان افزود: نمایشگاهی جانبی در حاشیه این همایش در 13 غرفه برگزار می شود که 2 غرفه از آن مربوط به اداره کل آموزش فنی و حرفه ای کردستان خواهد بود.
سلیمی در ادامه به برنامه های امسال شورای مبارزه با مواد مخدر در استان اشاره کرد و گفت: در سال جاری، کمیته درمان اعتیاد این شورا، 20 اولویت را در نظر گرفته که تعدادی از آنها در ادامه فعالیت های سال گذشته و برخی نیز جدید است.
به گفته وی، تاسیس مرکز اقامتی درمان محور، ایجاد مرکز TC تکمیل کننده ترک اعتیاد، تاسیس مراکز مبارزه با مواد محرک و تاسیس مرکز مشاوره اعتیاد از جمله این اولویت ها است.
کریمی افزود: شناسایی زنان معتاد و درمان های غیردارویی، ایجاد خطوط مشاوره تلفنی و ارتقا حمایت های مالی و اجتماعی از درمان، حمایت مالی از فرزندان معتادان و ایجاد مجمع خیرین معتادان، برخی دیگر از این اولویت ها است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان گفت: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب باید هر سال پنج درصد از آمار اعتیاد کاهش یابد که این دستور در برنامه ششم توسعه نیز در نظر گرفته شده است.
کریمی با اشاره به اینکه در برنامه ششم پیش بینی شده 25 درصد شیوع و بروز اعتیاد کاهش پیدا کند اضافه کرد: باید برنامه های مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر نیز با این رویکرد و در راستای برنامه ششم توسعه باشد.
وی افزود: استان کردستان در سال 95 به عنوان استان برتر در زمینه وضعیت کیفیت امور مربوط به مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر شناخته شد ولی نیاز است جدیت بیشتری در دستور کار قرار گیرد.
کریمی به تعداد مصوبات جلسات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان در سال 95 اشاره کرد و گفت: خروجی فعالیت های این شورا در سال گذشته در استان، در مجموع 192 جلسه و 875 مصوبه بوده است.

** آمادگی برگزاری 2 غرفه در نمایشگاه جانبی همایش صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: آمادگی داریم در نمایشگاه جانبی همایش صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر 2 غرفه از دستاوردهای مشترک کارآفرینان معتاد درمان شده و اداره کل فنی و حرفه ای برپا کنیم.
سید جمیل احمدی افزود: یکی از غرفه ها را به کارگاه زنده اختصاص می دهیم تا بازدیدکنندگان با نحوه آموزش های مهارتی آشنا شوند.

** مرکز (TC) درمان اعتیاد بانوان تاسیس می کنیم
مدیرکل بهزیستی استان کردستان هم ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در برگزاری همایش صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: اعتبارات خوبی برای تاسیس مرکز درمان اعتیاد بانوان در نظر گرفته شده که در صورت جذب آن، اقدام به ایجاد این مرکز می کنیم.
سید صباح قریشی با بیان اینکه نیاز به حمایت سازمان برنامه و بودجه استان داریم افزود: برنامه هایی در نظر گرفتیم تا معتادان مهارت هایی کسب کرده تا پس از ترک اعتیاد، به سمت اعتیاد بازگشت پیدا نکرده و کسب و کاری برای خود برپا کنند.
اکنون 60 مرکز ترک اعتیاد (MMT) در استان کردستان فعال است که شش مورد آن سال گذشته راه اندازی شد.
بر اساس آمارها حدود 20 هزار نفر در استان کردستان به مواد مخدر اعتیاد دارند.
**خبرنگار: وریا کرمی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.