به گزارش ایرنا از روابط عمومی بانک صادرات کردستان در این اطلاعیه آمده است، در پی چاپ و شناسایی مراکز تفریحی و سیاحتی استان در سررسیدهای نوروزی این بانک، عکسی از غار کرفتو با ذکر محل سقز چاپ شده که بر اساس اطلاعات موجود گذشته مورد اقدام قرار گرفته است.
روابط عمومی این بانک بدون در نظر گرفتن هیچگونه جانبداری و با عنایت به پیگیری های به عمل آمده با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان و اعلام آن سازمان عنوان را به غار کرفتو - دیوانداره اصلاح می کند.
غار طبقاتی کرفتو از زیباترین غارهای دست کند ایران به عنوان یکی از آثار باستانی و جاذبه های گردشگری کردستان بوده که در 70 کیلومتری شمال شهر دیواندره و در مسیر جاده دیواندره- سقز واقع شده است.
غار کرفتو در چهار طبقه شامل 2 بخش طبیعی و دست کند است که در دوران دوم زمین شناسی شکل گرفته و از نوع غارهای آهکی است که بخش طبیعی آن دالانی به طول 750 متر دارد.
قسمت جلویی غار که محل سکونت انسان و قدمتی بیش از سه هزار سال دارد شامل هفت اتاق و 9 راهرو در چهار طبقه بوده رمز و راز این غار را 2 چندان می‌کند.
در سردرب یکی از اتاق های طبقه سوم غار که از جنبه معماری صخره‌ای، دارای ظرافت ویژه‌ای است کتیبه‌ای به خط یونانی وجود دارد که به خانه 'هراکلس' (اله یونانی) مشهور است. در این کتیبه به زبان یونانی نوشته شده 'این خانه هراکلس است، هیچ پلیدی در آن راه نیابد.'
در تعدادی از اتاق های این غار دست کند، نگارکندهای صخره‌ای آن با نقوش انسانی، حیوانی و گیاهی وجود دارد که در طول سالیان از گزند آسیب ها مصون نمانده است.
این غار به شماره 330 در سال 1318 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال‌های گذشته سعی شده تا با اجرای اقداماتی، امکاناتی برای تسهیل بازدید علاقمندان در این غار ایجاد شود.
شهرستان دیواندره با 80 هزار نفر جمعیت در شمال کردستان و در 100 کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده است.
3034/6108
**خبرنگار: حسن حسین زاده /** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.